ایتنا- رگولاتوری میگوید: مخابرات بیش از ظرفیت ADSL واگذار و کیفیت سرویس افت کرده و مشترکان ناراضی شدهاند. اما واگذاری همچنان ادامه دارد.
به گزارش ایتنا از فارس، در پی اختلاف حساب بین شرکت مخابرات و شرکت زیرساخت، این شرکت فروش اینترنت جدید به شرکت مخابرات را متوقف کرده است.
اگرچه در ابتدا معاون شرکت مخابرات در پاسخ به این سوال که با قطع فروش اینترنت از سوی زیرساخت به شرکت مخابرات، تکلیف مشترکان اینترنت مخابرات چه میشود، گفته بود: «در سرویس اینترنت مشترکان مخابرات خللی وارد نخواهد شد. اما مخابرات نمیتواند پورت ADSL جدید واگذار کند»، اما چندی بعد شرکت مخابرات اعلام کرد که واگذاری پورت جدید ADSL متوقف نشده است.
شرکت مخابرات ایران در اطلاعیهای تاکید کرد: «هر چند در چند ماه اخیر در تأمین پهنای باند با مشکلاتی مواجه بودهایم اما واگذاری ADSL در سراسر کشور ادامه دارد.»
به این ترتیب مخابرات هنوز به متقاضیان، سرویس ADSL واگذار میکند و واگذاری با توجه به وجود پورتهای خالی ADSL در مراکز انجام میشود.
اما واضح است که سرانجام در نتیجه این اختلاف حساب بین شرکت ارتباطات زیرساخت (به عنوان نماینده دولت) و شرکت مخابرات ایران (شرکت تازه خصوصی شده)، دود به چشم کاربر ADSL خواهد رفت.
در شرایطی که مخابرات از مدتها پیش از کمبود اینترنت گلایه میکند و اکنون با توقف رسمی فروش اینترنت، مواجه شده و با این حال کمپین فروش ADSL را ادامه میدهد، دیر یا زود افت کیفیت سرویس صدای اعتراض مشتریان را بلند خواهد کرد.
البته معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص تاثیر توقف فروش اینترنت به مخابرات روی کیفیت سرویس ADSL مشترکان، میگوید: مشکل پهنای باند برای مشترکان ADSL شرکت مخابرات، جدید نیست و این شرکت در دو سال گذشته، بدون فراهمکردن امکانات لازم، برای جذب و افزایش تعداد مشترکان اقدام کرده که این موضوع، به مرور زمان زمینه کاهش کیفیت سرویس و نارضایتی مشترکان را ایجاد کرده است.
حسن رضوانی تاکید کرده: شرکت مخابرات اگر منابع لازم را در اختیار ندارد برای رعایت حقوق مشترکان نباید ADSL جدید واگذار کند.
با توضیحات معاون نظارت و تنظیم مقررات رگولاتوری، این پرسش مطرح میشود که اگر نهاد نظارتی رگولاتوری از بیکیفیتی ADSL مخابرات مطلع بود، چرا پیش از علنی شدن موضوع بدهی مخابرات به زیرساخت برای احقاق حقوق مشترکان به این موضوع رسیدگی نکرد؟
رضوانی حتی پاسخ این سوال را نیز بیان کرده و گفته است: براساس شکایتهای دریافت شده از مشترکان درباره پایینبودن کیفیت سرویس اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات، رگولاتوری چند بار به مخابرات اخطار داده که بیتوجهی به این اخطارها باعث شده رگولاتوری براساس قوانین و مفاد پروانه مخابرات به این تخلفات رسیدگی کند.
دانستن این نکته که رگولاتوری بر عملکرد شرکت مخابرات نظارت دارد و بابت تخلفات و عدم رعایت حقوق مشترکان، جرایمی را برای آن در پرونده منظور خواهد کرد، اگرچه دلگرمکننده است؛ اما برای مشترک سودمند نیست.
زیرا برای مشترک ADSL مخابرات که امروز به گفته رگولاتوری به دلیلی واگذاری بیش از ظرفیت، با کندی سرعت اینترنت روبهرو است، سنگین شدن برگه جریمهها در پرونده مخابرات، کیفیت سرویس را بهتر نخواهد کرد.
علاوه بر این در حالیکه نهاد نظارتی رگولاتوری عنوان میکند که مخابرات بدون فراهم کردن امکانات، بیش از ظرفیت ADSL واگذار کرده و در نتیجه کیفیت سرویس آن افت کرده و مشترکان ناراضی شدهاند، اما در این شرایط نیز ایرادی به واگذاری ADSL از سوی شرکت مخابرات گرفته نمیشود.
مساله از جایی شروع می شه ، که حقوق مخابراتی ، انحصاراً می ره برای شرکت مذخرفی به نام مخابرات ،
الان اگه بخش خصوصی (نه اسماً خصوصی مثل مخابرات) وارد می شد ، ما تکنولوژی DSL/Cable داشتیم و به جای خطوط تلفن از Coaxial استفاده می کردیم و تلفن ، اینترنت و تلویزیون های خانگی مان هم به راحتی از این بخش تامین می شد و حتی سالها نیاز به تغییر نداشت .
شما تا حالا کجا بودین
اینترنت مخابرات خیلی وقته که از مرحله هشدار هیچی از مرحله افتضاح هم فراتر رفته
نمونه اش همین چند روز پیش بود که دلیل کمبود پهنای باند مخابرات 10 تا استان مثلا از فروش اینترنت محروم شدند البته تاکید میکنم بازم که مثلا محروم شدند
از روزی که سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده که مخابرات تا حل مشکل پهنای باندش نمی تونه اینترنت ADSL بفروشنه فروششو بیشتر هم کرده و تبلیغاتشو بالاتر برده
ترا خدا یکی رسیدگی کنه به این همه کارشکنی های مخابرات
آقای وزیر ترا خدا کاری بکنید
الان اگه بخش خصوصی (نه اسماً خصوصی مثل مخابرات) وارد می شد ، ما تکنولوژی DSL/Cable داشتیم و به جای خطوط تلفن از Coaxial استفاده می کردیم و تلفن ، اینترنت و تلویزیون های خانگی مان هم به راحتی از این بخش تامین می شد و حتی سالها نیاز به تغییر نداشت .