کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قدرت‌نمایی پیامک‌ها مقابل شبکه‌های اجتماعی

خبرگزاری ايسنا , 18 فروردين 1394 ساعت 10:28

ایتنا-با گسترش فعالیت شبکه‌های اجتماعی بخش قابل توجهی از پیامک‌های نوروزی به شبکه‌های اجتماعی‌اختصاص یافت.




در حالی که مشترکان تلفن همراه براین باورند که نسبت به سال‌های گذشته به مراتب پیامک‌های کمتری دریافت کرده‌ و اکثرا از نرم‌افزارهای پیام رسان رایگان استفاده کرده‌اند، اپراتورهای تلفن همراه از ارسال ۱۹ میلیارد پیامک نوروزی خبر می‌دهند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، طی سال‌های گذشته همواره در لحظه تحویل سال نو و حتی از مدتی قبل از آن و تا پایان نوروز، ارسال پیامک‌های مختلف تبریک نوروزی امری متداول میان مشترکان تلفن همراه بوده است اما طی سال ۱۳۹۳ با گسترش فعالیت شبکه‌های ارتباطی موبایل و استفاده مردم از نرم‌افزارهای پیام‌رسان، بخش قابل توجهی از پیام‌های تبریک نوروزی به این شبکه‌ها منتقل شد به گونه‌ای که حتی در ایام نوروز کندی این شبکه‌ها اعتراض کاربران را به همراه داشت.

با این حال پس از به پایان رسیدن ایام تعطیلات اپراتورها که سال‌های قبل معمولا حدود دو بار در ایام نوروز به اعلام آمار پیامک‌های ارسال شده خود می‌پرداختند، پس از ۱۴ روز این آمار را اعلام کردند.

اما در نهایت با اعلام این آمارها سؤالاتی ایجاد شد؛ زیرا مشاهدات بسیاری از مشترکان گویای آن بود که تعداد پیامک‌های تبریک ارسالی و دریافتی در سال جاری به مراتب کمتر از سال‌های قبل بوده است.

از سویی آمارهای مقامات رسمی گویای آن است که در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون گوشی هوشمند در دست مشترکان تلفن همراه قرار دارد که طبیعتا این گوشی‌ها به طور بالقوه از امکان اتصال به شبکه‌های ارتباطی موبایلی برخوردار بوده و به نظر می‌رسد اکثر مشترکان آنها از نرم‌افزارهای ارتباطی استفاده کنند و این در حالی است که بنا بر آمارهای رسمی موجود در کشور حدود ۷۰ میلیون سیم‌کارت فعال وجود دارد.

بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که حدود یک سوم مشترکان موبایل از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و حتی اگر تنها ۱۰ درصد پیام‌های خود را از طریق شبکه‌های موبایلی ارسال کنند، رقم قابل توجهی از تعداد پیامک‌ها کاسته خواهد شد.

با این حال وزیر ارتباطات در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه آمارهای ارائه شده از سوی اپراتورها حقیقی به نظر می‌رسند اظهار کرد: اگر اپراتورها آمار را به اشتباه منتشر کنند در ازای آن ملزم به پرداخت مبلغی به دولت هستند چراکه به ازای ارسال هر پیامک از سوی اپراتورها مبلغی نیز به عنوان سهم دولت در نظر گرفته می‌شود که اگر اپراتورها آمار اشتباهی در این زمینه منتشر کنند به ازای آن ملزم به پرداخت سهم دولت خواهند بود.

البته محمود واعظی به نکته دیگری نیز اشاره کرده و افزود که طی سال‌های گذشته با توجه به افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه به طور معمول هر سال تعداد پیامک‌های نوروزی نسبت به سال قبل از آن حداقل ۲۰ درصد افزایش داشت ولی با این حال در سال جاری این افزایش را نداشته‌ایم که شاید عدم افزایش ۲۰ درصدی پیامک‌های ارسال شده به دلیل استفاده مردم از نرم‌افزارهای ارتباطی بوده باشد.

ناگفته نماند که برخی اپراتورها مانند ایرانسل تلاش کرده بودند با تعریف طرح‌های تشویقی مختلف مردم را به ارسال پیامک‌های بیشتر ترغیب کنند.

بر این اساس اپراتور دوم این گونه اعلام کرده بود که مشترکان ایرانسل می‌توانند به ازای پرداخت مبلغی معادل هزار تومان پیامک‌های درون شبکه ای خود را تا هر سقف به طور رایگان ارسال کنند.

علاوه بر این از جانب رئیس جمهوری هم مانند سال گذشته پیام تبریکی برای تمام مشترکان تلفن همراه ارسال شده بود که این پیامک در موارد متعدد چندین باره به دست مردم رسیده و در نهایت حداقل ۷۰ میلیون از این آمار را به خود اختصاص می‌دهد.

نکته دیگر آن که آیا اعلام پیامک‌ها و بالا بردن تعداد آنها سودی برای اپراتورها به دنبال دارد که برای اعلام این اعداد و ارقام در میان آن‌ها رقابت صورت گیرد؟ اما به هرحال به گفته وزیر ارتباطات در ایام نوروز امسال حدود ۱۰ میلیارد پیامک از سوی مشترکان همراه اول، ۸.۶ میلیارد از سوی مشترکان ایرانسل ارسال شده و مابقی این اس‌ام‌اس‌ها از سوی مشترکان رایتل نقل و انتقال داده شده است و در مجموع بالغ بر ۱۹ میلیارد پیامک در ایام عید جابه جا شده است.

نکته قابل توجه آنکه مجلس نیز اواخر سال گذشته در قالب مصوبه‌ای اعلام کرده بود که از آغاز سال ۱۳۹۴ اپراتورها ملزم خواهند بود به ازای ارسال هر پیامک مبلغ ۱۰ ریال را به خزانه دولت واریز کنند که براین اساس تنها برای ایام نوروز اپراتورها ملزم به واریز رقمی معادل ۱۹ میلیارد تومان به خزانه دولت خواهند بود.

اما بنا بر اعلام وزارت ارتباطات تفکیک آمار پیامک‌های نوروزی اپراتورهای مختلف گویای آن است که در ایام نوروز امسال مشترکان همراه اول ۱۰ میلیارد و ۲۵۱ میلیون پیامک ارسال کرده‌اند که این رقم در مشترکان اپراتور دوم ایرانسل به هشت میلیارد و ۶۴۰ میلیون می‌رسد.

سهم مشترکان رایتل یا اپراتور سوم از پیامک‌های نوروزی بسیار اندک بوده و تنها ۷۱ میلیون پیامک در میان کاربران این اپراتور رد و بدل شده است.

اما درباره رقم این پیامک‌ها معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات معتقد است این رقم نسبت به نوروز سال ۱۳۹۳ حدود یک میلیارد کاهش داشته است.

علی اصغر عمیدیان در عین حال در این‌باره اظهار کرده است به طور متوسط لازم بوده است که سالانه ۱.۳ میلیارد افزایش در تعداد پیامک‌ها را داشته باشیم که این اتفاق نیفتاده و درواقع تعداد پیامک‌های امسال ۲.۳ میلیارد کاهش داشته است که به نظر می‌رسد بخش مهمی از این موضوع به فعالیت شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی برمی‌گردد.

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، لازم است از این پس برنامه ریزی‌های کافی صورت بگیرد تا شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی نیز مدیریت شوند تا ضربه‌ای به درآمد اپراتورها وارد نکنند.


کد مطلب: 35367

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/35367/قدرت-نمایی-پیامک-ها-مقابل-شبکه-های-اجتماعی

ايتنا
  https://www.itna.ir