ایتنا- روزگاری رسیده که معیار سنجش محبوبترینها در دنیای مجازی، تعداد «لایک»هایشان است!
پاکسازی لایکهای جعلی فیسبوک آغاز شد
8 مهر 1391 ساعت 10:27
ایتنا- روزگاری رسیده که معیار سنجش محبوبترینها در دنیای مجازی، تعداد «لایک»هایشان است!
فیسبوک پاکسازی صفحات خود را از ‘لایک’های جعلی آغاز کرد.
بر اساس صفحه کلیک دادههای فیسبوک، بسیاری از سایتهایی که صفحاتی پُرلایک دارند، چهارشنبه پیش سقوط زیادی را در تعداد لایکها داشتند.
به گزارش ایتنا از بیبیسی، این اتفاق پس از آن افتاد که این شبکه اجتماعی پذیرفت که ۸.۷ درصد از کاربرانش "واقعی" نیستند و بسیاری از آنها توسط هرزنامهفرستهان به طور مصنوعی ایجاد شدهاند تا صفحاتشان را محبوبتر کنند.
این جریان برای فیسبوک که به دنبال ارائه نمایش هدفمند آگهیها است، مشکلات زیادی ایجاد کرده است.
سهام فیسبوک پس از نخستین عرضه عمومی در ماه مه پیش از ۳۸ دلار به ۲۰.۶۲ دلار در این پنجشنبه رسیده است.
فیسبوک در کلیک نوشتهای که ماه اوت در وبلاگش منتشر کرده بود، نوشته است: «لایکی که از سوی فرد بیعلاقه به هر صفحه زده شود، به کسی سود نمیرساند».
کلیک بررسی سایت ورگ که اخبار فناوری را منتشر میکند، روی صفحه دادههای فیسبوک نشان میدهد که برخی از محبوبترین صفحات روی فیسبوک با افت شدید تعداد کاربران روبهرو شدهاند.
صفحه تگزاس هولداِم پوکر، یکی از محبوبترین صفحات، ۹۶،۳۱۷ لایک را روز چهارشنبه پیش از دست داد.
صفحات برجسته دیگری هم شاهد کاهش لایک بودهاند. برای مثال از صفحه خواننده موسیقی پاپ، ریحانا ۲۸،۲۷۵ لایک، امینم خواننده رپ و آهنگساز ۱۵،۴۲۰ لایک و لیدی گاگا خواننده پاپ هم ۳۴،۳۲۶ لایک کم شد.
فیسبوک تا کنون ادعای بیبیسی درباره ارتباط کاهش این تعداد لایک و این پاکسازی را تأیید نکرده اما برای افت تعداد لایکها توضیح دیگری هم ارائه نداده است.
لایکی که از دل نیاید...
در اوایل سال جاری میلادی، خبرنگار فناوری بیبیسی روری سلان جونز در طی کلیک یک پژوهش متوجه برخی از کاستیها در سامانه لایک فیسبوک شد.
شرکت دروغین او، Virtual Bagel یا "شیرمال مجازی" که از برنامه هدفمند تبلیغاتی فیسبوک استفاده میکرد، توانست بیش از ۱۶۰۰ لایک جذب کند بدون آن که محصول یا محتوایی جالب برای ارائه داشته باشد.
بررسیهای دقیقتر نشان داد که بیشتر این لایکها از کشورهایی چون هند، مصر، اندونزی و فیلیپین زده شده بودند.
کارشناسان بازاریابی گفتند که اگر شرکت شیرمال مجازی یک شرکت واقعی بود، با استفاده از برنامه تبلیغاتی فیسبوک، پولش را هدر داده بود.
در زمان انجام این پژوهش شرکت فیسبوک به بیبیسی گفت که مشکل 'چشمگیری' وجود ندارد، اما بعداً در یک نوشته وبلاگی کلیک اعلام کرد در شُرُف سختگیری بر فعالیتهای نامشروع است.
این شرکت گفت: «به طور متوسط، کمتر از ۱% از لایکها از همه صفحات پاک خواهند شد که نشاندهنده این است که آنها و اعضایشان باید شرایط استفاده از سایت ما را رعایت کنند.»
فیسبوک افزود: «این روشهای خودکار جدید، جلوی آن دسته از لایکهایی را که به وسیله بدافزارها، حسابهای کاربری خطرناک، کاربران فریبخورده گذاشته شده یا به طور فلهای خریداریشده، خواهد گرفت.»
هدف از این اصلاحات، ‘اندازهگیری دقیقتر از تعداد و جمعیت طرفداران’ برای کسبوکارهایی است که از سامانه تبلیغاتی فیسبوک استفاده میکنند.
فیسبوک برای درآمدزایی متکی بر آگهیهای آنلاین خود است.
این شرکت برای نمایش آگهیها از کلیدواژهها و اطلاعات کاربران چون سن، جنسیت، محل اقامت و موارد دیگر استفاده میکنند تا آگهیهای مرتبط با کاربر نمایش داده شود.
با این حال این سامانه تبلیغاتی با ورود لایکهای دروغین و فروشندگان لایکها، تجارت فیسبوک را در معرض خطر قرار داده است چرا که یک نام تجاری را با افزایش کاذب تعداد لایکها روبهرو میکند.
یک جستوجوی ساده در اینترنت نشان میدهد که تعداد وبسایتهایی که از راه فروش لایک فیسبوک، دنبالکنندگان توییتر یا بینندگان یوتیوب درآمدزایی میکنند، رو به افزایش گذاشته است.
اخیراً وبسایتها و افراد سودجو با ترفندهای مختلف از جمله فریب کاربران به جمعآوری لایک پرداخته و آنها را به صورت فلهای به خریداران میفروشند.
کد مطلب: 23761
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/23761/پاکسازی-لایک-های-جعلی-فیس-بوک-آغاز