میزان محبوبیت مرورگرهای اینترنتی در هالهای از ابهام
ایتنا- شرکتهایی که آمارهای محبوبیت مرورگرها را اعلام میکنند، روشهای مختلفی برای سنجش پرطرفداربودن این ابزارها استفاده میکنند.
برآوردهای شرکتهای مختلف نتایج متفاوتی را از میزان محبوبیت مرورگرهای اینترنتی در ماههای ابتدایی سال جاری میلادی نشان می دهد.
به گزارش ایتنا از همکاران سیستم و به نقل از وبسایت zdnet، برآوردهای شرکت نت مارکت شیر (NetMarketShare) نشان میدهد در فوریه ۲۰۱۴ حدود ۵۸.۱۹ درصد از کل مراجعات اینترنتی از طریق مرورگر اینترنت اکسپلورر انجام شده است.
در ماه ژانویه نیز این مرورگر جایگاه برتر را به خود اختصاص داده بود، هر چند که در آن زمان سهمی ۵۸.۲۱ درصدی از مراجعات اینترنتی را از آن خود کرده بود. در مقابل، شرکت استاتکانتر (StatCounter) کروم را به عنوان محبوبترین مرورگر معرفی کرده است.
آمار و ارقام این شرکت نشان میدهد ۴۳.۸۲ درصد از مراجعات اینترنتی در ماه فوریه از طریق این مرورگر انجام شده است. استاتکانتر این رقم را برای ماه ژانویه ۴۳.۶۷ درصد اعلام کرده است. علت تفاوت نتایج این برآوردها این است که هر کدام از این شرکتها از روشهای متفاوتی برای سنجش محبوبیت مرورگرهای اینترنتی استفاده میکنند.
برآوردهای شرکت استاتکانتر حکایت از آن دارد که مرورگر اینترنت اکسپلورر در ماه فوریه با یک محبوبیت ۲۲.۶۱ درصدی در جایگاه دوم قرار داشته است. این شرکت میزان محبوبیت اکسپلورر در ماه ژانویه را ۲۲.۸۵ درصد برآورد کرده بود.
بنا بر این برآوردها، کاهش محبوبیت اکسپلورر به سود مرورگر فایر فاکس بوده است. در ماه ژانویه میزان مراجعه به اینترنت از طریق فایرفاکس ۱۸.۹ درصد بوده است اما این رقم در ماه فوریه به ۱۹.۲۹ درصد افزایش یافته است.
برآوردهای نتمارکت در مورد فایر فاکس نیز متفاوت است. این برآوردها نشان میدهد در ماه ژآنویه ۱۸.۰۲ درصد از مراجعات اینترنتی از طریق این مرورگر انجام شده است. نتمارکت این رقم را برای فوریه ۱۷.۶۸ درصد برآورد کرده است.
تحلیلگران این شرکت معتقدند کاهش محبوبیت فایرفاکس در این دوره به سود کروم تمام شده است، چرا که این مرورگر توانسته سهم خود از مراجعات اینترنتی در ماه فوریه را به ۱۶.۸۴ درصد افزایش دهد.
هر دوی این شرکتها سهم مرورگرهای سفری اپل و اُپرا از این بازار را ناچیز برآورد کردهاند، هر چند که در مورد میزان دقیق محبوبیت آنها برآوردهای متفاوتی داشتهاند.