رئیس بخش موبایل سونی: تمرکز ما ممکن است از سخت افزار به نرم افزار تغییر کند
ایتنا- ساخت گوشی سری اکسپریای سونی، منافع مورد نظر سونی را برآورده نمیکند.
هیروکی توتوکی، رئیس سونی موبایل اعلام کرده که بخش تحت اختیار او به افزایش حاشیه سود نیاز خواهد داشت.
وی تاکید کرده که در صورت پایین بودن حاشیه سود، این کسب و کار توجیهپذیر نخواهد بود.
با توجه به سهم اندک سونی از بازار جهانی موبایل که حدود 3 درصد برآورد شده، ممکن است ادامه ساخت محصولات سری اکسپریا با این روال منافع مورد انتظار را برای سونی برآورده نکند.
دقیقا به همین دلیل صحبتهای بسیاری در خصوص فروش یا تعدیل بخش موبایل سونی به میان آمده بود که البته نائب رئیس سونی آنها را رد کرده است.
توتوکی نیز اعلام کرده که حتی اگر فروش سختافزار اندک هم باشد، وی علاقه دارد که سونی را با خلق نرمافزارهای خلاقانه در بازار موبایل حفظ کند.
وی از اینستگرام و لاین بعنوان اپلیکیشنهایی نوآورانه یاد میکند که موفق شدهاند ارتباطات و تعامل موبایل را دستخوش تغییر کنند.
برقراری ارتباط تا پیش از این عمدتا بر مبنای تماس صوتی صورت میگرفت اما امروزه مردم از تصاویر و استیکرها استفاده میکنند.
ما خودمان را کاملا به گوشیهای هوشمند و در کل سختافزار متصل نخواهیم کرد.
برای یک دوره زمانی کوتاه، سونی هر شش ماه اقدام به معرفی یک پرچمدار جدید کرد و دلیل این مساله را نیز حفظ قابلیت رقابت سونی از نظر مشخصات سختافزاری و پیشرفتهای فناوری عنوان کرد.
با این حال اکنون سونی از این رویکرد خارج شده و در کنگره جهانی موبایل نیز به معرفی یک گوشی میانرده و یک تبلت پرچمدار اکتفا کرد.
آخرین گوشی هوشمند پرچمدار ارائه شده توسط سونی، اکسپریا زد 3 است که سپتامبر گذشته معرفی شد؛ یعنی درست6 ماه پیش. اگرچه بر اساس برنامه قبلی سونی، اکنون زمان معرفی یک پرچمدار جدید فرا رسیده، اما مدیر جدید سونی روال متفاوتی را در پیش گرفته است.
آنچه ما از تجربه و آزمایشهای بلند مدت خود در زمان حضور در تجارت کالاهای مصرفی دیجیتال بدست آوردهایم، نمایانگر این مساله است که مردم خواهان جزئیاتی هستند که صرفا از طریق سر هم کردن اجزای قدرتمند قابل دستیابی نخواهد بود.
دو نقطهی دردسرساز برای سونی موبایل، بازار چین و بازار ایالات متحده است.
هر دو کشور از بزرگترین خریداران گوشیهای هوشمند به شمار میروند.
در بازار چین، سونی بخاطر نداشتن توان رقابت بر سر قیمت در مقابل شرکتهایی نظیر شیائومی، در حال کاهش فعالیتهای عملیاتی خود است.
در بازار ایالات متحده نیز سونی در مقابل سازندگانی نظیر اپل و سامسونگ قدرت رقابت نداشته و در حال از دست دادن سهم خود است.
هر دو کمپانی اپل و سامسونگ بودجه هنگفتی برای امور بازاریابی در اختیار دارند.
همچنین به نظر میرسد سونی برای به توافق رسیدن با هر چهار اپراتور بزرگ ایالات متحده نیز با مشکلاتی مواجه است.
این مساله موجب شده بیشتر سهم سونی از این بازار نیز متعلق به مدلهای برند شده برای اپراتورها باشد.