بازاری های کامپیوتر، بعد از انتخابات، جهانی فکر کنند
ایتنا- گویا فروشندههای بازارهای کامپیوتر و موبایل، حتی با پایین آمدن دلار هم قصد ندارند قیمتها را پایین بیاورند شاید هم دریافت پول بیشتر از ارزش واقعی، زیر زبانشان مزه کرده است.
با اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری، دلار ارزان شد و بالطبع اثرات خود را روی بازارهایی مانند موبایل و کامپیوتر و قطعات کامپیوتری گذاشت.
به گزارش ایتنا از خبرآنلاین، گزارشها حاکی از آن است، کساد هفته پیش بازار کامپیوتر، قبل از انتخابات، در حالی ادامه یافت که فروشندگان با بالارفتن قیمت دلار، روی جنس های خود قیمت جدید تعیین کردند، اما امروز که دلار ارزان شد، رقم های خود را متناسب با قیمت دلار کاهش ندادند.
معمولا در بازارهای بین المللی در چنین مواقعی، فروشندگان در قالب special offers ، محصولات خود را با تخفیف به مشتریان عرضه می کنند، اما از آنجایی که بازار ایران ادبیات خاص خود را تعریف کرده، مانند بازار طلا و ... فروشندگان، حاضر به پایین آوردن قیمت نیستند.
اما نکته ای که فروشندگان به آن توجه نمی کنند، شرایط جدید اقتصادی- سیاسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری است که اجازه تعیین قیمت را از چنگال فروشندگان خواهد گرفت و با رفع برخی تحریم ها، مشتریان در حالت استقلال، قدرت انتخاب از کانالهای بیشتری را پیدا کرده و می توانند جنس درجه یک را از بازار خارج از ایران، بدون واسطه ایرانی خریداری کنند.
این موضوع در درازمدت باعث می شود تا کمپانی های اصلی با مشتریان ایرانی به صورت مستقیم دست به معامله زده و واسطه ها و فروشندگان اجناس refurbished و تعمیری را کنار بگذارند.
از آنجایی که بازار ایران اغلب اجناس بد کیفیت را از طریق قاچاق به دست مشتریان می رساند، فروشندگان برای بقا در بازار، باید دست به تغییر رفتار خود بزنند.
اگر فروشندگان، راه و روش کسب و کار خود را بین المللی نکنند و همچنان بخواهند به رفتار غیر معقول خود با مشتریان ادامه دهند،و فقط جنس بفروشند و از خدمات و سرویس دهی فرار کنند؛ نتیجه این می شود که مشتریان حاضر نخواهند شد بیشتر از این نزد آنها هزینه کنند و بازار کامپیوترداخل، کساد می شود؛ دقیقا مانند چند سال قبل که بازار اتومبیل از جنبه کالای سرمایهای به کالای مصرفی تبدیل شد و نمایشگاههای اتومبیل محو شدند.