آخرین اخبار از جشنواره بازیهای رایانهای/مینایی: منتظر اجرای فاز سوم و چهارم ردهبندی سنی بازیها هستیم
ایتنا- ۱۷ بازی رایانهای از تولیدات موسسه فرهنگی هنری تبیان در سومین جشنواره بازیهای رایانهای ارائه میشود.
به گزارش ایتنا از خبرآنلاین و به نقل از معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، بازیهای جدید رایانه ای تولیدی موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در سومین جشنواره بازی های رایانه ای ۱۷ اثر را به دبیر خانه این رویداد معرفی کرد.این آثار شامل ۸ بازی همراه،۵ بازی کژوال و ۴ بازی بزرگ است که در سومین جشنواره بازی های رایانه ای تهران داوری می شود.
آرش کماندار، افسانه نوروز، سرزمین من ۱، زمین ۲۱۲۴، اکسیر، دانشمندان کوچک، مار تندرو، راه قهرمانی، کله بشقابی ها، هیولا رو بگیر، حمله تک چشم ها، وی گی اسفنج باهوش، زیگول، شکست حصر آبادان، مامور ویژه ۲، حماسه آلواتان و پرونده لبنانی بازی هایی است که از سوی تبیان در جشنواره بازی های رایانه ای ارائه می شود. سومین جشنواره بازیهای رایانه ای در قالب بخش های اصلی و نگاه ویژه برگزار خواهد شد.همچنین در این دوره، بازی های بخش مستقل در بخش های مختلف بصورت جداگانه و در ارزیابی نسبت به یکدیگر جدا از بازی های حمایت شده داوری می شود. سومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای تهران از ۲۲ تا ۲۶ مرداد ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.
دکتر بهروز مینایی:منتظر اجرای فاز سوم و چهارم ردهبندی سنی بازیها هستیم ۱۳ بازی رایانهیی مخصوص تلفن همراه، PC و کنسول کینکت با همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای، دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی و سازمان فناوری اطلاعات تولید شده است.به گزارش ایسنا، دکتر بهروز مینایی، معاون فنی دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی با اشاره به همکاریهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی در دو سال اخیر درسه محور بیان کرد: تنظیم قرارداد برنامهریزی راهبردی صنعت بازیهای رایانهای در افق ۱۴۰۴، از جمله موارد یاد شده است. تدوین چشمانداز و مأموریتها، ترسیم وضعیت موجود و مطلوب و ارائه برنامهریزی راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این قرارداد دیده شده است.وی با اشاره به نقش کلیدی بنیاد، بیان کرد: این پروژه از حدود دو سال گذشته آغاز شده است و در مرحله ارائه به شورای عالی فضای مجازی است. همچنین برگزاری هماندیشی با دستاندرکاران این حوزه و بررسی مباحث مرتبط در ۱۰ کشور دیگر نیز در دستور کار است.مینایی ارتقای نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای را دومین محور همکاری با دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی ذکر کرد و گفت: از سال ۸۶ حرکتی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای ردهبندی سنی بازیها تحت عنوان "اسرا" آغاز و فاز اول و دوم آن با طبقهبندی ۱۵۰۰ بازی به انجام رسید، اما در مقام عمل با مشکلاتی مواجه شد که باید مورد تجدید نظر قرار گرفته و ارتقا مییافت.
وی ادامه داد: از این رو با همکاری شورای عالی اطلاعرسانی و دانشگاه علم و صنعت فاز سه و چهار ارتقای نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای کلید زده شد که اکنون به اتمام رسیده و منتظر اجرای آن هستیم. بر اساس تجربه اول، ارتقای، حذف، تغییر و اضافه برخی شاخصها انجام شد و همچنین محتواسنجی محصول تعاملی در بعد بومی مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: از دیگر فعالیتها در این محور تدوین کتاب "اسرا" محسوب میشود که از دید کلان سیاستگذاری در حوزه بازیهای رایانهای را مورد توجه قرار داده است و به زودی با همکاری شورا به چاپ خواهد رسید.
مینایی، سومین محور همکاری با دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی را ابلاغ محل اعتبار بودجه سازمان فناوری اطلاعات ذکر کرد و بیان داشت: سازمان فناوری اطلاعات برای کمک به ساخت بازیهای بومی، قول مساعدی برای در اختیار گذاشتن اعتباری به بنیاد داده بود، اما به دلیل ماهیت غیر دولتی و غیر انتفاعی بودن بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در حالت رسمی امکان این اختصاص اعتبار وجود نداشت و به همین دلیل اعتبار در اختیار شورای عالی اطلاعرسانی گذاشته شد و آنها به عنوان کارفرما، محل مصرف اعتبار و بهرهبردار را بنیاد معرفی کردند.وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ میلیون از این مبلغ در سال ۹۱ و در قالب تولید ۱۳ بازی رایانهای صرف شد، گفت: از میان بازیهای تولید شده، شش بازی با عنوانهای "آسمانخراشها"، "تسخیرآسمان"، "شیطونک"، "تیلهبازی"، "زمین من" و "ده توپ" مربوط به تلفن همراه و با سیستمعامل جاوا است که البته دو مورد آن برای گوشیهای هوشمند نیز قابل استفاده است.وی ادامه داد: چهار بازی دیگر نیز شامل "دروازههای پارس"، "شبان"، "سرگذشت اویار" و"سرزمین دایناسورها" هستند که اولی مخصوص سیستم عاملIOS اپل و مابقی مربوط به PC با دیگر سیستمهای عامل است. نکته قابل توجه مربوط به بازی "شبان" است که با ساخت حدود سه ساعت بازی دوبعدی جذاب، در سال ۹۱ به عنوان بازی برتر سال شناخته شد. از این رو با کمک بنیاد دو ساعت دیگر به این بازی اضافه شد و اکنون آماده توزیع در بازار کشور است.مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه گفت: سه بازی دیگر اعم از "ببر بعد از ظهر"، "صاعقه " و "مربی ورزشی"، از جمله بازیهای حرکتی محسوب میشوند که بر روی کنسول بازی کینکت (kinect)، پیادهسازی شده است. پیشتولید این بازیها به اتمام رسیده است و تولید نهایی هم در دست اقدام است که با کمک یک سرمایهگذار در محیط پارکها و رستورانها عرضه خواهد شد.مینایی در پایان ابراز داشت: در سال ۹۲ نیز مبلغ ۱۵۰ میلیون از محل اعتبارات، اختصاص داده شده است که قصد داریم پیشتولید یکسری بازیهای کوچک و بزرگ را آغاز کنیم.
ترکیب قصه و جذابیت در تولیدات گیم ضروری است نویسنده و شاعر با سابقه عرصه کودک و نوجوان گفت: دنیای کودک و نوجوان امروزه نیازمند به قصهها و بازیهای پیچیدهتری با جذابیتهای بصری است که بازیهای رایانهای بومی سعی در ترکیب این جذابیتها با قصههای ایرانی دارند.به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای،«مصطفی رحماندوست» به ارتباط کودکان و نوجوانان با دنیای گیم اشاره کرد و ادامه داد: مخاطب خود بازیگر اصلی در جریان گیم است و بر این اساس انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از این طریق با سرعت بالا و اثر بیشتری انتقال می یابد.نویسنده با سابقه عرصه کودک و نوجوان تاکید کرد: بازی نامه و داستان بازی های رایانه ای علاوه بر بار دراماتیک توجه به زندگی ایرانی و باز سازی داستان های کهن فارسی را مورد توجه قرار دهد.
وی به روند برگزاری نمایشگاه بازیهای رایانه ای در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به داوری در دوره قبلی و آشنایی با برخی استعداد ها ی نوظهور بسیار شگفت زده شدم و بازی ها و بازی نامه ها در دوره گذشته از حد انتظار بالاتر بوده است. رحماندوست نحوه داوری را بر اساس کشف استعداد های جدید و ذهن های خلاق و ابتکارات نو عنوان کرد ومسوولیت هیات داوران را بسیار اساسی و مهم خواند.وی برگزاری جشنواره و نمایشگاه را در فضای کشور مهم و تاثیر گذار عنوان و اظهار امیدواری کرد که سطح داوری با توجه به آشنا بودن تیم داوران و ارتباط آن ها با دنیای گیم به کیفیت بازی های و بازی نامه های ارایه شده کمک کند و انگیزه شرکت کنندگان در جشنواره را بالاتر ببرد.
صنعت بازیهای رایانهای در رقابت با تولیدات خارجی رشد میکند عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با ایجاد رقابت و تامین محتوای مناسب میتوان در عرصه بازی سازی توفیق داشت. به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازیهای رایانه ای، «علیرضا دبیر» با تاکید بر اینکه در زمان انتخاب بازی رایانه ای برای فرزندم به سراغ بازیهای ورزشی محرک میروم افزود: بازیهای کنسولی تنیس علاوه بر فکر، جسم مخاطب را به تحرک وا می دارد و بدون شک آسیب مخرب بر روان مصرف کننده نخواهد گذاشت.
وی ادامه داد: بازیهای رایانه ای نباید مانند خودرو عمل کند؛ اکنون به اجبار ورود خودروهای خارجی به داخل کشور امکانپذیر نیست و مردم به استفاده از خودروهای ایرانی سوق داده می شوند و همین امر مانع پیشرفت کشور در این زمینه صنعت خودروسازی می شود.
بازیهای ایرانی به عرصه جهانی راه یافته است کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال گفت: خوشحالم که بازیهای ایرانی در عرصه جهانی دیده میشود و امیدوارم زمینه استفاده بیشتر از این محصولات در کشور فراهم شود.به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، «مهدی مهدوی کیا» در رابطه با نقش بازی های رایانه ای در سرگرمی نسل جوان، گفت: این مساله نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا وجود دارد و بازی های رایانه ای در سرگرمی جوانان تاثیر زیادی دارند.
وی ادامه داد: بازی های رایانه ای ایرانی را تا کنون تجربه نکرده ام اما خوشحالم که بازی های ساخت کشورمان را در بازار مشاهده می کنم.بازیکن سابق باشگاه پرسپولیس تاکید کرد که باید زمینه استفاده از بازی های ایرانی در کشور بیش از پیش فراهم شود و در این راه تبلیغات گسترده ای انجام گیرد.