۱
۰
plusresetminus
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۲
درآمدهایمان افت کرده است

مخابرات: تعرفه تلفن ثابت باید افزایش یابد

ایتنا- زارعیان: گاهی هزینه قبض‌های تلفن به قدری پایین است که برای بسیاری از مشترکان قبض صادر نمی‌شود.
مخابرات: تعرفه تلفن ثابت باید افزایش یابد


سخنگوی شرکت مخابرات ایران با تاکید بر ثبات تعرفه‌های تلفن ثابت طی ۱۱ سال گذشته خاطرنشان کرد: لازم است پیشنهادات ما درباره تعرفه‌های جدید در اولین فرصت به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام شود.


به گزارش ایتنا از ایسنا، داود زارعیان  درباره موضوعی که درباره امکان افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت مطرح می‌شود عنوان کرد: در حال حاضر هزینه قبض‌های تلفن به قدری پایین است که در هر دوره برای پنج میلیون مشترک قبض صادر نمی‌شود، چرا که هزینه‌های تهیه، چاپ و ارسال این قبض‌ها از رقم پرداختی آنها به مراتب بیشتر خواهد بود.

وی در توضیح بیشتر این مطلب اعلام کرد: اکنون هر خط تلفن ثابت در طول ماه حدود ۲ تا ۳۰۰۰ تومان هزینه نگهداری دارد اما بیش از ۱۰ سال است که تعرفه‌های تلفن ثابت افزایش پیدا نکرده و با وجود این‌که طی این سال‌ها تورم از دیدگاه کارشناسان اقتصادی بیش از ۲۰۰ برابر رشد داشته قیمت‌های ما همچنان ثابت بوده است.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران همچنین اظهار کرد: طی این سال‌ها هزینه‌های آب و برق و هزینه‌های پرسنلی ما چندین برابر شده،هزینه تجهیزات افزایش چشم‌گیر پیدا کرده و در کل مخارج مربوط به نگهداری شبکه‌ رشد قابل توجهی داشته اما تعرفه ما همچنان تغییری نکرده است.

لازم است تعرفه تلفن ثابت افزایش پیدا کند
وی همچنین عنوان کرد: سال گذشته ما پیشنهادی مبنی بر تغییر تعرفه و افزایش آن را مطرح کردیم و در نهایت وزارت ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات مصوبه‌ای مبنی بر اجرای همکدسازی و تغییر ساختار تعرفه را ابلاغ کردند. در همان زمان برای ما مشخص بود که این طرح برای مخابرات سود‌ده نخواهد بود اما حال پس از گذشت مدتی از اجرای این طرح به طور عملی ثابت شد که اگرچه این طرح برای مردم و به ویژه ساکنان نقاط روستایی بسیار مثبت بوده اما در حوزه مخابرات باعث افت محسوس درآمد‌ها شده است.

سخنگوی شرکت مخابرات همچنین اظهار کرد: ما این موضوع را به وزیر ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اطلاع دادیم و در نهایت قرار بر آن شد که این موضوع در کمیسیون مورد بررسی مجدد قرار گیرد و تغییراتی در تعرفه ما صورت بگیرد. حال نیز ما هنوز پیشنهادی مطرح نکرده‌ایم و مشخص نیست که کمیسیون تنظیم مقررات با چه رقمی موافقت کند اما به هرحال برای ادامه توسعه در حوزه تلفن ثابت لازم است که تعرفه‌ها افزایش پیدا کند.

زارعیان در پاسخ به این سوال که مخابرات تاکنون همواره به این موضوع متهم بوده که توسعه را جدی نگرفته تصریح کرد: پس از خصوصی‌شدن شرکت مخابرات ایران ما بیش از چهار میلیون خط تلفن ثابت و همین تعداد خط ADSL واگذار کرده‌ایم که همین موضوع به معنای توسعه است. از سوی دیگر ما اکنون خط‌های تلفن ثابت را با هزینه‌ای معادل ۵۰ هزار تومان در اختیار خریداران قرار می‌دهیم که همین خط ها بیش از ۱۰ برابر رقم فروش برای ما هزینه داشته است.

وی ادامه داد: ما برنامه‌ریزی‌های خود برای توسعه را بر سرویس‌های ارزش افزوده متمرکز کرده‌ایم و شبکه را به گونه‌ای طراحی کردیم که بر روی خط های تلفن علاوه بر آن که می‌توان ADSL گرفت در آینده نیز با ورود به حوزه تلویزیون‌های اینترنتی امکان ارائه‌ی این خدمات نیز وجود خواهد داشت بر همین اساس با تغییر تعرفه‌ها ما می‌توانیم توسعه خود را ادامه داده و از فناوری‌های نوین روز استفاده کنیم.

او در عین حال یادآور شد: البته ما نیز مانند وزیر محترم این عقیده را قبول داریم که تورم در بخش ارتباطات نباید مانند سایر بخش‌ها باشد، چرا که استفاده مردم از این خدمات به نفع جامعه و خود شرکت خواهد بود.

قبول نداریم همکدسازی باعث گرانی می شود
سخنگوی شرکت مخابرات ایران همچنین اظهار کرد: این‌که عده‌ای می‌گویند با تبدیل شیوه پالس محور به دقیقه‌ای هزینه‌های مشترکان افزایش پیدا کرده نکته درستی نیست چرا که پیش از این اگر مشترکی به عنوان مثال سه دقیقه و یک ثانیه مکالمه می‌کرد برای او هزینه‌ای معادل ۲ پالس محاسبه می‌شد اما اکنون نحوه محاسبه براساس ثانیه است.

وی همچنین یادآور شد: مطالعاتی که ما انجام داده‌ایم گویای آن است که در حال حاضر تنها قبضی که مردم خیلی بابت پرداخت آن دغدغه ندارند قبض تلفن است چرا که در اکثر مواقع رقم این قبض‌ها قابل توجه نیست.

میانگین قبض‌های تلفن در حد یک آدامس است
زارعیان ادامه داد: اکنون میانگین مبلغ قبض‌ها در کشور با یک آدامس خارجی برابری می‌کند و در شرایطی که یک آدامس خارجی قیمتی حدود پنج هزار تومان دارد، میانگین قبض‌های تلفن کشور رقمی معادل شش هزار تومان است که این رقم در شهرهای بزرگ به ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران در پایان خاطر نشان کرد: شرکت مخابرات ایران برای اجرایی کردن همکدسازی تلفن ثابت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و تنها در یک سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی و ناوصولی‌های مردم و مشترکان تلفن ثابت داشته است .

وزیر ارتباطات به تازگی با تکمیل طرح همکد‌سازی تلفن ثابت و کاهش درآمد‌های مخابرات اینگونه اعلام کرده است که این شرکت می‌تواند پیشنهادات خود در زمینه‌ افزایش تعرفه‌ها را برای تصویب اعلام کند.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که سال گذشته به دنبال تلاش‌های متعدد مخابرات برای افزایش تعرفه تلفن ثابت در نهایت قرار بر آن شد که این شرکت به اجرای طرح همکدسازی تلفن ثابت و ایجاد تغییر در تعرفه‌ها بپردازد.

با اجرای این طرح هزینه‌ تماس‌های تلفن ثابت از حالت پالس محور به دقیقه‌ای تبدیل شده و هزینه‌ هر دقیقه مکالمه درون‌ استانی معادل ۳۰ ریال و هر دقیقه تماس بین استانی حدود ۳۳۰ ریال محاسبه می‌شود.

پیش از اجرای طرح همکد‌سازی در مکالمات شهری هر پالس معادل سه دقیقه محسوب شده و برای آن هزینه‌ای معادل ۴.۷ ریال اعمال می‌شد به عبارت دیگر با اجرای طرح همکدسازی اگرچه هزینه تلفن‌های بین‌استانی به نظر می‌رسد کاهش پیدا کرده، اما هزینه تماس‌های درون‌شهری که بخش مهمی از مکالمات مشترکان را تشکیل می‌دهد تا حدود سه برابر افزایش یافته است.

با وجود تمام این تفاسیر به پایان رسیدن اجرای طرح همکدسازی تلفن ثابت مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بر این نکته تاکید دارد که درآمد‌های این شرکت از محل تلفن ثابت با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شده است.
کد مطلب: 33919
نام شما
آدرس ايميل شما


اصغری - کارشناس ارشد مخابرات
feedback
Iran, Islamic Republic of
با سلام

اپراتورهای تلفن ثابت باید به سراغ منابع جدید درامدی و خدمات ارزش افزوده بروند. تا چند سال آینده ارتباط تلفنی مانند ایمیل رایگان خواهد شد.
کارشناسان و مدیران میانی مخابرات باید بروز شده و همکاری بیشتری با شرکتهای تخصصی داشته باشند.
چند سال اخیر چالش اصلی شرکتهای مخابراتی تلفن ثابت دنیا افزایش هزینه های نگهداری و کاهش درآمده می باشد. اگر بروز نشوند همه این شرکت ها با مشکل جدی روبرو خواهند شد.
اپراتورهای تلفن ثابت زیرساخت و برند مناسبی دارند، با کمی خلاقیت می توان به سوددهی رسید.
افزایش قیمت تعرفه هم در درازمدت کمکی به افزایش درامد نخواهد کرد.

با تشکر