ایتنا- پس از لغو قانون سلب امتیاز از مشترک تلفن ثابت، مخابرات با مشکلات متعددی درباره مشترکانی که قبوض را پرداخت نمیکنند مواجه شده است.
بدهی میلیاردی مشترکان به مخابرات/نحوه برخورد با بدهکاران تلفن
خبرگزاری ايسنا , 3 آذر 1393 ساعت 10:16
ایتنا- پس از لغو قانون سلب امتیاز از مشترک تلفن ثابت، مخابرات با مشکلات متعددی درباره مشترکانی که قبوض را پرداخت نمیکنند مواجه شده است.
حدود ۲۵ درصد قبضهای مشترکان تلفن ثابت استان تهران هر دوره با تاخیر پرداخت میشود و در نهایت آمار بدهیهای مشترکان تلفن ثابت و همراه به مخابرات رقمی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان میشود.
به گزارش ایتنا از ایسنا، زمانی اگر مشترکان تلفن ثابت قبضهای خود را پس از قطع شدن تلفن به دلیل بدهی پرداخت نمیکردند، تلفن آنها سلب امتیاز میشد اما اکنون مدتی است این قانون برداشته شده و همین موضوع مخابرات را در دریافت هزینههای مربوط به قبوض با مشکلات متعدد مواجه کرده است، تا جایی که به گفته مسوولان مخابرات استان تهران در حال حاضر تنها در پایتخت در هر دوره حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان ناوصولی وجود دارد.
به گفته معاون مدیرعامل مخابرات تهران در حال حاضر حدود ۲۵ درصد قبضهای تلفن ثابت مشترکان تهرانی با تاخیر پرداخت میشود و در این میان عدهای مشترک بدرفتار هم هستند که به دلیل بدهیهای مخابراتی خطهای آنها یک طرفه و قطع میشود.
همچنین صحبتهای مدیران مخابراتی گویای آن است که در حال حاضر مشترکان تهرانی حدود ۴۰ میلیارد تومان بدهی معوقه به مخابرات دارند و این رقم مربوط به افرادی میشود که حتی پس از قطع شدن خطشان مبلغ بدهی خود را پرداخت نکردهاند.
علاوه بر این رقم حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان هم به ناوصولیهای هر دوره مربوط میشود که با تاخیر پرداخت میشود. اما در کنار بدهی های تلفن ثابت در حوزه پرداخت قبضهای موبایل نیز دیرکرد و ناوصولیهای متعددی صورت میگیرد که در مجموع جمع این ارقام بیش از ۱۰۰ میلیارد بدهی را برای مجموعه مخابرات به دنبال دارد.
اما سال گذشته، دستورالعملی برای نحوه برخورد دارندگان پروانه با مشترکین بدهکار تلفن ثابت و همراه، فرایند و شرایط اعمال محدودیت، قطع ارتباط، سلب امتیاز و حد نصاب کارکردی که براساس آن یک مشترک بدهکار محسوب میشود، تعریف شد.
بر اساس این مصوبه که تیرماه سال قبل از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ابلاغ شده بود، حد نصاب کارکرد خطوط تلفن به سه دسته تلفن پس پرداخت بدون ودیعه و تضمین پرداخت، تلفن پس پرداخت دارای ودیعه و تلفن پس پرداخت دارای تضمین پرداخت تقسیم شد.
بدین ترتیب براساس این دستورالعمل، خط تلفنی که مشترک آن در زمان ثبتنام فقط هزینه اتصال، مالیات و عوارض را پرداخت کرده و فاقد ودیعه و تضمین پرداخت نزد دارنده پروانه است، تلفن پس پرداخت بدون ودیعه و تضمین پرداخت تعریف شد.
تلفن پس پرداخت دارای ودیعه، نیز طبق این تعاریف خط تلفنی محسوب میشود که مشترک آن در زمان ثبتنام علاوه بر هزینه اتصال، مالیات و عوارض، ودیعه را نیز به دارنده پروانه پرداخت کرده است.
خط تلفنی که مشترک آن در زمان ثبتنام علاوه بر هزینه اتصال، مالیات و عوارض، تضمین پرداخت را نیز به دارنده پروانه پرداخت کرده، تلفن پس پرداخت دارای تضمین پرداخت به شمار می رود و بر همین اساس طبق جدول ذیل راهکارهای پرداختی برای مشترکان مختلف در نظر گرفته شد.
کد مطلب: 33344
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/33344/بدهی-میلیاردی-مشترکان-مخابرات-نحوه-برخورد-بدهکاران-تلفن