کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون وزیر ارتباطات:

تلاش می‌کنیم محدودیت تبلیغات در گوگل را برداریم

خبرگزاری مهر , 27 شهريور 1391 ساعت 22:59

ایتنا - حکیم جوادی: دلایلی در دست تهیه است که بتوانیم ثابت کنیم سرویس تجارت الکترونیک گوگل منجر به مصادیق مجرمانه نخواهد شد و شرکت‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند بتوانند بدون محدودیت به فعالیت خود ادامه دهند.




معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح جزئیات و دلایل ایجاد محدودیت برای برخی سرویس‌های گوگل گفت: تنها در بخش تجارت الکترونیک شرکت‌هایی که از این مسیر تبلیغات می‌کرده‌اند، محدودیت ایجاد شده است.


به گزارش ایتنا علی حکیم جوادی در گفت‌وگو با مهر، در تشریح محدودیت دسترسی به برخی کاربردهای موتور جست‌وجوی گوگل که چندی پیش از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن اشاره شد، اظهار داشت: در ارتباط با گوگل محدودیت خاصی در بخش‌های مختلف آن نیست و تنها در بخش تجارت الکترونیک، شرکت‌هایی که از این مسیر تبلیغات می‌کرده‌اند، محدود شده‌اند که درصدد هستیم این محدودیت را برداریم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه محدودیت دسترسی به کاربردهای گوگل از طریق وزارت ارتباطات نبوده و این وزارتخانه تنها نقش واسطه را در اعمال محدودیت برای مصادیق مجرمانه ایفا می‌کند، ادامه داد: هم اکنون دسترسی شرکت‌هایی که از طریق گوگل نسبت به بازاریابی، فروش و تبلیغات اقدام می‌کردند بنا به دلایلی از سوی مراجع تصمیم‌گیر و کمیته تعیین مصادیق محدود شده که در این زمینه تلاش براین است که این محدودیت رفع شود.

وی از ارائه تقاضای مرکز تجارت الکترونیک وزارت صنعت معدن و تجارت برای رفع این محدودیت خبر داد و گفت: دلایلی در دست تهیه است که بتوانیم ثابت کنیم سرویس تجارت الکترونیک گوگل منجر به مصادیق مجرمانه نخواهد شد و شرکت‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند بتوانند بدون محدودیت به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه محدودیت دسترسی برای سرویس خاصی در موتور جست‌وجوی گوگل از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد نشده است، در مورد برخی سرویس‌های دیگر گوگل که هم اکنون دسترسی به آن برای کاربران ممکن نیست، خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان واسطه تنها اقدامی که می‌تواند انجام دهد این است که در زمینه تصمیم‌های صورت گرفته دلایلی بیاورد تا ثابت شود این کاربردها بخش‌های مفیدی نیز دارند که برای کاربران قابل استفاده است تا چنانچه کمیته تعیین مصادیق موافقت کند این سرویس‌ها در ایران رفع محدودیت شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش گفته بود که برای برخی از کاربردها که نیاز به امنیت بیشتری دارد با توجه به اینکه گوگل مراجعی به ما نداشته که بتوانند این ملزومات را در اختیار کشور بگذارند، محدودیت‌هایی ایجاد شده تا ما بتوانیم ارتباطاتی را که از این طریق مردم می‌توانند داشته باشند، امن کنیم و برای برخی از کاربردها محدود شده است. البته با آنها مکاتباتی در این خصوص داشته‌ایم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

براساس آخرین بررسی‌ها هم اکنون دسترسی به سرویس‌هایی همچون یوتیوب، گوگل درایو، بلاگر و ... در ایران ممکن نیست.
در همین حال براساس نتایج تحقیقات به عمل آمده که پیش از این از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده است کل سود موتور جست‌وجوی گوگل در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۶ میلیارد دلار بوده که سود این موتور جست‌وجو از کاربران ایرانی در سال گذشته، ۴۴۳ میلیارد تومان – البته با قیمت دلار ۱۶۰۰ تومانی - تخمین زده شده است.

براین اساس هر ایرانی روزانه به طور میانگین ۵ بار در گوگل جست‌وجو می‌کند و میانگین سالیانه تعداد دفعات جست‌وجو در گوگل توسط کاربران ایرانی یکهزار و ۸۲۵ بار اعلام شده است.
در این بررسی‌ها مشخص شده که ۴۰ درصد کلیک کاربران ایرانی روی لینک‌های تبلیغاتی ظاهر شده در نتایج جست‌وجو است و ۷.۳ بار تعداد دفعاتی است که کاربران ایرانی در سال بر روی لینک‌های تبلیغاتی کلیک می‌کنند.
 
براین اساس میانگین درآمد گوگل به ازای هر کلیک بر لینک‌های تبلیغاتی ۱.۰۴ دلار و میانگین درآمد سالیانه گوگل از هر کاربر ۷.۳ دلار است و در مجموع این موتور جست‌وجو از کاربران ایرانی طی یک سال۲۷۷ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.
 


کد مطلب: 23625

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/23625/تلاش-می-کنیم-محدودیت-تبلیغات-گوگل-برداریم

ايتنا
  https://www.itna.ir