ایتنا- یکی از جذابترین بازارهای اینروزها، بازار موبایل است و البته این جذابیت را مدیون تنوع بسیار زیاد و برندهای مختلف است.
ایرانیها در دنیای تلفن همراه دنبال چه گوشیهایی هستند؟ چه برندهایی را میپسندند و چقدر حاضرند بابت خرید یک گوشی پول خرج کنند.
به گزارش ایتنا از ایسنا ، برای رسیدن به درک درست نسبت به این که ایرانیها و البته بهتر است بگوییم تهرانیها دنبال چه گوشیهایی هستند، به بازار گوشیها در تهران سر زدیم.
"دوست دارم یه گوشی تپل مثل اپل بگیرم" این جمله را پسری که روی صندلی در مجتمع پایتخت نشسته میگوید.
معمولا اکثر مردم حداکثر یک میلیون تومان برای تلفنهمراه خرج میکنند ولی عدهای هم هستند که به دنبال مدلهای روز میآیند. این را یک فروشنده میگوید و تاکید میکند: اگر پول داشتم آخرین مدل را خریداری را میکردم ولی با توجه به وضع مالیام در حال حاضر میتوانم نوکیا ۱۱۰۰ بخرم.
هنگامی که از این فروشنده در مورد ردهبندی برندهایی که مردم بیشتر به دنبال آن میآیند پرسیدم، پاسخ داد: اول سامسونگ، دوم اپل، سوم سونی و بعد هم اچ.تی.سی.
اما یکی از افرادی که برای خرید گوشی به بازار آمده نظر متفاوتی دارد و میگوید: هیچ وقت سامسونگ نمیخرم چون یاد یخچال و یا تلویزیون می افتم و به نظرم سونی و اچ.تی.سی مدلهای جالبتری دارند.
عدهای از خریداران هم ترجیح میدادند یک گوشی معمولی داشته باشند و پول خود را برای خرید یک تبلت با امکانات کامل صرف کنند.
اکثر افرادی که با آنها صحبت شد، حداکثر تا قیمت یک میلیون تومان را برای خرید گوشی اختصاص می دادند و وقتی از آنها در مورد بهترین برندهای گوشی سوال میشد، معمولا جواب میدادند اپل، سامسونگ، سونی یا اچ.تی.سی.
اما یکی از خریداران گوشی معتقد بود: اگر کوشی کارایی خوبی داشته باشد به نظرم اصلا قیمتش مهم نیست. من گوشیای می خواهم که وقتی آن را در دستم می گیرم، بتوانم ۹۰ درصد فعالیتهایم را انجام دهم. تنها زمانی به سراغ رایانه خواهم رفت که با نرمافزاری تخصصی کار داشته باشم.
در رابطه با این موضوع مرتضی افراسیابی - کارشناس گوشیهای تلفن همراه - معتقد است که ایرانیها در انتخاب برند در بازار محدود هستند؛ هنگامی که برای خرید به بازار مراجعه میکنند اکثرا با مدلهای سامسونگ، سونی، اچ.تی.سی، ال.جی و یا نوکیا روبرو خواهند شد.
به گفته او در ایران رویهای ایجاد شده که تجربهی ۱۰ سال پیش را به امروز انتقال میدهند به طوری که اگر با ۱۰ نفر در مورد کیفیت گوشیهایی مثل ال.جی صحبت کنیم، شاید ۹ نفر از آنها تعجب کنند. این درحالی است که این برند سالها است که تغییر کرده و در حال حاضر برند چهارم در دنیای موبایل محسوب میشود.
وی در رابطه با بودجهای که معمولا کاربران برای خرید گوشی صرف میکنند افزود: کاربران معمولا با هزینهای بین ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به دنبال گوشیهای خوب هستند و اگر قصد داشته باشند که در این محدوده خرید کنند معمولا باید یک یا دو نسل قدیمی از گوشیهای روز را بخرند.
او همچنین برند سامسونگ را برای کاربران ایرانی تکراری دانست و عنوان کرد: در حال حاضر کاربران ایرانی به دنبال تجربه جدیدتری هستند با این حال فکر می کنم سامسونگ بیشترین فروش را داشته باشد. فروش گوشیهای سونی هم پیشرفت خوبی داشته و سونی این فروش را به اسم خود در لوازم صوتی و تصویری مدیون است.
به تاکید این کارشناس کاربران باید در نظر داشته باشند که به دنبال چه مشخصاتی هستند، اگر یک گوشی ارزان قیمت تا سقف یک میلیون تومان میخواهند که حداقل یک پردازنده دو هستهیی داشته باشد مثلا میتوانند به سراغ هوآوی یا ال.جی بروند و اگر از دوربین گوشی بیشتر استفاده می کنند بهتر است سونی را انتخاب کنند. در مورد کیفیت برند هم هوآوی در ارزان قیمتها و اچ.تی.سی گزینههای مناسبی هستند.
افراسیابی در رابطه با مشخصات سخت افزاری هم گفت: اگر خودم بخواهم گوشی بخرم و بودجهای زیر یک میلیون داشته باشم به سراغ ال.جی یا هوآوی خواهم رفت و با بودجهای بین یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، انتخابهایی در سامسونگ و ال.جی خواهم داشت. اما با بودجهای بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون میتوان در سونی انتخابهای خوبی داشت و برای بالای دو میلیون تومان هم اچ.تی.سی وان را انتخاب میکنم.
اما شما به عنوان یک کاربر ایرانی طرفدار چه گوشیهایی هستید و چقدر بابت خرید تلفن همراه دلخواهتان پول خرج خواهید کرد؟