ایتنا - جشن روز رسانه های اجتماعی در ایران همزمان با سراسر جهان با حضور اساتید، کارشناسان و علاقه مندان رسانه های اجتماعی و تکنولوژی پنج شنبه ۹ تیر برابر با ۳۰ ژون ۲۰۱۱ به همت وبلاگ «رسانههای اجتماعی» در رستوران فروزان تهران برگزار شد.
جشن «روز رسانههای اجتماعی» در ایران
11 تير 1390 ساعت 15:03
ایتنا - جشن روز رسانه های اجتماعی در ایران همزمان با سراسر جهان با حضور اساتید، کارشناسان و علاقه مندان رسانه های اجتماعی و تکنولوژی پنج شنبه ۹ تیر برابر با ۳۰ ژون ۲۰۱۱ به همت وبلاگ «رسانههای اجتماعی» در رستوران فروزان تهران برگزار شد.
به گزارش ایتنا به نقل از رسانههای اجتماعی، این در حالی است که امسال برای نخستین بار، مقامهای چندین شهر آمریکایی و اروپایی با امضای اعلامیهای مشترک، روز سیام ژوئن را به عنوان «روز جهانی رسانههای اجتماعی» انتخاب کردند تا هرساله در این روز، از نقش تأثیرگذار شبکههای اجتماعی بر زندگی انسانها تجلیل شود.
به گزارش وبلاگ رسانه های اجتماعی، دکتر هادی خانیکی، عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدای این جشن اظهار داشت: جوهر و محرک رسانه های اجتماعی خصلت گفتوگویی و پذیرش تنوع و تکثر است. لذا امکان گفتوگو باید در فضای رسانه ای، واقعی و مجازی وجود داشته باشد و شکاف بین فضای مجازی و واقعی کم شود.
وی با بیان اینکه یکی از امیدها حضور در فضای مجازی این است که ضعفهای فضای فیزیکی را جبران کند، افزود: جامعه ما خیلی آسیب پذیر و ضعیف در حوزه نهادهای مدنی و عمومی است و در این زمینه از استواری و پایداری لازم برخوردار نیستند و هم اکنون در یک گذار به فضای مجازی و شبکه ای حضور قرار دارد.
وی حوزه عمومی به معنای هابرماسی آن در شکل قهوه خانه های قدیمی را امروز در فضای مجازی متجلی دانست و خاطرنشان کرد: جامعه کوتاه مدت در ابعاد مختلف باز تولید می شود، از عمق قهوه خانه می گذرد و در قهوه خانه هم می شیند.
دکتر حسینعلی افخمی عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی نیز با بیان اینکه «ارتباط فیس تو فیس (چهره به چهره) را بر ارتباط فیسبوکی ترجیح می دهم»، در این جشن اظهار داشت: در علم ارتباطات و نتیجه اخلاقی آن همیشه تاکید میشود که ارتباطات چهره به چهره از همه انواع ارتباطات بهتر است و مطمئا ۲۰۰ سال آینده نیز این نوع از ارتباط را ترجیح میدهیم.
وی با اشاره به اینکه آروزی قبلی رسیدن به جمع واقعی است نه جمع مجازی؛ افزود: ما دوست داریم ارتباطات مجازی را در فضای مجازی زنده کنیم. آن چیزی که در جامعه است الآن اینگونه نیست.
به گفته افخمی، در عرصه اینترنت با تجربه دیگران میتوان خودمان را بازسازی کنیم. ما در عرصه عمومی همانند مرکز شهر، ایستگاه های اتوبوس هیچ مکانی نداریم که بتوانیم با اینترنت سرگرم شویم. هم اکنون روستاها یک فضای عمومی فوقالعاده برای تجلی عرصه عمومی است زیرا میتوان یک فضای سومی از طریق اینترنت با دنیایی مجازی داشته باشند و از طریق دنیایی مجازی به دنیایی واقعی وصل شوند.
وی با بیان اینکه نسل جوان امروز ایران نسلی است که به هر دری میزند تا از تکنولوژِی استفاده کند، اظهار داشت: نمیتوان با محدودیت مانع فعالیت این نسل شد، زیرا در عرصه رسانه های اجتماعی تهران وسط دنیاست و مکان و محدودیت معنا ندارد. در تئوری وب ۲، اینجا تهران مرکز است. در دنیایی اینترنتی مرکز پیدا نمیشود. هرجا که ما هستیم، اونجا مرکز است. باید این فرصت را غنیمت بشماریم.
حسین امامی، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جشن پیشنهاد تشکیل انجمن پژوهشگران رسانه های اجتماعی را داد و گفت: امیدوارم نسل جوانی که در وب و رسانه های اجتماعی فعالیت میکنند بتوان فرهنگ سایبر را به عنوان فرهنگ جدید به جامعه انتقال دهند.
روز رسانه های اجتماعی (Social Media day) توسط وبسایت مشیبل (Mashable) معرفی شده و این وبسایت درباره هدف این روز میگوید، «ما این فرصت را به خوانندگان خود میدهیم که درباره رسانه های اجتماعی و تکنولوژی با یکدیگر گفت و گو کنند. این یک جشن جهانی از پیشرفت تکنولوژی است که قادر است همه افراد را به اطلاعات در زمان واقعی متصل کند».
کد مطلب: 18665
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/18665/جشن-روز-رسانه-های-اجتماعی-ایران