یک موتور جستجوگر برپایه سرویسهای پست الکترونیکی که کاربران استفاده میکنند شخصیت و روحیات آنها را ارزیابی میکند.
موتور "هانچ" با بررسی کاربران مهمترین و رایجترین سرویسهای وبمیل، روحیات و شخصیت این کاربران را پیشگویی کرده است. در این تحقیق، یک سری از پروفایلهای کاربران ایمیل پردازش و سبک زندگی آنها دستهبندی شدند.
"هانچ" با استفاده از سئوالاتی چون "در منطقه حومه شهر و یا در یک منطقه روستایی ساکن هستید؟"، "چگونه با مهمانان حاضر در یک مهمانی ارتباط برقرار میکنید؟" و ... توانست جنبههای جالبی را از روحیات کاربران سرویسهای مختلف وبمیل شناسایی کند.
این تحقیقات نشان میدهد که کاربران سرویس پست الکترونیک AOL اساساً اهل گردش و تفریح هستند، کسانی که از پست الکترونیک یاهو استفاده میکنند بیشتر به خانواده گرایش دارند، درحالی که کاربران "هات میل" اساساً بدبین هستند.
آمار و ارقامهای به دست آمده در این پژوهش نشان میدهند کاربرانی که از ایمیل استفاده میکنند بیشتر بین سنین ۱۸ تا ۳۴ سال دارند و بیشتر آنها کاربر سرویس "جی. میل" هستند.
به طوریکه ۶۸ درصد از مصاحبهشوندگان در این طیف سنی از "جی. میل"، ۵۸ درصد از "هات میل"، ۵۳ درصد از "یاهو میل" و ۳۸ درصد از AOL استفاده میکنند.
این درحالی است که در مورد کاربران بین سنین ۳۵ تا ۴۹ سال شرایط فرق میکند. در این مورد ایمیلهای با دامنه شخصی بسیار رایج هستند، باوجود این، ۳۹ درصد از این افراد کاربر "یاهو میل"، ۲۲ درصد کاربر AOL و ۲۴ درصد کاربر "هات میل" هستند.
همچنین به نظر میرسد در این گروه سنی، مالکان دستگاههای موبایل از جمله تلفنهای همراه هوشمند و تبلتها کاربر "جی. میل" هستند اما به طور کلی کاربران AOL در عرضه فناوری کارشناستر هستند.
براساس گزارش وب نیوز، پردازش پروفایلهای کاربران سرویسهای مختلف ایمیل میتواند شخصیت و روحیات آنها را به خوبی نشان دهد.
برای مثال، کاربر زن با سن بین ۳۵ تا ۶۴ سال، با دیپلم متوسطه، روحیهای بسیار روحانی دارد، به خانواده گرایش دارد، زیاد سفر نمیکند و شیرینی را ترجیح میدهد.
کسی که از "جی. میل" استفاده میکند میتواند یک فرد بین ۱۸ تا ۳۴ سال سن با تحصیلات دانشگاهی، بدون فرزند و کارشناس فناوری باشد.
درحالی که کاربر "هات میل" اغلب یک زن بین ۱۸ تا ۳۴ سال با تحصیلات در حد دبیرستان، بسیار علاقهمند به سفر و بسیار ساده پوش است (تی. شرت با شلوار جین می پوشد).
اغلب خانمهای خانه دار با سن متوسط ۱۸ تا ۴۹ سال دارای فرزند و بسیار کدبانو کاربر "یاهو میل" هستند.
هرچند این تحقیقات تنها در منطقه جغرافیایی آمریکا که در آن استفاده از سرویس AOL بسیار رایج است انجام شده، باوجود این بسیار جالب توجه است.