ایتنا- حتی اوباما نیز معتقد است که قوانین فعلی نمیتواند از حریم خصوصی کاربران اینترنت محافظت کند.
گزارشی از بحث داغ محافل امریکایی برسر دستورالعمل اوباما برای اینترنت
آیا حریم خصوصی در عصر دیجیتال رنگ می بازد
23 دی 1393 ساعت 10:44
ایتنا- حتی اوباما نیز معتقد است که قوانین فعلی نمیتواند از حریم خصوصی کاربران اینترنت محافظت کند.
اینترنت در جهان ۲۵سالگی را هم رد کرد ولی هر سال که میگذرد میزان دغدغه مردم درباره حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی و احتمال نقض آن از سوی هکرها بیشتر میشود.
سال گذشته میلادی از حمله هکری به pictures sony بزرگترین شرکت فیلمسازی جهان گرفته تا باگ(ویروس) خطرناک خونریزی قلبی، سرقت اطلاعات شخصی، ایمیل و رمز کارتهای اعتباری در شرکتهای مختلف جهان از جمله Target و Home Depot، هریک سبب شد فعالان عرصه اینترنت درباره حریم خصوصی کاربران در آینده به فکر فرو روند و به دنبال راهی برای امنیت بیشتر فضای مجازی باشند.
دامنه این دغدغهها حالا دیگر به کاخ سفید نیز رسیده است و باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در تازهترین واکنش خود، از کنگره خواسته است تا در قوانین مربوط به اینترنت و حفظ حریم خصوصی شهروندان، بازنگری کنند چرا که قوانین جاری نمیتواند از حریم خصوصی کاربران حفاظت کند.
وی طی نامهای خواستار تصویب قانون The Personal Data Notification and Protection Actشد که در این صورت، همه شرکتهای فناوری موظف میشوند در صورتی که اطلاعات خصوصی، و رمز کارتهای اعتباری و... مشتریها و کاربران آنها به سرقت برود، آنها را حداکثر ۳۰ روز پس از تاریخ هک شدن مطلع کنند.
در این سند همچنین آمده است تهدیدهای سایبری و سرقت اطلاعات شخصی روبه افزایش است به صورتی که آخرین نظرسنجیها نشان میدهد ۹نفر از هر ۱۰امریکایی احساس میکنند که اطلاعات شخصی آنها، به شیوهای به سرقت رفته است و این نگرانیها در بلندمدت میتواند سبب فاصله گرفتن مردم از تکنولوژی شود که این موضوع، ابداعات کمتر و اقتصادی نه چندان مولد را به همراه خواهد داشت پس باید فکری به حال این موضوع کرد.
البته این پیشنهاد نیز واکنشهای مختلف و موافقان و مخالفانی به دنبال داشت به عنوان مثال Marc Rotenberg رئیس مرکز اطلاعات خصوصی الکترونیک هرچند این تصمیم را درست میداند ولی با مدت زمان تعیین شده ۳۰روزه موافق نیست و معتقد است که باید این زمان را بسیار کوتاهتر کرد تا کسی نتواند از اطلاعات سرقت شده استفاده ابزاری کند. عدهای دیگر نیز سکوت اختیار کرده و منتظرند تا قانون نهایی را ببینند.
تهدیدی به نام عینک گوگل
اما این، تنها واکنش نسبت به نقض حریم خصوصی در امریکا نیست. خبرها حاکی از آن است که هکرها حتی از روی عکس میتوانند نمونه اثر انگشت را باشند یا حتی اگر به اینترنت متصل نباشید باز هم هکرها میتوانند اطلاعات شما را ردیابی کنند و... مردم و فعالان و مبتکران عرصه فناوری، حفظ حریم خصوصی در اینترنت و فضای مجازی را غبارآلود میدانند و معتقدند تصمیم گیرندگان اصلی این موضوع، روزگاری سخت و کاری بزرگ پیش رو دارند.
این موضوع، شرکت تحقیقات بازار و جمعآوری اطلاعاتToluna را ترغیب به یک نظر سنجی درباره نگرانی مردم از نقض حریم خصوصی کرد. آمار این شرکت نشان میدهد ۷نفر از هر ۱۰ امریکایی ترجیح میدهند در جامعه از گوگل گلس استفاده نشود چون احتمال میدهند که حریم خصوصی آنها نقض شود.
این افراد نگران هستند که مبادا بدون اجازه آنها از حریم خصوصی شان فیلم گرفته شود چرا که با کمک این عینک میتوان از فواصل دور نیز از سوژههای مورد نظر فیلم گرفت. البته عینک گوگل برای فعالان عرصه سینما نیز یک تهدید به حساب میآید طوری که صنعت سینمای بریتانیا و امریکا، استفاده از عینکگوگل را در سینماهای این کشور به عنوان ابزاری که حریم خصوصی را تهدید میکند، ممنوع اعلام کردند که البته این تصمیم، نتیجه نگرانیهایی است که از امکان سرقت فیلمهای سینمایی و به خطر افتادن حریم خصوصی دیگر مشتریان ایجاد شدهاست.
به گفته کارشناسان، ضبط فیلم با تلفن همراه یا دوربین فیلمبرداری سخت است در حالی که عینک گوگل روی صورت قرار دارد و ناقضان حریم خصوصی براحتی میتوانند از آن استفاده کنند. هرفردی که به همراه چنین تجهیزاتی وارد سینما شود، یا باید عینک را از چشم برداشته یا باید بهکلی سینما را ترک کند.
نگران از نقض حریم خصوصی
دغدغههای حفظ حریم خصوصی، فرصتی ویژه برای مرکز تحقیقاتی Pew ایجاد کرد تا با همکاری دانشگاه Elon بررسی و نظرسنجیهایی انجام دهد و مشخص کند که اینترنت چه تغییری درزندگی افراد ایجاد کرده است و چه چالشها، فرصتها و خطرهایی ممکن است در این راه برای مردم پیش بیاید.
مرکز تحقیقاتی Pew در قالب طرح اینترنت و زندگی امریکایی(Internet & American Life Project)علاوه بر نظرسنجی در امریکا درباره دغدغهها و نگرانیهای مردم، با بیش از ۲هزار و ۵۰۰ فعال حوزه آیتی و اینترنت نیز درباره نگاه آنها به امنیت و حفظ حریم خصوصی در اینترنت در ۱۰ سال آینده یعنی سال ۲۰۲۵ به بحث و گفتوگو پرداخت.
نتیجه تحقیق و گزارش «آینده حریم خصوصی» نشان میدهد که ۴درصد مردم امریکا از اینکه توسط سازمانهای مالی این کشور رصد شوند نگرانند و ۵درصد نیز از نظارتهای دولت بیم دارند.
۱۴درصد نگران سرقت عکسهای خانوادگی هستند و ۳۳درصد از ترس هکرها سعی میکنند کمتر به سایتهای متفرقه سر بزنند. همچنین دراین گزارش آمده است که ایمیل ۲۱درصد مردمی که در نظرسنجی شرکت داشتند یعنی یکی از هر ۵نفر هک شده و اطلاعات شخصی ۱۸درصد آنها حداقل یک بار مورد دستبرد قرار گرفته است.
اما درباره مدیران و فعالان حوزه آیتی باید گفت که حدود ۵۵درصد از این ۲هزار و ۵۰۰ نفر معتقد بودند در سال ۲۰۲۵ وضعیت حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی و دنیای فناوری بسیار نامناسب خواهد بود و تقریباً دیگر اثری از رضایت مردم از حفظ حریم خصوصی مشاهده نمیشود ولی در مقابل، ۴۵درصد این افراد معتقدند که زیرساختهای مناسب میتواند ضامن حفظ حریم خصوصی در ۱۰سال آینده باشد.
به هرحال چیزی که هر دو طرف به آن اذعان دارند این است که زندگی آنلاین با میان جمع کاربران مجازی بودن، ارتباطی مستقیم دارد و هرکسی که عضو یک شبکه اجتماعی باشد این موضوع را میداند.
البته شاید هم نسل آینده نسبت به موضوع حفظ حریم خصوصی بیتوجهتر از حالا باشد و حتی اگر زیرساختها نیز چندان مناسب نباشد نگاه مردم به حریم خصوصی تغییر کند.
Stowe Boyd یکی از محققان حوزه آی تی در این زمینه میگوید: برای آنلاین بودن مجبورید بخشهایی از حقایق زندگی و اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارید و اگر هم بخواهید از این قاعده دوری کنید و وارد این فضای مجازی نشوید به هرحال فرصت کمتری برای رشد کردن و یاد گرفتن چیزهای تازه و فعالیت به عنوان یک آژانس اقتصادی خواهید داشت پس با هر هزینهای باید در این فضا
حضور داشت.
وی معتقد است درآینده حریم خصوصی بیش از حالا نقض نمیشود چرا که به موازات فعالیت هکرها برای سرقت اطلاعات کاربران، فعالان عرصه اینترنت نیز به دنبال راههای ایمنتر کردن فضای مجازی هستند.
John Wilbanks یکی دیگر از فعالان حوزه آی تی در مؤسسه Sage Bionetworks نیز دراین باره میگوید: فکر نمیکنم ۱۰ سال، زمان کافی برای تصمیم گیران این حوزه باشد تا پیشرفت و تغییری عمده در این زمینه شاهد باشیم. به همین دلیل فکر میکنم حریم خصوصی بیش از حالا نقض شود.
Nick Arnett مدیر مؤسسه فناوری Buzzmetricsهم معتقد است تعریف جامعه از حریم خصوصی و آزادی در سال ۲۰۱۵ با امروز تفاوتهایی خواهد داشت.آنچه مسلم است اینکه مفهوم شهروندی و زندگی اجتماعی در عصر دیجیتال بسرعت تغییر کرده است.
حریم خصوصی، مفهومی است که بین خصوصی و عمومی بودن گاه در نوسان است. موضوعی که حالا دیگر با توجه به رشد روزافزون فناوری، دغدغه بسیاری از مردم شده است و نمیدانند که واقعاً در آینده حریم خصوصی خواهند داشت یا نه.
منبع: روزنامه ایران
کد مطلب: 34150
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/34150/آیا-حریم-خصوصی-عصر-دیجیتال-رنگ-می-بازد