ایتنا- به نظر شما کاربر اینترنتی و به احتمال زیاد عضو شبکههای اجتماعی، نوع جدید ارتباطات از طریق توییتر و فیسبوک باعث نزدیک شدن افراد از یکدیگر میشود یا دورتر؟
محققان میگویند توئیتر اهمیت فاصله جغرافیایی را از بین برده و کاربران با فاصله دورتر علاقه بیشتری به تماس با یکدیگر دارند. آنها میگویند کاربران برای کسب خبر هم لزوما دنبال رسانههای کشور خود نیستند.
به گزارش ایتنا از ایسنا، نتایج یک پژوهش تازه در دانشگاه ایلینوز آمریکا میگوید که استفاده از شبکه اجتماعی توئیتر فاصلهها را از بین برده و باعث احوالپرسی و نزدیکی بیشتر دوستان با یکدیگر میشود. این نتیجه برخلاف باورهای رایج است که استفاده زیاد از شبکههای اجتماعی را باعث دوری و آسیب به ارتباطهای اجتماعی افراد میداند.
این پژوهشگران بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون توئیت از ۷۰ میلیون کاربر از سراسر جهان را برای یک ماه بررسی و تحلیل کردهاند. این تحقیق میگوید به طور متوسط کاربران توئیتهایی از کاربران دیگر را بازنشر میدهند که با آنها حدود هزار کیلومتر فاصله دارند.
این تحقیق میگوید به طور میانگین اکثر کاربران توئیتهای کاربرانی را منتشر میکنند که در کشور آنها زندگی نمیکنند و به نوشتههای کاربران در جغرافیای دورتر، علاقهمندی بیشتری نشان میدهند. بنا به این پژوهش کاربران با فاصله جغرافیایی بسیار طولانی از یکدیگر، پیغامهای شخصی بیشتری نیز به یکدیگر ارسال میکنند.
این تحقیق محتوای توئیتهای ۷۰ میلیون کاربر را بررسی کرده و تمرکز این تحقیق شیوههای ارتباط و بازنشر و پاسخگویی کاربران به یکدیگر را بدون توجه به محتوا در نظر داشته است.
این تحقیق که در نشریه آنلاین “ماندی فرست”منتشر شده است، میگوید که به طور متوسط ۸۵ درصد کاربران توئیتر بیش از آنکه تولیدکننده محتوای توئیت خود باشند، توئیتهای ۱۵ درصد تولیدکننده را بازنشر میدهند و یا درباره آن توئیت میکنند.
بر اساس این تحقیق، جاکارتا، پایتخت بنگلادش و شهر نیویورک دو کلانشهری هستند که بیش از سایر شهرهای جهان نقطه اولیه انتشار توئیت بودند.
از سوی دیگر یافته دیگر این پژوهش نشان میدهد که وقتی خبری مهم رخ میدهد کاربران معمولا توئیتهای شاهدان عینی یا خبرنگاران رسانههای خارجی را بازنشر میدهند. برخلاف انتظار، بیشتر کاربران به دنبال بازنشر اخبار از طریق رسانههای محلی یا رسانههای جریان اصلی کشور خود نیستند.
به گزارش دویچه وله، محققان دانشگاه ایلینویز در تحقیق خود مینویسند: در عصر اینترنت و رسانههای اجتماعی، اهمیت فاصله روز به روز کمتر میشود. کاربران دیگر حتی برای کسب خبر هم لزوما به سمت رسانههای محلی نمیروند.
شبکه اجتماعی توئیتر با بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی است و معتبرترین و پربینندهترین شبکه اجتماعی برای کسب اخبار به شمار میرود.