کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

طراحان وب ايراني با مقوله "ارزيابي سايت" به صورت حرفه‌اي آشنا نيستند

11 آبان 1384 ساعت 11:40


مهدي رودكي در گفت وگو با ايرنا افزود: اكثر سايت‌هاي دولتي تنها براي عقب نماندن از "طايفه سايت‌داران" طراحي شده‌اند و گويا براي كارفرمايان آنها مهم نيست كه سايت آنها چه تاثيري در كسب و كارشان خواهد داشت. وي بيان داشت : طراحان وب ايراني توانمند هستند اما هيچگاه‌توان خود را در قالب يك پروژه كه براي كمك به كسب و كار مشتري، شامل مواردي مانند انتخاب نام دامنه، طراحي و برنامه‌نويسي سايت، بازاريابي الكترونيك، تحليل آمار سايت، تحليل فروشها و موارد بسيار ديگر است، به كار نمي‌گيرند. رودكي خاطرنشان كرد: مقوله ارزيابي سايت‌ها اگر تاكنون در ايران مطرح شده، بيشتر شخصي بوده است و يا مقالاتي است كه‌به فارسي برگردان شده‌اند. وي درباره ارزيابي سايت گفت: اين مقوله به دارنده سايت كمك مي‌كند تا به نحو موثرتري با مخاطبان خود ارتباط برقرار كرده و مخاطبان واقعي را شناسايي كند. وي ادامه داد: ارزيابي سايت باعث مي‌شود ، دارنده سايت براي بالا بردن محبوبيت و درآمد سايت خود راهكاري جديد اتخاذ كند و راهكارهاي بكار گرفته موجود را نيز اصلاح نمايد. رودكي، ارزيابي سايت را شامل طراحي و برنامه‌نويسي، معماري اطلاعات، تهيه محتوا ومخاطب‌سنجي، بازاريابي، فروش و روانشناسي مخاطب دانست. وي بيان داشت: ملاحظات روانشناسي در تركيب رنگ‌ها، سادگي دسترسي به اطلاعات، كاربر پسند بودن، توجه به مخاطب سايت در طراحي، سرعت بالا آمدن صفحات و قابليت سازگاري با مرورگرهاي مختلف برخي از جزييات اين ارزيابي‌ها هستند. رودكي ساير جزئيات ارزيابي سايت را گروه‌بندي مناسب اطلاعات، ايجاد تمايز بين محتواي مهم و غيرمهم، قابل استناد بودن محتوا، ارائه مراجع مورد استفاده محتوا، چگونگي عرضه كالا و خدمات به بيننده، روشهاي جلب اعتماد بيننده و تشويق كاربر به‌مراجعه دوباره از سايت، روش پاسخگويي به كاربران، فناوري مورد استفاده در طراحي و نوع پاسخگويي سرور دانست. وي با اشاره به اينكه موتور جست‌وجوگر مهمترين بيننده هر سايت است، گفت: حضور درموتورهاي جست‌وجوگر و فهرست‌ها،تعداد پيوندهاي به سايت و صفحات داخلي آن،تعداد صفحات موجود از سايت در بايگاني موتورهاي جست‌وجوگر، ميزان مراجعه موتورهاي جست‌وجوگر به سايت و رتبه‌هاي سايت نيز از موارد ديگر ارزيابي يك سايت به شمار مي‌آيند. رودكي درباره ابزار ارزيابي سايت گفت: تمام ابزارهاي موجود به ما آنچه را كه اتفاق افتاده‌است نشان مي‌دهند، اما نمي‌توانند دليل اتفاق افتادن رويدادها را بيان كنند، لذا تجربه ارزيابي‌كنندگان بسيار مهم است. به گفته وي با استفاده از برخي ابزار تحليل آمار سايت مانند‪،WebAlizer‬ ‪ WebTrend ،DeepMetrix ،ClickTracks‬مي‌توان تعداد كاربران، صفحات بازديد شده، فايل‌هاي درخواست شده، فرم‌هاي پر شده، كلمات جست‌وجو شده، سايت‌هاي لينك دهنده، فناوري مورد استفاده كاربران و موارد ديگر را بررسي كرد. وي اظهار داشت: همچنين برخي مراجع استاندارد وجود دارند كه گزارش‌هاي خروجي آنها مي‌توانند كمك شاياني براي تصميم‌گيري‌هاي ما باشند مانند سايت ‪ nielsen-netratings.com‬كه در زمينه بررسي رفتار مخاطبان فعاليت دارد.


کد مطلب: 2053

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/2053/طراحان-ايراني-مقوله-ارزيابي-صورت-حرفه-اي-آشنا-نيستند

ايتنا
  https://www.itna.ir