ایتنا- ماجرااز این قرار است که بخش عمده درآمد گوگل از تبلیغاتی است که در نتیجه مطالب و اخبار سایتها و رسانههای دیگر، از طریق این شرکت منتشر میشود و گوگل موظف است مبلغی به عنوان کپی رایت به آنها بپردازد.
قانونگذاران آلمانی لایحهای را تصویب کردهاند که گوگل را به رعایت حق کپی رایت ناشران و رسانهها ملزم میکند.
به گزارش ایتنا از همکاران سیستم به نقل از نیویورک تایمز، قانون جدید تصویب شده در مجلس آلمان شرکت گوگل را ملزم میکند به خاطر نقل و بازنشر مطالب رسانهها و منابع مختلف مبلغی را به عنوان حق کپی رایت به آنها بپردازد.
استدلال قانونگذاران آلمانی برای تصویب این قانون این است که چون گوگل از مطالب و اخبار وب سایتها و رسانههای مختلف استفاده میکند و در نهایت درآمدهای تبلیغاتی خود را از این راه افزایش میدهد، باید مبلغی را به عنوان حق استفاده از این مطالب به صاحبان آنها بپردازد.
چندی پیش در کشور فرانسه نیز بحث مشابهی در گرفته بود. رسانهها و ناشران فرانسوی از گوگل خواسته بودند در ازای استفاده و بازنشر مطالبشان مبلغی را به عنوان «مالیات بر لینک» به آنها بپردازد.
در آلمان نیز این بحث از یک سال پیش و توسط کابینه صدراعظم این کشور، آنگلا مرکل مطرح شده بود. قانونگذاران و سیاستمداران آلمانی میکوشیدند شرکتهای اینترنتی بزرگی مثل گوگل را ملزم کنند تا ناشران و رسانهها را در درآمدهای تبلیغاتی خود شریک کنند.
اما این طرح در نهایت با تغییراتی به تصویب رسید که بر اساس آن فقط شرکتهایی ملزم به پرداخت حق کپی رایت هستند که تمام یک مطلب یا خبر را بازنشر داده باشند. بر مبنای این قانون، شرکتهایی که فقط از بخشی از یک مطلب استفاده کنند، از پرداخت حق کپی رایت معاف هستند.
شرکت گوگل که از تصویب این قانون ناخشنود است، گفته چنین قوانینی جریان آزاد اطلاعات و نوآوریهای آنلاین را سد میکند.
یکی از سخنگویان این غول جستجوگر در آلمان گفته ناشران و شرکتهای اینترنتی به رشد نوآوریهای یکدیگر کمک میکنند و تصویب چنین قانونی غیرضروری است.
در مقابل تصویب این قانون از سوی ناشران و صاحبان رسانهها مورد استقبال قرار گرفته است. اعضای شورای ناشران اروپا نیز که خواهان اعمال تغییرات بنیادین در روابط بین ناشران و گوگل هستند، تصویب این قانون را گام مهمی در جهت سازماندهی قوانین کپی رایت دانستهاند.