مایکروسافت بازار نرمافزارهای مدیریتی را به چالش میکشد؟
اين بازار در سال گذشته ۱۰ ميليارد دلار ارزش داشت و ساليانه نيز ۷ درصد به اين ارزش افزوده ميشود.
همكاران سيستم- شرکت مايکروسافت ميگويد قصد دارد سهم بيشتري از بازار نرمافزارهاي مديريتي و تجاري را از رقباي بزرگي نظير SAP، اوراکل و Salesforce.com بگيرد.
به گزارش رويترز، شرکت تحقيقات بازار IDC ميگويد شرکتها تا سال ۲۰۱۴ در سراسر جهان نزديک به ۱۱۸ ميليارد دلار براي تجهيز زيرساختهاي خود به نرمافزارهاي مديريتي هزينه ميکنند.
استيو بالمر، مدير عامل شرکت مايکروسافت در مصاحبه تلفني با رويترز گفت: «شانس ما براي شروع كسبوكاري خوب از اين راه بالاست و ما کاملا آماده هستيم. تعجب ميكنم اگر در اين راه از شرکتهايي نظير اوراکل و SAP جلو نزنيم.»
بالمر پيش از اين مصاحبه در نشستي در شهر آتلانتا برنامههاي بخش نرمافزارهاي مديريتي شرکتش را تشريح کرد و از نرمافزار مديريت منابع (ERP) جديد مايکروسافت که قرار است به زودي براي فضاي پردازش ابري منتشر شود رونمايي کرد.
گفتنياست با توجه به آمارهاي موسسه گارتنر، شرکتها در سال گذشته براي خريد نرمافزارهاي ERP حدود ۲۱ ميليارد دلار هزينه کردند. اين ميزان در طي ۵ سال آينده، ساليانه ۵ درصد افزايش خواهد داشت.
در حال حاضر مايکروسافت بعد از SAP، اوراکل، Sage Group و Infor Global Solutions در رتبه پنجم سهم بازار ERP قرار دارد.
ديگر بازار نرمافزارهاي مديريتي، بازار فروش نرمافزارهاي CRM يا مديريت روابط مشتريان است که تعامل شرکتها با مشتريان و همکاران خود را تنظيم ميکند. اين بازار در سال گذشته ۱۰ ميليارد دلار ارزش داشت و ساليانه نيز ۷ درصد به اين ارزش افزوده ميشود.
مايکروسافت در اين بازار نيز در رده چهارم بعد از SAP، اوراکل و Salesforce.com؛ اولين عرضه کننده محصولات CRM تحت پردازش ابري، قرار دارد.
گرايش سريع رقباي مايکروسافت به سمت پردازش ابري براي مايکروسافت که به علت وجود سيستم عامل ويندوز مشکلاتي بر سر راه توليد محصولات پردازش ابري دارد، خطري جدي محسوب ميشود.
اما اين شرکت براي رسيدن به رقباي خود در زمينه پردازش ابري تلاش ميکند. در نشست مايکروسافت بالمر اعلام کرد نسخهاي از نرمافزار Dynamics ERP براي عرضه بر روي سيستم عامل پردازش ابري Azure آماده كرده است.
بالمر ميگويد: «حرکت به سمت پردازش ابري بسيار مهم است و ما نيز در همين مسير حرکت ميکنيم.»
مايکروسافت اکنون حدود ۱۰ سال است که بعد از خريد شرکت توليد کننده نرمافزارهاي حسابداري Great Plans در سال ۲۰۰۱ و شرکت Navision در زمينهي توليد سيستمهاي ERP فعاليت ميکند.
در اين ۱۰ سال مايکروسافت در بازار ERP حضور داشتهاست ولي هيچ گاه نتوانسته رقباي خود را به چالش بکشد. آمار موسسه گارتنر نشان ميدهد درآمد مايکروسافت از فروش نرمافزارهاي مديريت در سال گذشته ۱.۷ ميليارد دلار بوده است.
اين ميزان در مقايسه با درآمد کل ۶۲ ميليارد دلاري سال گذشته اين شرکت و ۱۹ ميليارد دلار فروش محصولات بخش تجاري، که بيشتر از طريق فروش نرمافزار آفيس توليد ميشود، ناچيز است.
اکنون مديران مايکروسافت ميگويند نرمافزارهاي مديريت آنها هزينه اجرايي کمتري نسبت به محصولات رقيب دارند و با سرويسهاي ايميل Outlook و Sharepoint سازگاري کامل دارند.
شارون مرتز از تحليلگران موسسه گارتنر که در زمينه CRM تحقيق ميکند ميگويد: «مايکروسافت اکنون گزينه جالبي براي شرکتهاست. آنها مدتهاست که به دنبال نفوذ در بخش آنلاين و پردازش ابري نرمافزارهاي مديريت بودند و به نظر ميرسد پيشرفت خوبي را نيز آغاز کردهاند.»
گفتنياست براساس آمار مايکروسافت، نرمافزار Dynamics CRM در سراسر جهان ۲۷ هزار مشتري و ۱.۷ ميليون کاربر دارد. از طرفي Salesforce.com ميگويد ۹۰ هزار شرکت مشتري محصولاتش هستند و ۳ ميليون کاربر مجوز استفاده از آنها را دارند.
اما مايکل يوشيکامي، مدير عامل شرکت مشاوره YCMNET نظر ديگري دارد. وي ميگويد: «راستش را بخواهيد آنها شانس زيادي در اين بازار ندارند. اوراکل الان نيرومندترين شرکت بازار است، به خصوص بعد از خريد شرکت Sun Microsystems. شايد بقيه رقبا بتوانند بخشي از بازار را براي خود حفظ کنند ولي من چيز خاصي در محصولات آنها نميبينم که بتواند محصولات اوراکل را به چالش بکشاند.»