۱
۰
plusresetminus
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۱

اپراتورها چه پولی را باید پس بدهند؟

ایتنا- مدتی است که بحث پرداخت مابه‌التفاوت دیافتی اپراتورها از مشترکان مطرح می‌شود.
اپراتورها چه پولی را باید پس بدهند؟


سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که لازم است همراه اول و ایرانسل مبالغی را به عنوان مابه‌التفاوت به مشترکان خود بازگردانند. اما این سازمان درباره رقم این مابه‌التفاوت یا درباره چرایی پرداخت آن توضیحی نداده است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، طی روزهای گذشته سیدجواد تقوی در نشست مجمع عمومی عادی سالانه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد، اعلام کرد: برای بخش مخابرات و فروش سیم کارت، مقرر شد همراه اول و ایرانسل اضافه دریافتی‌ها را به مردم عودت دهند و در بخش خدمات پس از فروش تلاش می‌کنیم بنگاه‌ها برای خدمات قبل از فروش، فروش و پس از فروش برنامه داشته باشند.

این که حقوق مشترکان توسط یک سازمان نظارتی پیگیری شده و جلوی اجحاف به آنها گرفته شود، قطعا امری پسندیده و رویکردی مثبت است اما این سوال مطرح شده که آیا لازم نیست با ارائه توضیحات کافی و مناسب اطلاع‌رسانی درستی درباره موضوع صورت بگیرد تا هم مردم از حق و حقوق خود آگاه شوند و هم جایی برای ابهام باقی نماند؟

در خبر منتشر شده در این باره تنها به ذکر نکاتی کلی بسنده شده و درنهایت مشخص نیست مردم به چه دلیل و چه میزان باید از اپراتورهای تلفن همراه خود مابه‌التفاوت دریافت کنند.

از سوی دیگر پرسشهای بیشتر در این باره که این مابه‌التفاوت بابت چه سرویسی باید به مشترکان پرداخت شود و مربوط به چه زمانی است هم نکات جالبی به همراه دارد چرا که به نظر می‌رسد خود اپراتورهای اول و دوم و حتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم اطلاعات کاملی در این باره در اختیار ندارند.

البته در برخی مصاحبه‌ها از سوی مسئولان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این گونه عنوان شد که این مابه‌التفاوت به آهنگهای پیشواز مربوط می شود اما اگر سازمان حمایت بر لزوم پرداخت مابه‌التفاوت به این دلیل تاکید کرده باشد این موضوع به حدود یک سال قبل مربوط است و این ارقام ظاهرا سال گذشته به مردم بازگردانده شده است.

پیش از این سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در قالب مصوبه‌ای اعلام کرده بود که باید تعرفه آهنگ پیشواز اپراتورها تا سقف ۳۰۰ تومان کاهش پیدا کند؛ مصوبه‌ای که البته اجرای آن در هریک از اپراتورها با وقفه‌ای صورت گرفت و درنهایت با پیگیری رگولاتوری قرار بر آن شد که مابه‌التفاوت این مبلغ به مشترکان بازگردانده شود.

البته در دوره‌ای اپراتور اول این سرویس را جدا از سرویسهای پایه دانسته و یادآور شده بود که رگولاتوری تنها برای سرویسهای پایه سقف تعیین می کند اما پس از مخالفت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با این موضوع همراه اول این گونه اعلام کرد که به میزان اضافه دریافتی صورت گرفته، آوای انتظار کاربران شرکت ارتباطات سیار به طور رایگان تمدید خواهد شد که البته این پیشنهاد هم مورد موافقت رگولاتوری قرار نگرفت.

درنهایت سال گذشته همراه اول با انتشار اطلاعیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: «بدنبال مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات با موضوع کاهش تعرفه سرویس آوای انتظار اپراتورها از ۵۰۰۰ ریال به ۳۰۰۰ ریال، همراه اول مبالغ دریافتی ما به التفاوت این دو نرخ در بازه زمانی ۱۶ آبان ۹۱ تا ۱۹ تیر ۹۲ را به مشترکین خود باز می‌گرداند.

براساس این گزارش، مبالغ مابه‌التفاوت از ابتدای آبانماه سال قبل برای مشترکین اعتباری بصورت شارژ بستانکاری و برای مشترکین دائمی بصورت اعمال بستانکاری در دوره چهارم صورتحساب امسال اعمال شده و به اذعان اپراتور این موضوع از طریق پیامک به اطلاع مشترکین شامل طرح نیز رسیده بود.»

مدیران اپراتور دوم یا همان ایرانسل هم در این زمینه توضیح دادند: مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات برای کاهش از قیمت از ۵۰۰ تومان به ۳۰۰ تومان در مهر ماه سال ۹۱ تصویب و ابلاغ شد؛ در همان زمان برای ماه‌های مهر، آبان و آذر تمام تعرفه‌های پیشواز ایرانسل نه تنها ۳۰۰ تومان بلکه کمتر از تعرفه مصوب به مبلغ ۲۵۰ تومان بود.

بنا بر اعلام مسوولان این اپراتور اضافه دریافتی ایرانسل از مشترکان فقط در فصل زمستان ۱۳۹۱ بوده و تمامی مشترکین که در آن زمان، اضافه دریافت از آنها صورت گرفته مابه‌التفاوت به حساب آنها برگشت داده شده و موضوع از طریق پیامک به آن‌ها اطلاع رسانی شده بود و برای سیم‌کارتهای اعتباری شارژ و سیم‌کارت دائمی بستانکاری در قبض مهر ماه سال گذشته صادر شده بود.

حسن رضوانی - معاون وقت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات - نیز در این باره اعلام کرده بود: مابه‌التفاوت تعرفه آهنگ پیشواز مشترکان ایرانسل بازگردانده شده و مابه‌التفاوت مربوط به مشترکان همراه‌اول از آبان ماه پرداخت می‌شود.

بنا بر اعلام او مابه‌التفاوت تعرفه آهنگ پیشواز ایرانسل برای ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک برای ماه‌های دی، بهمن و اسفند سال ۹۱، به مبلغ ۳۲ میلیارد ریال بود که سال قبل به صورت افزایش شارژ به مشترکان بازگردانده شد.

مابه‌التفاوت تعرفه آهنگ پیشواز همراه‌ اول برای ۴ میلیون و ۵۰ هزار مشترک از آبان سال ۹۱ تا مرداد سال ۱۳۹۲، به مبلغ ۸۰ میلیارد ریال رسیده بود که این رقم هم از آبان ماه سال گذشته برای مشترکین اعتباری به صورت افزایش شارژ و برای مشترکان دائمی به حساب بستانکاری دوره چهارم آنها واریز شد.

با این تفاسیر حال این سوال پیش می‌آید که آیا منظور سازمان حمایت مابه التفاوتهای آهنگ پیشواز بوده است؟! و اگر صحبت از موضوعی غیر از این است ضروری است که این سازمان و مسوولان آن توضیحاتی بیشتر در رابطه با این مطلب منتشر کنند.
کد مطلب: 32588
نام شما
آدرس ايميل شما


یوسف
feedback
Iran, Islamic Republic of
پس میدن منتها بعدش با افزایش تعرفه، این پولها را از حلقوم مشتریان بیرون میکشند !!!!!! :-)
بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ