کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازي‌هاي رايانه‌اي خشن در ميان نوجوانان ايراني پرطرفدار است

11 آبان 1384 ساعت 11:40


به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، اين مطلب در دومين نشست بررسي بازي‌هاي رايانه‌اي با عنوان خشم، خشونت و پرخاش‌گري مطرح شد. در اين نشست كه جمع زيادي از دست اندركاران و كارشناسان وزارت‌خانه‌ها، نهادها و سازمان‌هاي آموزشي، فرهنگي، دانشگاهي، صنعتي و نظامي كشور حضور داشتند، با نمايش يك فيلم صحنه‌هايي از بازي‌هاي رايج در ميان كودكان و نوجوانان كه خشونت، خشم و پرخاش‌گري را در ميان بچه‌ها ترويج مي‌كند در معرض ديد شركت كنندگان قرار گرفت. به گفته مدير مركز سرگرمي‌هاي سازنده كانون اين دومين نشستي كه با هدف دست‌يابي به يك سياست و برنامه مدون به منظور تهيه و ساخت نرم‌افزارهاي مناسب رايانه‌اي با همكاري تمامي ارگان‌ها و نهادهاي كشور و جلوگيري از آسيب‌هاي جدي اين نوع بازي‌ها و ايجاد زمينه‌اي براي استفاده درست از اين امكان آموزشي و تفريحي برپا مي‌شود. نخستين نشست موضوع بررسي بازي‌هاي استراتژيك را در دستور كار خود قرار داده بود. مجيد قادري پس از پايان جلسه از ابراز تمايل بسياري از سازمان‌ها و ارگان‌هاي مؤثر كشور در اين زمينه براي‌همكاري با كانون در زمينه توليد نرم‌افزارهاي رايانه‌اي بازي و سامان‌دهي وضعيت فعلي اين رسانه فراگير و تأثيرگذار خبر داد. فيلم نمايش داده شده در اين نشست تعدادي از بازي‌هاي خشن را در چهار دسته خشونت ورزش‌هاي رزمي، اجتماعي، تاريخي و خشونت براي خشونت مورد بررسي قرار داد. كارشناسان با توجه به استفاده وسيع كودكان ايراني از بازي‌هاي رايانه‌اي كه در آن انواع و اقسام روش‌ها و ابزارهاي استفاده از خشونت به كودكان آموزش داده مي‌شود نسبت به استقبال وسيع بچه‌هاي ايراني از اين بازي‌ها بارها هشدار داده‌اند. در نشست بررسي بازي‌هاي رايانه‌اي عنوان شد كه بچه‌هاي ايراني دو گروه بازي‌هاي داراي خشونت‌هاي اجتماعي و خشونت‌ براي خشونت را كه بيش از انواع ديگر اين بازي‌ها مخربند، بيشتر مورد استقبال قرار داده‌اند. در اين بازي‌ها خشونت صرفاٌ به منزله روش و راه مقابله با تمام مشكلات قلمداد مي‌شود و اين نوع بازي‌ها به صورت عملي توانايي و قابليت الگوسازي و تقليد را در ميان كودكان فراهم مي‌‌‌آورد. در اين نشست محسن چيني‌فروشان مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز با اشاره به توليد 2 تا 3 درصدي بازي‌هاي بومي رايانه‌اي در ايران با تأكيد بر اين موضوع كه روش‌هاي سلبي نمي‌تواند مشكلات اين بخش را حل كند، از شركت كنندگان خواست با بررسي ابعاد و دامنه اين بازي‌ها و شناخت مخاطبين و نيازهاي آن به ساخت بازي‌هاي رايانه‌اي جذاب روي آورند. گفتني است بازي با برخي از نمونه‌هاي نمايش داده شده در اين نشست كه در آن صحنه‌هاي فجيعي از كشتار و خونريزي در معرض ديد كودكان قرار مي‌گيرد در برخي از كشورهاي ديگر جهان از جمله انگليس به دليل الگو گرفتن چند نوجوان و بروز جنايت توسط آنها با استفاده از روش‌هاي اين بازي‌ها ممنوع شده است.


کد مطلب: 1748

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/1748/بازي-هاي-رايانه-اي-خشن-ميان-نوجوانان-ايراني-پرطرفدار

ايتنا
  https://www.itna.ir