ایتنا- ارسال پیامهای تبلیغاتی که مشترکان را از طریق پیامک آزار میدهد، به وایبر نیز سرایت کرده است!
هنوز گلایههای مشترکان تلفن همراه از دریافت پیامکهای تبلیغاتی به پایان نرسیده که ارسال پیامهای تبلیغاتی در شبکههایی مانند وایبر هم مد شده است.
به گزارش ایتنا از ایسنا، طی ماههای گذشته برخی از مشترکان یکی از اپراتورهای تلفن همراه و به خصوص مشترکان قدیمی در طول روز چندین بار با پیامکهای تبلیغاتی برروی نرمافزار وایبر مواجه شدهاند این درحالی است که تاکنون گزارشی از صاحبان سیمکارتهای اپراتور دیگر از چنین موضوعی دریافت نشده است.
اما این که چگونه چنین اتفاقی میافتد و چرا در فضای وایبر مانند فضای پیامکهای تلفن همراه مشترکان یک اپراتور با مشکل پیامهای تبلیغاتی مواجه میشوند موضوعی است که برای بسیاری جای سوال دارد.
نکته جالب آن که در میان کارشناسان حوزه ICT نیز کمتر کارشناسی به طور دقیق در این حوزه اطلاعات دارد اما در هر صورت گفت و گو با کارشناسان این حوزه اطلاعات قابل توجهی را در اختیار می گذارد.
یکی از کارشناسان حوزه ICT در این زمینه با تاکید بر اینکه تاکنون کمتر دیده شده که مشترکان برخی اپراتورها بر روی وایبر پیام تبلیغاتی دریافت کنند، توضیح داد: البته باید به این نکته توجه داشت که فعالیت شبکههایی مانند وایبر مستقل از نوع سیمکارت است و خیلی به سیمکارت ارتباط ندارد.
وی ادامه داد: برای یک شبکه مانند وایبر خیلی تفاوت ندارد که در گوشی هوشمند شما سیمکارت همراه اول و یا ایرانسل قرار داده شده باشد و از نظر آن شرکت، هر کاربری میتواند یک دریافت کننده پیام باشد.
این کارشناس در عین حال توضیح داد: اما این که چه اتفاقی میافتد که تنها برای مشترکان یک اپراتور خاص این پیامها ارسال میشود موضوعی است که به نظر میرسد به هیچ عنوان به خود اپراتور ارتباطی ندارد.
وی ادامه داد: اکنون شرکتهای مختلف میتوانند با استفاده از نرم افزارهای متعدد به ارسال پیامهای انبوه از طریق وایبر بپردازند. البته زمانی که این پیامها به دست کاربران میرسد، این گونه به نظر میرسد که شماره ارسال کننده آنها از ایران نیست اما به هر حال قطعا این پیام ها از سوی یک تیم ایرانی ارسال میشوند و همان طور که اشاره شد، انجام این کار با بهرهگیری برخی نرم افزارهای خاص به راحتی میسر است و این موضوع کار عجیبی به شمار نمیرود.
برخی دیگر از کارشناسان میگویند بی شک اتفاقی که افتاده ربطی به اپراتور ندارد چرا که همین حالا اگر فردی در ایران یک کارت اعتباری تهیه کند به راحتی می تواند از طریق برخی نرمافزارها و شبکههای موبایلی با هزینهای معادل پنج تا شش دلار امکان بهرهمندی از یک شماره خارجی داشته باشد و بعد با استفاده از این شمارهها در فضای وایبر به ارسال پیامهای تبلیغاتی برای مشترکان بپردازند.
در این شرایط اگرچه ممکن است افراد فکر کنند که شماره متعلق به یک کشور خارجی است اما این روند از طریق برخی افراد یا شرکتهای داخلی صورت گرفته و پیامها از داخل کشور ارسال می شوند.
البته برخی کارشناسان نیز بر این باور هستند که ممکن است سایتهای خارجی دیتا بیسی براساس اطلاعات کاربران ایرانی وایبر داشته باشند و بر این اساس آگهیهای خود را برای آنها ارسال کنند که البته با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد این فرضیه نسبت به نظرات قبلی از استحکام کمتری برخوردار است.