ایتنا- حسن علیزاده: ما در فیلترینگ هیچ نقشی نداریم.
گفتوگو با حسن علیزاده رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال
وبسايتها پروانه فعاليت ميگيرند
سايت خبری ايتنا , 29 تير 1391 ساعت 14:48
ایتنا- حسن علیزاده: ما در فیلترینگ هیچ نقشی نداریم.
درست در ۷ ماه و ۷ روزگی انتصاب حسن علیزاده رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دییجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اتاق کار کوچک و مستطیل شکل او در این مرکز با وی به گفتوگو نشستیم. سوالهای زیادی درباره حضور وزارت ارشاد و به طور خاص این مرکز در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات داشتیم.
سوالهایی که تعدادی از آنها علیرغم مصاحبه دو ساعتهمان با وی فرصتی برای مطرح شدن نیافتند.
او با صبر و حوصله به سوالهای مطرح شده پاسخ داد و در خلال مصاحبه موضوعاتی که خود تمایل به طرح آنها داشت را نیز مطرح کرد.
• حدود دو ماه پیش تقریبا همزمان با تشکیل مجمع فرا خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اطلاعات سایت ساماندهی درز کردهاست و در آن زمان خود شما اعلام کردید اگر این مسئله محرز شود شجاعانه معذرتخواهی میکنید، اما دیگر خبری در این خصوص از سوی شما منتشر نشد، بالاخره درز اطلاعاتی صورت گرفته بود یا خیر!
سایت ساماندهی در اختیار ما نبود.
• در اختیار کجا بود؟
معاونت مطبوعاتی. اما به نظرم بیتدبیری صورت گرفت. بله، سوءاستفاده از سایت ساماندهی صورت گرفته است اما بال و پر دادن به این مسئله جز اینکه موجب بیاعتمادی مردم شود، فایدهای ندارد. در گذشته دسترسیها زیاد بود اما در حال حاضر برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی دسترسی به اطلاعات ساماندهی به تعداد مشخصی از افراد محدود شده است.
• در حال حاضر سایت ساماندهی را از معاونت مطبوعاتی تحویل گرفتید؟
بله، اما قصد داریم موضوعاتی در خصوص سایت ساماندهی را روشن کنیم. اخیرا سایتهایی هستند که به شماره ثبتشان در سایت ساماندهی استناد میکنند اما صرف ثبتنام در سایت ساماندهی به منزله مجوز نیست. در برخی موارد حتی اطلاعات وارد شده راستی آزمایی هم نشدند.
• روند راستیآزمایی اطلاعات چگونه است؟
روزانه ۸۰ تا ۹۰ درخواست داریم که باید اطلاعاتشان را احصا کنیم. در برخی موارد آدرس و ایمیل را اشتباه درج شده باید به اینها رسیدگی شود.
• فاز بعدی سایت ساماندهی چیست؟
گام دوم این است که به سایتها پروانه بدهیم. سومین قدم نیز نظارت است. صرف دریافت مجوز از ما به معنای فعالیت قانونی آنها نیست بلکه امکان دارد در آینده محتوای مجرمانهای در سایت درج کنند.
• بنابراین اکنون سایت ساماندهی یک بانک اطلاعاتی است.
دقیقا همینطور است.
• برای خارج شدن از این حالت چه برنامهای دارید؟ چون در گذشته برخی سایتها شاهد ایمیلهای اخطار برای حذف محتوای مجرمانه بودند که در صورت بیتوجهی آنها سایت فیلتر میشد.
این جزو وظایف ساماندهی نیست. ما وظیفه ثبت، اهدای پروانه و نظارت را بر عهده داریم. اما اگر محتوای مجرمانهای بود باید به کارگروه تعیین مصادیق برود. در مرکز رسانههای دیجیتال تنها گروه رصد دایر شده است.
• مرکز برای رفع فیلترینگ چه وظایفی دارد؟
اگر سایتی در حوزه فرهنگ و هنر فیلتر شده باشد به ما ارجاع میشود. مرکز نیز در صورت رفع محتوای مجرمانه برای رفع فیلتر آنها اقدام میکند. اما در کل ما هیچ نقشی در حوزه فیلترینگ نداریم.
• بنابراین مرکز بازوی نظارتی است؟
فقط مرکز نیست بلکه صدا و سیما، نیروی انتظامی و هر نهادی که این حوزهها را رصد میکند.
• آیا مرکز رسانههای دیجیتال قصد دارد پس از ثبت و ارائه پروانه به سایتها جواز کسب به سایتها بدهد؟
جواز کسب برای سایتهای خرید اینترنتی است که در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. اما فروشگاههای اینترنتی که محصول فرهنگی بفروشند باید مجوز وزارت ارشاد را داشته باشند. این به منزله مجوز فعالیت نشر آنلاین است.
• بحثی مطرح شده بود که مسئولان سایتها به مرکز رسانههای دیجیتال مراجعه و مدارکشان را ارائه کنند...
به هر حال ما باید مطمئن شویم که این اشخاص همانی هستند که ادعا میکنند، باید احراز هویت انجام شود.
• چرا از امضای دیجیتال استفاده نمیکنید از این طریق میتوانید مطمئن باشید کسی که این امضا را دارد، admin واقعی سایت است.
نمیشود چون هنوز امضای دیجیتالی وجود ندارد. اما از هر مسئلهای حتی اگر در نقطه صفر هم باشد میتوان استفاده کرد اما مرکز میخواهد آنچه دارد را راستی آزمایی کند. باید افراد را بشناسیم.
• این با نوع فعالیت آنلاین و وبسایتها تناقض دارد.
کار مرکز احراز هویت سایتهایی است که فعالیت فرهنگی و هنری میکنند نه ایجاد زیرساختها. در صورت وجود این زیرساختها مرکز نیز از آن بهرهبرداری خواهد کرد.
• بالاخره شما فرا را به رسمیت شناختید؟
کدام فرا؟
• مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال.
کدام مجمع آنها که هنوز ساز و کار قانونی را طی نکردهاند. با اینکه با تشکیل اتحادیههای مختلف به ویژه اتحادیههایی که به موضوعات ارزشی مانند انقلاب اسلامی میپردازند، موافق هستیم؛ اما نص قانون مصوب مجلس شورای اسلامی حکم کرده که باید برای هر نوع فعالیت تشکلی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت شود. ما نیز از هر تشکلی به شرطی که در چارچوب قانون باشد حمایت میکنیم.
موافق تشکیل هر اتحادیهای منتها با لحاظ کردن ساز و کار قانونیاش هستیم. اینکه روند قانونیاش طی شود و نظارتهای لازم روی آن اعمال شود. متاسفانه یا خوشبختانه بیشترین اختیارات قانونی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد تا حدی که حتی NGOها نیز نمیتوانند بدون مجوز وزارت ارشاد فعالیت فرهنگی کنند. بنابراین هیچ کسی با هیچ عنوانی بدون مجوز وزارت ارشاد نمیتواند فعالیت هنری و فرهنگی انجام دهد. هیچ فردی نیز نمیتواند بدون مجوز وزارت ارشاد اتحادیهای راه اندازی کند، تبلیغات کند، شب شعر برپا کند و...
• یعنی مجمع فرا تاکنون برای دریافت مجوز اقدامی نکرده است؟
هر گاه مراحل دریافت مجوز را طی کنند و مجوز را بگیرند ما آنها را به رسمیت خواهیم شناخت اما در حال حاضر آنها را به رسمیت نمیشناسیم.
• یکی دیگر از اخباری که اخیرا منتشر شده است خبر برگزاری جام دیجیتال توسط مرکز رسانههای دیجیتال است ایا برگزاری این جام علیرغم دستور وزیر ارشاد مبنی بر تمرکز بازیها در بنیاد ملی بازیهای رایانهای، نقض دستور وزیر نیست؟
در گذشته چنین تقابلی وجود داشت اما بازیهای رایانهای قسمتی از رسانههای دیجیتال محسوب میشود. برای مثال نرمافزارهایی تولید میشود که بازی هم دارد. تولید کننده نمیتواند برای بازی رایانهای به بنیاد مراجعه کند برای نرمافزارش به ما. حتی پیشنهاد یکپارچهسازی سیستم صدور مجوزهای وزارت ارشاد را به آقای حسینی وزیر ارشاد دادم تا اداره کلی ایجاد شود و مردم برای دریافت انواع مجوزهای موسیقی، فیلم، کتاب، نرمافزار و ... وارد آن سامانه شوند. حتی میتواند این سامانه آنلاین هم باشد.
• اما موجب تداخل وظایف شده است.
در حال حاضر با بنیاد روابط حسنهای داریم. اتفاقا آقای وزیر تاکید کردند ما هم وارد حوزه بازی رایانهای شویم و از پرورش پتانسیلهای موجود حمایت کنیم. طی ضوابطی که برای آییننامه ساماندهی فعالیتهای این حوزه از سوی هیئت وزیران تصویب شده و سال گذشته هم نظامنامه آن از سوی آقای وزیر ابلاغ شد، تمامی صدور مجوزهای این حوزه را به ما محول کرده است. در بندی نیز تصریح شده کلی قوانین پیشین لغو میشوند. با این حال به دلیل توافقات پیشین ما هنوز وارد این حوزه نشدهایم با این حال من پیشنهاد دادم که وارد این حوزه از جهت حمایت و صدور مجوز بشویم.
• اما با برگزاری جام دیجیتال وارد شدید؟
چون صدور مجوز حاکمیتی است اما بنیاد ملی بازیهای رایانهای نهادی ذاتا غیرحاکمیتی است. در حوزه بازیهای رایانهای چون امکان سوءاستفادههای داخلی و خارجی از آن وجود دارد. در حال حاضر ۷۰۰ هزار کاربر ایرانی بازیکن بازیهای آنلاین خارجی هستند که برخی از آنها نیز پولی است. در بهترین حالت با محصولات فرهنگی غیرایرانی مطلوب سر و کار داریم اما در بدترین شکل این محصولات غیرایرانی نامطلوب هم هستند و امکان انتقال آلودگیهایی نیز دارند. ما به دنبال سامان دادن این گروهها هستیم، البته قصد داریم این را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
• این چه تقابلی است که بودجه مرکز رسانهها برای حوزه بازیهای رایانهای بیشتر از بودجه بنیاد برای همین منظور است؟
بنیاد ۱۰ میلیارد تومان برای حمایت از بازیهای رایانهای بودجه دارد ولی ما برای بازیهای رایانهای ردیف بودجه مشخص نداریم.
• اما به گفته آقای حسینی، مرکز رسانهها بودجه بیشتری برای حمایت از بازیهای رایانهای در اختیار دارد.
مرکز بودجه کلی دارد و میتواند آن را در زمینه انواع مختلفی از رسانههای دیجیتال هزینه کند. خصوصا اینکه اخیرا آقای حسینی تاکید زیادی در خصوص حمایت از تولید بازیهای رایانهای کردند. در همین راستا نیز از تولید چند بازی آنلاین با هزینه چند میلیارد تومانی حمایت کردیم.
• بنابراین قصد دارید جام دیجیتال را به بخش خصوصی واگذار کنید؟
از طریق بخش خصوصی بهترین گیمرها را که اتفاقا بهترینهای دنیا هم هستند را شناسایی میکنیم. شبکه ملی فرهنگ را میزبان این امر قرار دادیم علاوه بر اینکه یک بخش خصوصی است امکان ارائه سرویس به مردم را نیز دارد، هویت و پلاک شناسایی هم داراست. خانوادهها با خیال راحت میتوانند فرزندان خود را به این مجتمعهای فرهنگی بفرستند.
• اما بنیاد با استفاده از نظام رتبهبندی سنی بازیها اینکار را انجام میدهد.
در ایران هنوز مسایلی مانند بالای ۱۸ سال و زیر ۱۰ و مانند اینها جا نیفتاده است. چون هنوز فرهنگسازی نشده است. در مرکز اما برنامههای مدونی برای حمایت از تولید بازی آنلاین داریم از اول شهریور لیگ آن را نیز راهاندازی میکنیم.
• برای حضور گیمرهای ایرانی در مسابقات بینالمللی چه برنامهای دارید؟
برای برگزاری جام دیجیتال با وزرات ورزش، تیمهای پرسپولیس و استقلال مذاکراتی داشتیم و میزبان بیش از ۱۸ کشور از جمله اعضای عضو اکو به همراه آلمان و بلغارستان و... خواهیم بود. ما به دنبال جام سازی هستیم مانند جامهایی که در دنیا وجود دارد همچون جامهای ESWC فرانسه که به مثابه جام جهانی است و WCG کره که مانند المپیک بازیهای رایانهای است.
• برخی از گیمرهای حرفهای گفتند که در مسابقات جام دیجیتال به خاطر حضور آماتورها شرکت نمیکنند؟
حرفهای بودن که ادعاست باید آن را اثبات کنند. هدف جذب بهترینهاست. وظیفه ما نیز بسترسازی است ولی طبق اطلاعاتی که داریم بازیکنهای خوبی از ایران شرکت میکنند. همینطور برترینهای دنیا نیز در این جام حضور خواهند داشت. با این حال حضور در جام اجباری نیست، بستر را ایجاد کردیم هر کس علاقهمند باشد شرکت میکند.
• چند شرکتکننده برای جام دیجیتال ثبتنام کردند؟
حداکثر ظرفیت ما ۳۰ هزار نفر بود که به سرعت تکمیل شد و اما تعداد متقاضیان بسیار بیش از این مقدار بود.
• ماهیت شبکه ملی فرهنگ قرار است چگونه باشد؟
شبکه ملی فرهنگ، مجموعهای است از ۵۰۰ خانه دیجیتال که در فاز نخست ۲۵۰ خانه آن توسط ریاست جمهوری افتتاح شد. در حال حاضر نیز ۵۰تای دیگر آن نیز آماده است و تا پایان شهریور ۴۰۰ خانه دیگر را آماده میکنیم و تا پایان سال نیز این را به رقم ۵۰۰ خانه دیجیتال می رسانیم. ارائه سرویس اینترنت پاک، ارائه بازیهایی که به تایید ما رسیده باشد، فروش نرمافزار، امکان جذب مشارکت طیفهای مختلف در حوزه رسانههای دیجیتال و ... مجموعه فعالیتهایی است که روی این بستر عرضه خواهیم کرد.
طی همین مدت کوتاه نیز حدود ۶۰ تا ۷۰ اثر برای ما ارسال شد که برخی مانند نرمافزار شبیهسازی میدان نقش جهان یا انیمیشنی که از استان کرمانشاه ارسال شد قوی و جالب توجه بودند البته برخی از آثار ارسالی نیز ضعیف بودند. در هر صورت شبکه ملی فرهنگ، ضریب عدالت فرهنگی را افزایش خواهند داد.
• آیا قصد دارید برای شبکه ملی فرهنگ دیتا سنتری ایجاد کنید؟
شبکه ملی فرهنگ پروژه مشترک ما با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. ما شبکه ارتباطی میان بخشی برای تعامل خواهیم داشت اما در خصوص دیتاسنتر در حال مذاکره با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم تا با مرکز فیزیک نظری همکاری کنیم. ما در شبکه ملی فرهنگ به دنبال ایجاد درگاه تعاملی هستیم، تا علاوه بر اینکه ما روی آن محتوا عرضه میکنیم کاربران نیز محتوای خودشان را روی آن قرار دهند.
• چه لزومی داشت که مرکز رسانههای دیجیتال وارد حوزه شبکههای اجتماعی شود؟
شبکه هادینت از چندین ماه پیش توسط بخش خصوصی مطرح شده بود. مرکز با وجودی که انتقادات زیادی وجود داشت از آنها حمایت کرد و سرور و تبلیغات آنها را تامین کرد. رتبهبندی هادینت روی سایت الکسا در يك روز از رتبه ۱۰ هزار و خوردهای به رتبه ۶۰۰ رسید که نشاندهنده میزان استقبال از این شبکه است. اما موضوع این است که چرا وارد این حوزه نشویم!؟
• چرا نسبت به راهاندازی یک شبکه اجتماعی کلی مانند شبکه ملی فرهنگ اقدام نمیکنید؟
درست یا غلط خوب یا بد وزارت ارشاد متولی این حوزه است و در حوزه دیجیتال هر فعالیت فرهنگی به ما مربوط میشود و ما وارد آن میشویم. اما ما هر سایتی را راهاندازی کنیم، این تفکر وجود دارد که این سایت دولتی است از سوی دیگر طبق روال کار دولتی باید برایش کارمند استخدام کرد که چنین فعالیتهایی در زمره کارهای اغنایی محسوب میشوند و نمیتوان با بخشنامه فرآیند اداری و کارمندی آن را ایجاد کرد. این فعالیتی است که مختص بخش خصوصی است با این حال مرکز علیرغم حمایتی که برای رونق این فعالیتها از بخش خصوصی به عمل میآورد، باید موسسان این شبکه اجتماعی را شناسایی کند، این شبکهها باید در ساماندهی ثبت و احراز هویت شوند. خط قرمزها نیز برایشان تعریف شود تا مشکلات بعدی پیش نیاید.
• دیگر شبکههای اجتماعی چطور؟
در پی ایجاد دهکدههای مجازی اصناف و اتحادیهها هستیم. این مسئله منجر به آشنایی افراد یک صنف و ایجاد تعامل با یکدیگر میشود تا مشکلاتشان را مطرح و با همفکری هم آن را رفع کنند. اما باید برای ایجاد آن چارچوبهایی تعیین کنیم تا طبق آن عمل کنند.
• یکی از وظایف شما ساماندهی بازار نرمافزار است آیا برای ساماندهی شبکه توزیع نرمافزار برنامهای دارید؟
یکی از موضوعاتی که از سوی مرکز پیگیری میشود شبکه توزیع است. هنگامی کسی کتاب بخواهد به بازارچه کتاب مراجعه میکند؛ هرچند این روش هم منسوخ است. فرد باید بتواند به سرعت در فضای مجازی جستوجو کند و با استفاده از سیستم توزیع سریع آن را پیدا و تهیه کند. اما برای نرمافزار چطور!؟ مرکز رسانههای دیجیتال تصمیم دارد تا پیش از ماه مبارک رمضان۲۵۰۰ استند را در اختیار فروشگاهها و مراکز خرید قرار دهد تا شبکه توزیع مویرگی نرمافزارهای فاخر را ایجاد کند. در فاز بعدی نیز پنج هزار استند در فروشگاهها قرار میدهیم.
• برای خرید اینترنتی نرمافزار چه راهکاری دارید؟
با شرکت پست تفاهمنامهای را برای توسعه شبکه توزیع امضا کردیم. همینطور پورتالی تحت عنوان saramad.ir را نیز راهاندازی کردیم و یکی از شاخههایش فروشگاههای الکترونیکی خواهد بود. قرارداد ۵۰ میلیارد تومانی نیز با صدا و سیما برای معرفی این پورتال منعقد کردیم. کاربر به این سایت مراجعه و مثلا نرمافزار شبیه ساز حرم امام رضا(ع) را سفارش میدهد با کلیک روی محصول به سوی تولیدکننده محصول هدایت میشود و امکان برقراری ارتباط با تولیدکنندگان برایش میسر میشود. بنابراین علاوه بر حمایت از تولید محصول، معرفی محصول را هم به صورت رایگان انجام میدهیم. با ایجاد شبکه توزیع مویرگی، اینترنتی و همینطور همکاری با پست نرمافزار را جلوی درب منازل به کاربر تحویل میدهیم و مشکل توزیع را به این ترتیب برطرف خواهیم کرد. اگر مشکل اقتصاد را حل و این فرآیند را توانمند کنیم، تولیدکننده دفعات بعدی با اشتیاق بیشتری به تولید محصول بعدی اقدام میکند. مردم هم با این فرآیند آشنا میشوند و جریان خرید و فروش نرمافزار در این پورتال پا میگیرد.
از خلاهای جدی ما نداشتن نگاه اقتصادی به فرهنگ است، همیشه منتظر اقدامات دولتی هستیم. اینجا اما تولیدکننده مجبور به تولید محصول با کیفیت است. با این حال بازاری شدن نرمافزارها هم آفت این روش است. اینجا وظیفه ماست که با استفاده از سیاستهای حمایتی نسبت به تولید محصولات غیر بازاری اما مفید کمک کنیم. به دلیل ارزآوری بیشتر و حضور فرهنگی ایران در کشورهای مختلف میخواهیم در بازارهای خارجی حضور داشته باشیم.
• نگفتید چه نرمافزاری، نرمافزار خوب است؟
نرمافزاری خوب است که مورد نیاز کاربر باشد، به راحتی باز شود، رابط کاربری مناسب داشته باشد. امکان صادرات نیز داشته باشد.
• اما این ایدهآلنگری است؟
خیر، اکنون نمونههای بیرونی از نرمافزارهایی که صادر شدند داریم، ما نباید خودمان را دست کم بگیریم. در مرکز رسانههای دیجیتال نظام رتبهبندی نرمافزارها را تدوین کردیم. نرمافزارها تا پنج ستاره رتبهبندی میشوند، سه ستاره خیلی خوب است، چهار و پنج ستاره برای صادرات مناسب هستند. تاکنون حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نرمافزار را به همین روش ارزیابی و رتبهبندی کردیم.
• معیار اعطای ستارهها چیست؟
چند زبانه بودن و ارتباط با مشتری و پشتیبانی نرمافزارها ویژگیهای مهمی هستند. نرمافزارهای بسیاری هستند که پس از فروش کاربر را با مشکلاتی روبرو میکند، در حالیکه هیچ پشتیبانی در جهت رفع آنها وجود ندارد در همین راستا نیز مرکز واحد پاسخگویی و رسیدگی به شکایت را راهاندازی کرده است.
• سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان برای همین منظور ایجاد شده است، این موازی کاری نیست؟
چون مرکز مسئول اعطای مجوزهاست احساس مسئولیت میکنیم و نسبت به راهاندازی این واحد اقدام خواهیم کرد. به همان اندازه که حامی بخشخصوصی هستیم، از مردم نیز حمایت میکنیم. بخش خصوصی باید اعتماد مردم را جلب کند.
• آیا رتبهبندی نرمافزارها اجباری انجام میشود؟
اجرای این طرح در بدو امر دشوار است برای همین در مرحله اول اجباری نیست اما تکلیف نرمافزارها را روشن میکند. نشان این رتبهبندی نیز لوگوی سرآمد خواهد بود.
• برای تسریع روند صدور مجوز نرمافزارها چه ساز و کارهایی در مرکز رسانههای دیجیتال پیاده کردید؟
پیش از این شاخصها و معیارهای ارزیابی غیرشفاف و پراکنده بود و سلیقهای اعمال میشد. ما در مرکز رسانههای دیجیتال در گام نخست این معیارها را مشخص کردیم به این شکل که اتاق فکری متشکل از تیم صدور مجوز نرمافزار حاضر در مرکز رسانههای دیجیتال که طی سالها در زمینه صدور مجوز فعالیت میکردند به همراه اداره کل بازرگانی صدا و سیما که تجربیات و پروتکلهایی برای نظارت بر محتوا دارند تشکیل دادیم. تمام تلاشمان را برای مدون کردن این معیارها را به دور از نگاه سلیقهای به کار گرفتیم. تا پایان تیر ماه نیز این شاخصهها و معیارها را به صورت یک کتاب منتشر میکنیم و در اختیار دیگران قرار میدهیم. تا آنها نیز با اطلاع از این معیارها کمتر از گذشته در این فرآیند معطل شوند.
گام دوم اصلاح فرآیندها بود، با بررسیها انجام شده متوجه شدیم برخی از مراجعات ارتباطی با ما ندارد؛ به عنوان مثال بعضی از تولیدکنندگان كه نتوانستهاند برای محصول موسیقیایی خود از معاونت هنری مجوز بگیرند حالا محصولشان را نرمافزار جلوه میدهند و از کانال ما وارد میشوند. این یک موازیکاری است و از آن جلوگیری خواهیم کرد. همینطور از نظر قانونی برای استعلام از برخی نهادهای مرتبط فرصت مشخصی وجود دارد برای مثال، سازمانی باید در مهلت ۱۰ روزه جواب استعلام ما را بدهد. در حالیکه آنها در این مدت جواب نمیدانند اکنون ساز و کاری در نظر گرفتیم و عدم پاسخگویی آنها را به منزله جواب مثبت در نظر میگیریم.
• در نرمافزارهایی که برای شما ارسال می شود مسئله مالکیت معنوی را چطور بررسی میکنید؟
برخی از نرمافزارهایی که برای دریافت مجوز به اینجا مراجعه میکنند مشکل مالکیت معنوی دارند از این جهت که مالک اثر از قصد ناشر برای منتشر کردن اثرش مطلع نیست. مثلا یک جلسه سخنرانی، مداحی و ... است و سخنران از این اقدام خبری ندارد. ما همه راملزم کردیم تا یکبار برای همیشه مجوز انتشار آثار را از صاحب اثر بگیرند. در این میانه برخی از افراد هستند که رضایت دارند اما کتبا این را اعلام نمیکنند. برای این مسئله نیز ساز و کاری در نظر گرفتیم تا شخصی از مرکز با آن فرد تماس بگیرد تا از رضایت وی مطمئن شویم و صورت جلسه شود که مجوز شفاهی انتشار اثر از سوی صاحب اثر داده شدهاست.
کد مطلب: 22898
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/22898/وب-سايت-ها-پروانه-فعاليت-مي-گيرند