ایتنا- "مشترک مورد نظر در دسترس نمیباشد" جمله آشنایی است در تمامی سالهایی که تکنولوژی موبایل وارد کشور شده است!
بیش از ۲۰ سال از ورود تلفن همراه به کشور میگذرد و با این حال همچنان حتی در پایتخت، مشترکان برخی محلهها از قرار گرفتن در نقاط کور شبکه گلایههایی دارند.
به گزارش ایتنا از ایسنا، اپراتورهای تلفن همراه طی سالهای اخیر تلاشهای متعددی در زمینه توسعه شبکه داشتهاند. از سوی دیگر با اجرای طرحهایی مانند رومینگ ملی تلاش شده بود که دیگر مشترکی با مشکلی به نام عدم آنتندهی مواجه نبوده و در تمام کشور آنتن داشته باشد.
با این وجود به دلایلی مانند عدم همخوانی تجهیزات اپراتورهای مختلف با یکدیگر یا انعقاد قرارداد رومینگ تنها برای نقاط خاص، همچنان مشکلات آنتندهی کاربران در برخی نقاط مختلف کشور پابرجاست.
از سویی نیز همزمان با توسعه شبکه اپراتورها بحث ساخت و سازهای ساختمانی نیز با جدیت ادامه دارد و همین موضوع موجب میشود در موارد متعدد به دلیل ساخت ساختمانهای مرتفع، برخی ساختمانهای اطراف در دریافت سیگنالهای مخابراتی با مانع و مشکل مواجه شوند.
البته در این میان شورای شهر و شهرداری نیز سخت گیریهای متعددی در زمینه ارائه مجوز برای نصب دکلهای جدید مخابراتی دارند و نصب تجهیزات جدید مخابراتی جدا از هزینه هایی که برای اپراتور دارد و ممکن است به دلیل مقرون به صرفه نبودن و نداشتن توجیه اقتصادی جدی گرفته نشود، با مشکل دیگری به نام مجوز نیز همراه است.
بر این اساس در نقاط مختلف کشور همچنان مشکلات مردم ادامه دارد و جا دارد پس از گذشت دو دهه عزمی جدی برای حل این مشکل دیده شود تا حداقل حالا که نسلهای سه و چهار ارتباطی هم آغاز به کار کردهاند، کاربران برای برقراری یک تماس عادی مجبور به چندین بار جابجایی نبوده یا مجبور نباشند چندین سیمکارت از اپراتورهای مختلف را خریداری کرده تا در هر نقطه از یکی از آنها استفاده کنند.
کاظم ابراهیمی صدرآبادی - مدیرعامل مخابرات ایران - چندی پیش در قالب سفر به کردستان این زمینه گفته بود: به منظور رفع مشکل آنتندهی در نقاط کور اقدامات خوبی انجام گرفته و علاوه بر تعهدات پوششدهی کامل تمام جادههای اصلی، رفع مشکل نقاط کور در جادههای فرعی و روستایی نیز در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین تصریح کرد: در صورت وجود هر نوع مشکلی در بحث آنتن دهی در جادهها با گزارش آن به شرکت در کوتاهترین زمان نسبت به رفع مشکل اقدام خواهد شد و براساس کنترل و بازبینیهایی که سازمان متعهد به انجام آن است، در صورت نیاز و وجود مشکل در هر نقطهای نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد.
به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، اجرایی شدن نسل سوم و چهارم تلفنهای همراه نیز از دیگر بسترها برای تحقق اهداف به ویژه در بحث پوشش نقاط کور خواهد بود.
علیرضا قلمبر دزفولی - مدیر عامل ایرانسل - نیز در گفتوگویی با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: نمی توان گفت که نقطه کور وجود ندارد اما به هر حال نقاط کور براساس شاخصهایی که ما داریم خود را نشان می دهند و ما به طور دائم در حال رصد و تلاش برای برطرف کردن مشکلات در این مناطق هستیم.
مدیرعامل اپراتور دوم ارتباطی همچنین عنوان کرد: اکنون براساس آمارهای گرفته شده متوسط قطع تلفنهای ما در کشور ۰.۰۷ درصد است که البته این امر طبیعی است هیچ اپراتوری در دنیا نمی تواند مدعی شود پوشش صد درصدی دارد.
وی ادامه داد: البته ممکن است گاه تداخل فرکانس موجب قطع مکالمه یا عدم آنتن دهی مناسب شود که این موضوع هم به وضعیت پوشش ما ارتباطی ندارد چرا که در شرایط تداخل فرکانسی در یک نقطه هم سایت بی تی اس قرار دارد و هم فرکانس وجود دارد اما به دلیل تداخل فرکانسها مشترکان با مشکلاتی مواجه می شوند.
مدیر عامل ایرانسل در عین حال یادآور شد: گاهی در موارد معدودی نیز به دلایلی مانند قطع برق آنتن ما برای زمانی کوتاه قطع می شود اما در هر صورت اکنون ۸۵ درصد پوشش دهی عمومی داریم و طی این سالها به طور دائم به تعداد سایتهای ما اضافه شده است.
وی همچنین یادآور شد: با ورود به نسلهای بالاتر ارتباطی همچنان توسعه پوشش نسل دوم مدنظر این اپراتور قرار دارد.
دزفولی یادآور شد: در زمینه نقاط کور گاهی نیز مشکلاتی از سوی شهرداری و یا شورای شهر پیش میآید اما با این وجود هر گاه مشترکی با مشکلی در نقطه ای مواجه بود ما این آمادگی را داریم پس از اطلاع رسانی در اسرع وقت این مشکل را برطرف کنیم.