ایتنا- بسیاری از علاقهمندان به IT مهارتهای خود را نه در دانشگاه که از آموزشگاههای خارج از دانشگاه دریافت میکنند.
استفاده از تخصصهای رشتههای آیتی در دنیای امروز بخش مهمی از توانمندیهای تکنولوژیکی کشورها محسوب میشود.
آماده شدن در رشتههایی که امروزه به مدد کشورهای توسعهیافته در زمینههای سختافزار میآید از اهداف مهم دولتهایی است که میخواهند زیرساختهای ارتباطی سریعتر و پیشرفتهتری را فراهم کنند حال آنکه در ایران با وجود فراگیر شدن مباحث اطلاعات فناوری از دهه ۸۰ و نیاز به آمادهسازی شبکههای ملی و سازمانی به سیستمهای آیتی در دانشگاهها، شاهد تدریس علوم پایهای هستیم که نمیتواند همپای تغییرات در دنیای تکنولوژیک به مدد کاربران بیاید.
ماحصل آنچه از فراگیری رشتههای ارتباطات و فناوری در ایران بیرون میآید در نهایت به تخصصهایی نظیر مطالعه، بررسی و امکانسنجی سختافزار، شبکه و نرمافزار مورد نیاز ختم میشود.
درحالیکه وقتی دانشجویان پا از دانشگاه بیرون میگذارند با انبوهی از آموزشگاهها و مراکز تخصصی خصوصی مواجه میشوند که به تدریس رشتههایی میپردازند که عملا در دانشگاهها یا وجود ندارد یا به صورت محدود تدریس میشوند.
تخصصهایی که در این دست از آموزشگاهها ارائه میشود بهدلیل به روز بودن اطلاعاتشان همان چیزی است که بازار کار و مشاغل آیتی به آن نیاز دارد و به همین دلیل این مراکز به ارائه مدارکی میپردازند که به واسطه آن افراد میتوانند خود را در حوزه کاریاشان توانمند معرفی کنند.
بهناز آریا، رئیس کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانهای و قائممقام گروه شرکتهای کهکشان در این رابطه معتقد است: در بحث ایجاد اشتغال و بهرهوری نیاز به نیروهایی است که آموزشهای استاندارد را دیده باشند.
در شغلهایی از جمله مشاغل آیتی افراد باید سه فاکتور دانش، مهارت و رفتار را داشته باشند درحالیکه عملا چیزی که در دانشگاههای ما به افراد انتقال مییابد دانش و مقداری رفتار است و فاکتور مهارت ارائه نمیشود خصوصا در دانشگاههای آیتی این ضعف وجود دارد به همین دلیل دانشجویان علاوهبر آموزش در دانشگاهها مجبور به گذراندن دورههای مهارتی در آموزشگاهای خصوصی هستند که بهدلیل ضعف دانش و شتاب تغییرات تکنولوژیک در دانشگاهها دوباره باید این مسیر را طی کنند.
او به «دنیای اقتصاد» میگوید: این فرآیندی است که در همه دنیا در مراکز دانشگاهی انجام میشود اما در کشور ما بهدلیل اینکه سرعت به روز شدن مباحث علمی و آکادمیک با توجه به سرعت تکنولوژی همخوانی ندارد باعث میشود تا افرادی که عملا غیرماهر هستند وقتی از دانشگاهها خارج شوند و برای کار در فضای بازار آماده میشوند نیاز به آموزش دورههای مهارتی و به روز شدن پیدا کنند.
او ادامه میدهد: امروزه سازمانهای دولتی و وزارتخانهها کارمندان خود را ملزم به گذراندن ساعتهای آموزشی بیرون از اداره کردهاند اما باز هم همین آموزشها بهدلیل اینکه نظارت دقیقی بر آن انجام نمیشود صرفا به گذراندن ساعتهای مهارت تبدیل شده است. بنابراین این اثربخشی زمانی اتفاق میافتد که زنجیره دانشگاه، بخش خصوصی و سازمانها به خوبی با هم ارتباط برقرار کنند.
استاد متخصص کم داریم کمبود استادان متخصص در دانشگاهها ضعف دیگر نظام آموزشی است که کارشناسان بر آن تاکید دارند. حسام آرامندهی که خود آموزشدیده علوم کامپیوتر از دانشگاه شریف و مدیر کافه بازار است، به «دنیای اقتصاد» میگوید: در ایران حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمیتوان متخصصی که دانش لازم و به روزی ارائه بدهد و استاد دانشگاه باشد پیدا کرد.
این مهمترین مشکل ساختار آموزشی ماست که در ابتدا باید به این فکر کرد. مثلا باید فکری برای پرورش استادانی که در رشتههای طراحی تخصص و تجربه کافی داشته باشند، کرد.
مثلا در دانشگاهای ام آیتی لیسانس و فوق لیسانس این دورهها ارائه میشود و اینها موضوعاتی است که ما به آن نیازمندیم درحالیکه دسترسی درستی به آن نداریم. او ادامه میدهد: ما برای تربیت دانشجویان خود یا باید آنها را به خارج از کشور بفرستیم یا دورههای آموزشی در داخل کشور برگزار کنیم که استادان خارج از کشور آن را برگزار میکنند.
به گفته او هم اینک در دانشگاهها نمیتوان دروس تخصصی آیتی و اینترنت را سراغ گرفت که برای دانشجویان موثر باشد، بنابراین دانشگاه تنها برای آن دسته از دانشجویانی که میخواهند از ارتباط گرفتن با افراد دانشگاهی در بازار کار استفاده کنند مفید است؛ چراکه در هیچ جای دیگر شما نمیتوانید افرادی را برای تشکیل تیم دور هم جمع کنید درحالیکه حداقل در دانشگاهها افراد با یک هدف مشخص در کنار هم هستند.
آیتی؛ کسبوکاری پردرآمد درحال حاضر در کشورهای توسعهیافته با خروج نخبگان از مراکز آموزشی بهخصوص در زمینههای آیتی فرصت بروز شغلهای پردرآمدی ایجاد شده که با توجه به سرعت گستردهتر شدن و فراگیری روز به روز افزایش مییابند. اخیرا گزارش جدید موسسه Robert Half Technology در این زمینه نشان میدهد که در سالجاری میلادی میزان حقوق دریافتی افراد شاغل در حوزه IT افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
در این گزارش مشاغل مختلف حوزه IT و تکنولوژی از نظر میزان حقوق و دستمزد دریافتی بررسی شدهاند تا در نهایت بهترین و پردرآمدترین مشاغل در این حوزه مشخص شود. این گزارش که در بخش مدیریت شبکه منتشر شد، نشان میدهد توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل، معماران اطلاعات، تحلیلگران تجارت هوشمند، مهندسان فنی و مهندسان شبکههای بیسیم در دسته پردرآمدترین کارمندان حوزه تکنولوژی و IT قرار میگیرند که انتظار میرود درآمد هر کدام آنها در سال ۲۰۱۴ بین ۷ تا ۴/۸ درصد افزایش سالانه داشته باشد.
مدیر ارشد تکنولوژی که در این بخش فعالیت میکند حقوق سالانهای بین ۱۳۲ هزار و ۲۵۰ دلار تا ۲۰۵ هزار و ۷۵۰ دلار دریافت میکند. مدیر ارشد امنیت هم دستمزد سالانهای بین ۱۲۶ هزار و ۷۵۰ تا ۱۸۹ هزار و ۷۵۰ دلار دریافت میکند. کمترین حقوق را در بخش مدیریت شبکه، مدیران IT با حقوق سالانه بین ۹۹ هزار تا ۱۴۲ هزار و ۲۵۰ دلار میگیرند.
دومین بخش پردرآمد در حوزه IT، در حال حاضر بخش توسعه اپلیکیشن است که در آن طراح اپلیکیشن با حقوق سالانه بین ۱۰۹ هزار و ۷۵۰ تا ۱۴۸ هزار و ۷۵۰ دلار بیشترین دریافتی را دارد.
توسعهدهندگان اپلیکیشنهای موبایل هم حقوق سالانهای بین ۱۰۰ تا ۱۴۴ هزار دلار میگیرند. در نهایت اما توسعهدهندگان فنی اپلیکیشنها با حقوق سالانه بین ۹۴ هزار و ۲۵۰ تا ۱۳۰ هزار و ۲۵۰ دلار کمترین میزان دریافتی را در این بخش دارند.
بخش مشاوره و رایزنی ادغام سیستم ها سومین بخش پردرآمد در حوزه IT به حساب میآید که مدیر ارشد آن با حقوق سالانه بین ۱۱۳ هزار و ۷۵۰ تا ۱۶۹ هزار و ۵۰۰ دلار بیشترین حقوق این بخش را میگیرد، درحالی که مسوول حسابرسی IT در آن با حقوق سالانه بین ۹۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲۷ هزار دلار کمترین میزان دریافتی را دارد.شاغلان بخش مدیریت اطلاعات هم چهارمین جایگاه را از نظر درآمد در اختیار دارند.
مدیر ذخیره اطلاعات با حقوق سالانه بین ۱۱۵ هزار و ۲۵۰ تا ۱۵۴ هزار و ۲۵۰ دلار بیشترین میزان دریافتی و تحلیلگر ذخیره اطلاعات با حقوق سالانه بین ۹۹ هزار تا ۱۳۳ هزار و ۷۵۰ دلار کمترین میزان دریافتی را دارند.
بخش اینترنت و تجارت الکترونیک پنجمین بخش پردرآمد در حوزه IT است. در این بخش توسعهدهنده وب با درآمد سالانه بین ۹۷ هزار و ۷۵۰ تا ۱۳۵ هزار و ۲۵۰ دلار بیشترین درآمد و مدیر پیامرسانی با درآمد سالانه بین ۶۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹۹ هزار و ۷۵۰ دلار کمترین میزان حقوق را دارند.
بخش ارتباطات شبکه ای هم ششمین بخش پردرآمد در حوزه IT است. در این بخش مدیر شبکه با درآمد سالانه بین ۱۰۹ هزار و ۲۵۰ تا ۱۵۶ هزار و ۵۰۰ دلار بیشترین دستمزد دریافتی و مهندس فنی با درآمد سالانه بین ۸۲ هزار و ۷۵۰ تا ۱۱۶ هزار و ۷۵۰ دلار کمترین میزان دستمزد دریافتی را دارند.
چه دل خجسته ای دارید...،، من در دانشگاه، کتابهایی در زمینه کامپیوتر خوانده ام که حداقل مال ۲۰ سال قبل هستند..... آنجا نوشته از سیستم عامل DOS استفاده کنید !!!!!!!!
در سیستم عامل لینوکس هم از شیوه ی خط فرمان ( Command Line ) استفاده می شود . بنظر بنده باید جنبه ی کاربردی تقویت شود و زمانبندی برای آموزش مسائل پایه ای و بروز بطور صحیح انجام شود .
دلیل اول نداشتن انگیزه دانشجوها هستش
اگه دانشجویی بدرستی دنبال دانش باشه، اون هم در رشته ی فناوری اطلاعات راحت توی اینترنت به دست میاره .
دلیل دوم وجود Courseهای نامربوط و نبود Course های تکنولوژی هستش
من اگه جای وزارت علوم بودم حتماً 9-10 واحد تکنولوژیهای روز رو توی واحدها می آوردم
مثل :
آشنایی با تکنولوزی (مقدماتی)
تکنولوژیهای روز
تعامل انسان و کامپیوتر (که درسش وجود داره و اختیاری هست)
دلیل سوم نبودن امکانات آزمایشگاهی مناسب در اکثر دانشگاهها هستش
نبود تجیهزات برای تدریس مهارت های شبکه مثل تجهیزات سیسکو
نبود استاد با مهارت و دانش قوی
کم بود وقت، در یه ترم 16 هفته ای که حداقل 5 جلسه آن برگزار نمیشه نمی توان مهارت یاد گرفت.
من تخصص ارشد شبكه هاي سيسكو را در دو شاخه رويتيگ و امنيت دارم. ارشد شبكه قبول شدم و كتابهايي كه به ما ر مقطع ارشد درس ميدادند براي حدودا ١٩٩٥ به قبل بود. براي مثال كتاب سيستم هاي توزيعي كه تدريس ميشه براي سال ١٩٩٠ هست كه ميشه ٢٤ سال قبل كه البته سال ٢٠٠٧ يه ويرايش خورده و بخشيش حذف شده. حال اينكه همون ٢٠٠٧ هم بسيار قديميه چه برسه به ١٩٩٠ :)