ایتنا - با بیان اینکه ضریب نفوذ سایتهای شبکههای اجتماعی(SNS) در میان دانشجویان ارشد و دکتری ارتباطات ۳۴ درصد است.در بیان نتایج تز دکترای خود افزود: مطابق با آمار جهانی از هر ۵ نفر کاربر اینترنت ۲ نفر عضو یکی از این سایتها هستند.
نهمین نشست پژوهشگران رسانههای اجتماعی برگزار شد
سايت خبری ايتنا , 16 بهمن 1391 ساعت 14:50
ایتنا - با بیان اینکه ضریب نفوذ سایتهای شبکههای اجتماعی(SNS) در میان دانشجویان ارشد و دکتری ارتباطات ۳۴ درصد است.در بیان نتایج تز دکترای خود افزود: مطابق با آمار جهانی از هر ۵ نفر کاربر اینترنت ۲ نفر عضو یکی از این سایتها هستند.
نهمین نشست جامعه «پژوهشگران رسانههای اجتماعی ایران» با سخنرانی دکتر حسین امامی، مدرس دانشگاه در فرهنگسرای رسانه یکشنبه ۱۵ بهمن ماه جاری برگزار شد و در حاشیه آن برنامه و محور اصلی دومین همایش «روز رسانههای اجتماعی» نیز اعلام شد.
به گزارش رسانههای اجتماعی، وی که تز دکترای خود را در حوزه روانشناسی ارتباطی شبکههای اجتماعی در رشته علوم ارتباطات اجتماعی را به تازگی دفاع کرده است سخنرانی با عنوان «روابط میان فردی در سایتهای شبکههای اجتماعی» انجام داد و اظهار داشت: عدهای ارتباطات شبکهای را “انقلابی در ارتباطات” میدانند و عده ای دیگر معتقد به “تکامل در ارتباطات” هستند.
عنوان تز دکترای امامی «نقش عضویت یا عدم عضویت در شبکه های اجتماعی بر روابط میان فردی» است و به گفته وی، ارتباطات کامپیوتری با ارتباطات روزمره مرتبط است و به دلیل ”ناشناخته بودن ابعاد جدید آن“ میتواند ”هراس انگیز“ باشد و دو رویکرد متفاوت در تاثیرات ارتباطات کامپیوتری خصوصا شبکههای اجتماعی وجود دارد:
۱-رویکرد خوش بینانه: شبکههای اجتماعی توانستهاند فضای مناسبی برای جایگزینی ارتباطات چهره به چهره باشند.
۲-رویکرد بدبینانه: اتهام غیر اجتماعی. کیفیت ارتباطات کاهش پیدا کرده، تاثیر منفی در روابط آفلاین میگذارد، ارتباطات سرد و غیردوستانه است.
این مدرس دانشگاه در تعریف سایتهای شبکههای اجتماعی خاطرنشان کرد: شبکههای اجتماعی، فضایی در اینترنت است که افراد با ایجاد صفحه شخصی خود در آنجا دوستان جدیدی پیدا می کنند یا ارتباط خود با دوستان قدیمی را دنبال می کنند. مکانی برای تبادل نظر، به اشتراک گذاری خبر، اظهارعقیده در قالب عکس، متن، فیلم و فایل صوتی است.
امامی نظریههای مدیریت تصویرسازی، پردازش اطلاعات اجتماعی، کاهش نشانه های بافت اجتماعی، نظریه استفاده و رضایتمندی، نظریه نفوذ اجتماعی و نظریه کاهش عدم اطمینان را به عنوان بخش نظری پایاننامه خود ارائه کرد.
وی با بیان اینکه ضریب نفوذ سایتهای شبکههای اجتماعی(SNS) در میان دانشجویان ارشد و دکتری ارتباطات ۳۴ درصد است. در بیان نتایج تز دکترای خود افزود: مطابق با آمار جهانی از هر ۵ نفر کاربر اینترنت ۲ نفر عضو یکی از این سایتها هستند.
وی درباره رابطه عضویت در SNS و جنسیت گفت: نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که تفاوت معناداری بین مردان و زنان در تمایل به عضو شدن شان در شبکههای اجتماعی وجود دارد، بگونه ای که مردان در مقایسه با زنان بیشتر در سایت های شبکه اجتماعی عضویت دارند. اما فعالیت زنان در این شبکه به مراتب بیشتر از مردان است.
امامی درباره رضایت ارتباطی و طول مدت عضویت سایت های شبکه اجتماعی افزود: در این پژوهش ۵۱% رضایت ارتباطی کمی دارند و ۲۴% در حد زیاد بوده است. رابطه بین طول مدت عضویت کاربران در SNS و رضایت ارتباطی آنها از برقراری ارتباط میان فردی در شبکه ها تایید شد.
وی همچنین درباره بی نامی تصویری و خودگشودگی آنلاین در شبکههای اجتماعی خاطرنشان کرد: بی نامی در SNS موجب شده تا کاربر خودگشودگی بیشتری داشته باشد و نگران خطرات آن نباشد. این تحقیق نشان داد که کسانی که غیر از عکس خودشان در شبکه های اجتماعی می گذارند و می نویسند به نسبت کسانی که با اسم مستعار مطلب می نویسند خودگشودگی بیشتری دارند.
او با اشاره به اینکه در پژوهش ما ثابت نشد که اسم مستعار منجر به خودگشودگی می شود، گفت: افراد در این سایتها به دنبال چهار محور: .۱دنبال تداوم دوستی، .۲پیدا کردن دوستان قدیمی، .۳فضایی مثل فیس بوک بیشتر حکم سرگرمی برای آنها دارد تا تریبونی برای آنها باشد ۴- برای اظهار نظر و عقاید.ریشه فرهنگی، اجتماعی و عقیدتی هستند.
به گفته امامی،این تحقیق نشان داد عضویت در SNS نیاز به همبستگی را در فضای آفلاین مرتفع می کند. فرضیه محقق که بین عضویت کاربران و عدم عضویت غیرکاربران و نیاز به همبستگی آنها در ارتباطات میان فردی آفلاین رابطه معناداری وجود دارد، تایید شد و نشان داد غیر عضوها نیاز به همبستگی بالایی در ارتباطات میان فردی آفلاین دارند.
وی در پایان اظهار داشت: هدف اصلی کاربران شبکه های اجتماعی، مرتبط ماندن با دوستان و پیدا کردن دوستان قدیمی و نهایتا سرگرمی است؛ یعنی حتی از این فضا برای اظهارنظر و بیان عقاید کمتر استفاده می کنند. گرچه این شبکه ها در زمینه مرتبط بودن با دوستان مفید عمل کرده اند اما هیچگاه نمی تواند جای ملاقات های حضوری را بگیرند بلکه مکمل آنها می توانند باشند.
جواد افتاده، دبیر اجرائی همایش روز رسانههای اجتماعی نیز در این نشست گزارشی از روند برگزاری این همایش در تیر ۹۱ ارائه کرد و اظهار داشت: دبیرخانه همایش روز رسانههای اجتماعی در حال برنامه ریزی برای دومین همایش روز رسانههای اجتماعی است و قرار است طبق برنامه دومین همایش روز رسانههای اجتماعی ۹ تیر ۱۳۹۲ همزمان با روز جهانی رسانههای اجتماعی برابر با ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ توسط جامعه «پژوهشگران رسانههای اجتماعی ایران» در تهران برگزار میشود.
دبیر جامعه پژوهشگران رسانههای اجتماعی ایران افزود: دومین همایش روز رسانههای اجتماعی با رویکرد «راهکارها و کاربردهای رسانههای اجتماعی برای افراد، شرکتها و سازمانها» برگزار خواهد شد.
گفتنی است، نهمین نشست جامعه «پژوهشگران رسانههای اجتماعی ایران» توسط وب سایت رسانههای اجتماعی و دبیرخانه همایش «روز رسانه های اجتماعی» و با همکاری فرهنگسرای رسانه و شرکت ریباز برگزار شد.
کد مطلب: 25168
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/25168/نهمین-نشست-پژوهشگران-رسانه-های-اجتماعی-برگزار