۶
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۴۷

مدیر عامل مخابرات: خود ما هم درگیر اختلالات اینترنت هستیم

ایتنا - پوررنجبر: در حال حاضر ما در تامین ADSL و پورت هیچ مشکلی نداریم اما کشور با تامین پهنای باند مورد نیاز مشکل دارد.
مدیر عامل مخابرات: خود ما هم درگیر اختلالات اینترنت هستیم



برداشته شدن محدودیت عرضه اینترنت با سرعت بیش از ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه، پیگیری برای افزایش تعرفه و آبونمان تلفن ثابت،هم‌کد سازی، وضعیت اینترنت و فعالیت اپراتورهای سوم و چهارم از جمله موضوعاتی بودند که در آستانه روزجهانی ارتباطات در نشست خبری مدیرعامل شرکت مخابرات ایران مورد بحث قرار گرفتند.


به گزارش ایتنا از ایسنا مظفر پوررنجبر در قالب نشست خبری سه ساعته به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت و برنامه‌های پیش روی شرکت مخابرات در سال ۹۲ را تشریح کرد.
وی در این نشست خاطرنشان کرد: برای افزایش تعرفه و آبونمان طرح‌های خود را به مراجع ذیصلاح ارائه کرده‌ایم و در حال حاضر در حال پیگیری این موضوع هستیم.

پوررنجبر در ارتباط با وضعیت اینترنت نیز خاطرنشان کرد: واقعیت این است که تعداد متقاضیان ADSL رشد بالایی داشته و در سال ۹۲ ما تلاش داریم که حداقل مشتریان را در ارائه این سرویس معطل نکنیم.

خود ما هم درگیر اختلالات اینترنتی هستیم
اما با این وجود پوررنجبر در میان صحبت‌های خود به انتقاد تلویحی از وضعیت اینترنت پرداخت و در پاسخ به خبرنگاری که درباره اختلالات اخیر موبایل پرسیده بود، اظهار کرد: اگر اختلالات اینترنت را می‌گفتید برای آن یک توضیح داشتم چرا که خود ما هم درگیر این موضوع هستیم.

اختلافی با PAPها نداریم
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با معضلات مختلفی که شرکت‌های PAP با مخابرات دارند اظهار کرد: ما اختلافی با PAPها نداریم اما شرکت‌های PAP دارای پروانه خاص خود هستند و ما هم پروانه دیگری داریم و شاید مشکل از تفاسیری که در این پروانه‌ها صورت می گیرد باشد.

وی ادامه داد: در حوزه خدمات متاسفانه ما به بلوغ نرسیده‌ایم اما در عین حال در زمینه مدیریت هم در بخش‌های مختلف کشور و در شرکت‌های متعدد مدیریت بالغی وجود ندارد از سوی دیگر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ما هم سازمان جدیدی است که اگر قوانین آن را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که گاه در آن‌ها مسائلی وجود دارد.

پوررنجبر در عین حال یادآور شد: همان طور که گفتم این پروانه‌ها تکمیل نیست و می توان از آن‌ها تفسیرهای مختلف داشت از سوی دیگر ما باید خدماتی را به شرکت‌های PAP ارائه کنیم اما به نظر ما توقع این شرکت‌ها کمی بالا است و می‌خواهند بیشترین خدمات را با کمترین قیمت دریافت کنند که البته این شرکت‌ها هم حق دارند اما ما تلاش می کنیم مطابق پروانه‌ای که در اختیار داریم به وظایف خود عمل کنیم.

رگولاتوری یا شورای رقابت؟!
اما مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالی که درباره وضعیت نهایی تعرفه‌های مخابراتی مطرح شده بود و این که بالاخره در این راستا شورای رقابت تصمیم خواهد گرفت یا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات درباره افزایش تعرفه‌ها نظر می‌دهد، اظهار کرد: رگولاتوری و رشورای رقابت هر یک وظایفی دارند که ما هر دو را قبول داریم، به عنوان مثال در حوزه قیمت گذاری شورای رقابت و در حوزه مسائل مربوط به رقابت سازمان تنظیم مقررات اعمال نظر خواهند کرد.

پیگیری پایان انحصار رایتل
وی در بخش دیگری از این نشست در ارتباط با تمدید دوره انحصار اپراتور سوم همراه اظهار کرد: تمدید انحصار دیتا دو قشر را بسیار محروم کرد همین طوری هم در پهنای باند با عدد منحوس ۱۲۸ مشکل داریم و شرمنده مردم هستیم.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: بحث انحصار و تمدید آن مشکل مردم را بیشتر کرد و به این ترتیب مردم از سرویس‌های دیتا محروم و ما مجبور شدیم برنامه‌ریزی‌های خود را به هم بریزیم.

وی ادامه داد: البته ممکن است در این میان عده‌ای بگویند مگر سرویس‌های دیتا بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد بر درآمدزایی شرکت مخابرات تاثیر دارند اما واقعیت این است همین ۲۰ تا ۳۰ درصد عدد بزرگی محسوب می‌شود و در سرویس‌های آتی مخابرات نقش بسزایی دارد چرا که دیتا کلا پایه محسوب می‌شود. من در حال حاضر عدد و رقم در دست نداریم اما در نهایت به دلیل تمدید این دوره انحصار ما بسیار متضرر شدیم.

وی در عین حال یادآور شد: به همین دلیل خود را آماده کرده‌ایم که به محض پایان رسیدن دوره انحصار این موضوع را پیگیری کنیم. از سوی دیگر تمام تلاش خود را خواهیم کرد که زمان پایان دوره انحصار را جلوتر بیندازیم و در دولت جدید این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. در حال حاضر هم برای بررسی این موضوع به تمام مراجع ذیصلاح مراجعه کرده‌ایم.

سود خالص مخابرات در سال ۹۱
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: سال گذشته شرکت ارتباطات سیار شش هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان درآمدزایی داشته که این درآمد‌ در وهله‌ی اول به مکالمات موبایلی و در وهله‌ی بعد به پیامک‌ها و دیتا مربوط می‌شود.
وی هم چنین یادآور شد: در سال ۹۱ از نظر تلفن ثابت ۲۴۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی وجود داشته که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از این درآمد مربوط به سرویس دیتا بوده است.
پوررنجبر در مجموع سود خالص مخابرات ایران در سال ۹۱ را ۲۱۸۷ میلیارد تومان دانست.

احتمال تغییر مدیر عامل شرکت‌های مخابرات تهران و سیار
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تغییراتی که قرار است در مخابرات ایران صورت بگیرد اشاره کرد و گفت: با توجه به ماموریت‌های سازمان مجبور شده‌ایم که بخش جدیدی به نام شرکت ارتباطات ثابت را نیز راه‌اندازی کنیم، چرا که برای رسیدن به هدف ما که کسب رتبه‌ی سرآمدی در منطقه است لازم است حتما تغییراتی در مخابرات صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر تلفن ثابت متولی ندارد، یادآور شد: ما مدتی است ساختار خود هلدینگ را تغییر داده‌ایم و قرار است برخی معاونت‌ها تغییر کرده و معاونت‌های جدیدی نیز به مجموعه افزوده شود.
پوررنجبر خاطر نشان کرد: مخابرات چه بخواهد و چه نخواهد باید وارد این حوزه شود و اگر این راه طی نشود، این شرکت نه تنها نمی‌تواند به سرمنزل مقصود برسد بلکه کوچک‌ترین تغییری در آن ایجاد نخواهد شد، چرا که درغیر این صورت مرگ مخابرات قطعی خواهد بود.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالی که درباره‌ی تغییر مدیران عامل شرکت‌های همراه اول و مخابرات استان تهران مطرح شده بود هم اظهار کرد: بعید نیست که چنین اتفاقی بیفتد اما همه چیز بستگی به نظر هیات مدیره خواهد داشت، در حال حاضر در شرکت ارتباطات سیار پنج نفر حضور دارند اما لازم است تعداد اعضای هیات مدیره این شرکت به هفت نفر برسد که ممکن است در تیم جدید برخی از اعضای قبلی تغییر کنند. 

وی ادامه داد: به واسطه همین تغییرات ممکن است در هیات مدیره استان تهران نیز تغییراتی ایجاد شود و برخی از مدیران ارتباطات سیار در این مجموعه به کار گرفته شوند. اما درنهایت تصمیم با هیات مدیره خواهد بود.
پوررنجبر در عین حال از احتمال انحلال شرکت های مخابرات استانی خبر داد و گفت:یشنهاد ما این است که شرکتهای مخابرات استانی منحل شوند و حوزه عملیاتی آنها با تولی گری شرکت ارتباطات ثابت به فعالیت خود در قالب یک شرکت ادامه پیدا کند.

هزینه‌ ۹۰۰ تومانی آبونمان هم‌کدی رد شد
پوررنجبر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث هم‌کدسازی استان‌ها اشاره کرد و گفت: این طرح وظیفه‌ای است که دولت برعهده ما گذاشته و اگر ما آن را انجام دهیم، هزینه‌های مردم به مراتب کاهش خواهد یافت و حتی شاید در هر استان ما حدود چهار میلیارد تومان کاهش درآمد داشته باشیم که اگر بخواهیم مجموع کشور را در نظر بگیریم این رقم به بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان می‌رسد.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: در حال حاضر استان‌های کشور درآمد خیلی بالایی دارند اما با این وجود ما طرح همکد سازی را شروع کرده‌ایم اما البته هنوز این طرح را اجرایی نکرده‌ایم و تنها در برخی استان‌ها و به شکل آزمایشی این موضوع عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در این میان تا زمانی که برای ما مشخص نشود هزینه‌های این طرح از چه طریق تامین و جبران می‌شود؟ ما نمی‌توانیم وارد عمل شویم. به همین دلیل لازم است مشخص شود قرار است هزینه‌های این طرح از طریق دولت و یا مردم تامین شود، اما در هر صورت تا زمانی که مشخص نشود این هزینه‌ها از چه طریق تامین می‌شود ما مجبور به انجام این کار نخواهیم بود.
پوررنجبر در عین حال به هم‌کدسازی تلفن‌ها در استان‌های البرز و تهران اشاره کرد و افزود: پس از هم‌کدسازی در این دو شهر، هزینه‌های ارتباطی کاربران افزایش چندانی پیدا نکرد اما مساله این است که هزینه‌های هم‌کدسازی این دو استان مانند استان‌های دیگر نیست و در استان‌های دیگر هزینه‌ها به مراتب بالاتر است به همین دلیل تا زمانی که هزینه‌های این طرح یا هر طرح دیگر تامین نشود، ما در شرکت مخابرات آن را اجرا نخواهیم کرد و زیر بار حرف زور هم نمی‌رویم.
پوررنجبر در عین حال برخی ارقام که برای آبونمان اعلام شده بودند را نیز رد کرد.

هم‌چنان به دنبال افزایش تعرفه و آبونمان
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران هم‌چنین اظهار کرد: ما مدتی است برای تغییر تعرفه‌ها و اصلاح آنها پیشنهاداتی را مطرح کرده‌ایم و در کنار پیشنهاد افزایش تعرفه طرح ارتقاء خدمات را نیز داده‌ایم اما همزمانی این موضوع با بحث همکدسازی ممکن است نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کند که این مساله برای ما نیز حالت دغدغه دارد.
وی ادامه داد: در سال ۹۱ افزایش قیمت‌ها مستقیما بر عملکرد شرکت‌ها تاثیر داشت و در این میان ما نیز مانند سایر شرکت‌ها مجبور هستیم با حاشیه سود مناسب حرکت کنیم به همین دلیل لازم است قطعا طرح‌های ما توجیه اقتصادی داشته باشد. به همین دلیل ما قصد بهینه‌سازی قیمت‌ها را مطرح کردیم که این موضوع صرفا به معنای افزایش قیمت نیست.

تلاش برای سرمایه‌گذاری خارجی
پوررنجبر در این نشست اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران مدتی است در حال بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها است که علاوه بر این مورد موارد دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری مطرح شده است که از جمله آنها سرمایه‌گذاری در خارج از کشور است.
وی یادآور شد: اگرچه ممکن است در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی نرخ سود خیلی بالا نباشد اما به هر حال با این شیوه ارزش پول حفظ خواهد شد و ما نیز حق داریم که زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری را بررسی کنیم. در حال حاضر هم در مواردی اقدام به سرمایه‌گذاری خارجی کرده‌ایم که به دلیل موضوعات بین‌المللی موفق به انجام این کار نشده‌ایم.

نگران تعدد اپراتورها نیستیم
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی که درباره روی‌کار آمدن اپراتور چهارم مطرح شده بود توضیح داد: اکنون اطلاعات رسمی از این اپراتور ندارم و نمی‌دانم طرح‌های اقتصادی آن به چه شکل است، اما به هر صورت ما با توجه به اطلاعات موجود در بازار آمادگی داریم امکانات خود را در اختیار این اپراتور قرار دهیم تا مردم بتوانند از خدمات بهتری استفاده کنند.
وی در عین حال عنوان کرد: البته ما نگران تعدد اپراتور‌ها نیستیم چرا که به هرحال وجوه تمایز را دارا هستیم.

توسعه تلفن ثابت متوقف نشده است
پوررنجبر در پاسخ به سوال دیگری که درباره متوقف‌ شدن توسعه تلفن‌های ثابت مطرح شده بود، گفت: توسعه تلفن ثابت متوقف نشده و ما تنها در سال گذشته یک میلیون دایری تلفن ثابت داشته‌ایم و از برنامه هم عقب نیستیم.
وی در عین حال یادآور شد: در حال حاضر مخابرات ایران مدتی است طرح هر خانوار ایرانی یک ADSL را پیگیری می‌کند و در حال حاضر ۱.۷ میلیون خانوار به این سرویس دسترسی دارند که این تعداد تا پایان سال ۹۲ به سه میلیون مشترک خواهد رسید. 

مسئول اختلالات کیست؟
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره اختلالات اخیر تلفن‌های همراه و هم‌چنین اختلالات اینترنت و این‌که مسوولیت این اختلالات بر عهده چه کسی است، اظهار کرد: مسوول مسائل ارتباطی وزارت ارتباطات است و ما تنها سرویس‌دهنده هستیم و لازم است در حوزه‌ای که خدمات می‌دهیم حتما پاسخگو باشیم.
وی هم‌چنین عنوان کرد: در حال حاضر ما در تامین ADSL و پورت هیچ مشکلی نداریم اما کشور با تامین پهنای باند مورد نیاز مشکل دارد. من همین اکنون می‌گویم اگر کسی هر چند STM۱ داشته باشد ما خریداریم چرا که خود ما این اجازه را نداریم که بخواهیم STM۱ وارد کنیم. از سوی دیگر هم باید این نکته را مدنظر قرار داد که این چرخه تنها در ارتباط با مخابرات اتفاق نمی‌افتد و دیگران هم در این زمینه مشکل دارند و در نهایت تامین پهنای باند موضوعی است که دست ما هم نیست و خود مخابرات هم مصرف‌کننده این بخش به‌شمار می‌رود.

به جای مشتری‌مداری، مشتری آزاری می‌کنیم
پوررنجبر در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: در حال حاضر ما به جای مشتری‌مداری، مشتری آزاری می‌کنیم و بحث مشتری‌مداری تنها در حد یک شعار باقی مانده است، چرا که در صورتی که این موضوع محقق شده باشد دیگر نیازی نیست مشتریان برای دریافت خدمات مورد نیاز خود به دفاتر ما مراجعه کنند.
 
 

کد مطلب: 26180
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
به جای مشتری‌مداری، مشتری آزاری می‌کنیم
خب مگه مرض داری؟!
mahdi
feedback
یعنی چی محدودیت اینترنت 128 برای خانه برداشته شده و می تونیم سرعت بالاتر رو بگیریم
feedback
و این داستان همچنان ادامه دارد...!
feedback
... خودتی جانم!
باشه
feedback
مشتری آزاری می‌کنیم!

نوبت ما هم میشه!!!
مرتضی
feedback
معلوم نیست کی این وسط دروغ میگه !!! آقای تقی پور میگفتن ما پهنای باند زیادی داریم ولی درخواست نداریم یه طوری حرف میزدن که انگار همینطور پهنای باند داره از سر و روی وزارت ارتباطات میریزه و هیچکسی و سازمانی ازش پهنای باند نمیخره بعد این آقا میگه پهنای باند مورد نیاز باید تامین بشه یعنی الان کمه .حالا ما باید حرف کی رو باور کنیم؟