ایتنا- معاون زیرساخت: این شبکه طوری طراحی شده که احتمال قطعی درون این شبکه به حداقل ممکن برسد.
معاون بهرهبرداری و مدیریت شبکه ارتباطات زیرساخت در تشریح کندی سرعت اینترنت و دلایل اختلالاتی که هر از چند گاهی در این شبکه مشاهده می شود، تاکید کرد: «به طور قطع زیرساخت مقصر این اختلالات نیست.»
به گزارش ایتنا حسن شاهی در گفتوگو با مهر با اشاره به مراحل مختلف اتصال اینترنت و پهنای باند که از شبکه جهانی آغاز می شود تا سیستم توزیع در داخل کشور و در نهایت به دست کاربر نهایی میرسد، اظهار داشت: شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان نهاد حاکمیتی که شبکه مادر مخابراتی را در اختیار دارد، طبق اساسنامه خود تنها موظف است که پهنای باند اینترنت کشور را تامین کند.
برقراری ارتباط اولیه از شهرهای مرزی شمال و جنوب این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه برای تامین پهنای باند اینترنت کشور این شرکت از گیتهای بینالمللی در شهرهای مرزی شمال و جنوب کشور ارتباط را برقرار میکند، افزود: این پهنای باند در یک بازار کاملا رقابتی از فروشندگان بینالمللی خریداری میشود و از طریق این درگاهها است که به لحاظ فنی کشور به شبکه اینترنت جهانی متصل میشود.
وی تاکید کرد: پهنای باند اینترنت زمانی که خریداری شده و وارد شبکه ارتباطات زیرساخت می شود شبکهای کاملا مهندسی شده و امن است که تمامی شرایط در آن لحاظ شده تا کمترین قطعی را برای ارائه سرویس داشته باشد.
شاهی با بیان اینکه این پهنای باند در نهایت در اختیار شرکتهای مخابرات استانی به عنوان تامینکنندگان نیاز کاربران نهایی و شرکت های ISP و PAP به عنوان شرکتهای اینترنتی که پهنای باند اینترنت را به کاربران نهایی تحویل میدهند قرار میگیرد، اضافه کرد: در این راستا برقراری ارتباط اینترنت به ۳ بخش تامین پهنای باند، توزیع از شبکه زیرساخت و تحویل این پهنای باند به اپراتورهای مربوطه که در بخش دسترسی وجود دارند، مربوط میشود.
هر اختلال به وجود آمده از ارتباطات زیرساخت نیست معاون شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد که بنابراین هر اختلالی که در ارتباطات اینترنتی کشور به وجود میآید الزاما آنطور که مصطلح شده و همه میگویند اختلال به وجود آمده از شرکت ارتباطات زیرساخت است، نخواهد بود. شاهی با بیان اینکه شبکه زیرساخت تنها بخشی از شبکه اینترنت است، گفت: برای مثال بخش دسترسی شبکهای کاملا توزیع شده است و ضمن آنکه شرکتهای مخابرات استانی و شرکتهای تامینکننده خدمات اینترنتی که مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت هستند خود نیز درون شبکهشان تجهیزاتی را استفاده میکنند که ممکن است با اختلال روبرو شود.
وی افزود: زمانی که اختلال یا قطعی به وجود میآید میتواند مربوط به تجهیزات شبکه دسترسی -اکسس– باشد و البته میتواند از شبکه اکسس و ارتباطات زیرساخت هم باشد و این در زمانی است که قطعی ارتباط وجود دارد نه آنکه در مواقعی که پهنای باند کم یا زیاد میشود.
احتمال قطعی شبکه زیرساخت در حداقل ممکن است شاهی با تاکید بر اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت توان بسیار بالا و هزینه قابل توجهی را مصروف داشته تا شبکهای کاملا مهندسی شده داشته باشد، گفت: این شبکه طوری طراحی شده که احتمال قطعی درون این شبکه به حداقل ممکن برسد. این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت برای مثال به پهنای باند اینترنتی که از مرز غرب کشور خریداری و وارد شبکه شده اشاره کرد و گفت: از زمانی که پهنای باند داخل شبکه توزیع میشود از چندین مسیر توزیع خواهد شد و وارد یک شبکه میشود و به هر دلیل هر اتفاقی که در این شبکه رخ دهد و هر مسیری که قطع شود ترافیک از مسیرهای دیگر قابل هدایت است بنابراین احتمال قطعی در شبکه زیرساخت در کمترین مقدار ممکن است.
وی اضافه کرد: آن سطح سرویسی را که توافق میکنیم بیش از ۹۹.۹ درصد است و شبکه ما یک شبکه همیشه در دسترس است اما اختلالات و قطعی ارتباط در درصدهای دیگر می تواند از شبکه دسترسی و یا تجهیزات دیگر این شبکه باشد.
اختلالی که کاربران احساس می کنند مربوط به توزیع پهنای باند است شاهی در پاسخ به این سوال که چرا کاربر نهایی سرعت اینترنت و پهنای باند را نسبت به آنچه که گفته میشود بسیار کمتر احساس میکند، تصریح کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باندی را که از فروشندگان بین المللی خریداری میکند به صورت کامل و با نسبت یک به یک به خریداران و شرکتهای مخابرات استانی و سایر اپراتورهای شبکه اینترنت، میفروشد. وی افزود: اما طبق استاندارد و بخشنامهایی که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرکتهای مخابرات استانی و ISP و PAP ها ابلاغ شده این شرکتها موظف هستند که پهنای باند را با نسبت یک به هشت یا یک به ۱۰ توزیع کرده و در اختیار کاربر نهایی بگذارند.
معاون شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین اشاره کرد: اگر پهنای باند برخلاف تعهد اپراتورها بوده و از سوی کاربر نهایی کمتر از میزان مدنظر احساس شود به این دلیل است که ضریب به اشتراکگذاری یک به هشت یا یک به ۱۰ توسط اپراتورهای ارائه دهنده رعایت نمیشود و در این میان مشترک و کاربر نهایی ضرر میبینند.
آقای شاهی توضیحی در مورد نظارت بر پهنای باندی که بیشتر از به قول معروف 1 به 8 یا 1 به 10 به مشترک داده میشه نفرمودند. این نظارت بر عهده چه سازمانیه که نظارت نمیکنه و به وظیفه خودش عمل نمیکنه که شرکتها سوءاستفاده میکنند از این امر و همین امر باعث اختلال میشه .متاسفانه از زمانیکه اینترنت وارد میشه و تا زمانیکه به دست مشترک برسه از سازمانهای مختلفی رد میشه و همین باعث میشه که هر سازمانی مشکل رو به گردن نگیره و باز فقط و فقط مصرف کننده است که متضرر میشه.