ایتنا - بعضی از اکانتهای اینستاگرام در روز تعداد زیادی عکس منتشر میکنند. هیچ وقت در این کار افراط نکنید، مزاحمت برای مخاطب، همین تعداد هواداری که دارید را هم خواهد پراند.
نیما افشار نادری - روزنامه کلید - اینستاگرام در حال حاضر به ۲۵ زبان روی پلتفرمهای مختلف در دسترس است و احتمالا هر یک از ما اگر عضو فعال آن هم نبوده باشیم، نامش را شنیدهایم. در روزگاری که هر یک لایک بیشتر، به معنای یک فرصت تازه برای سخن گفتن است، اینکه بتوانیم در مرحله اول هزار دنبالکننده داشته باشیم هیجانانگیز است. برای رسیدن به این عدد در مرحله اول چه باید کرد؟
لبِ کلامِ استراتژی حضور در شبکههای اجتماعی این است: اجتماعی باشیم. این حرف سهل و ممتنع است، چرا که همان قدر که برای اجتماعی بودن در جامعه نیازمند یافتن راهها و تمرینکردن معاشرتها هستیم، در شبکههای اجتماعی هم وضع به همین منوال است. این که چطور حضوری داشته باشیم که در شان ما باشد و البته با دهان باز کردنمان، گوشها به سمت آن بچرخند هنر کسی است که او را اجتماعی مینامند.
خوش مشرب بودن، بیمحلی نکردن به دیگران، رعایت هنجارهای جامعه آنلاین و مانند آن همه در شبکههای اجتماعی هم از ملزومات حضور به حساب میآیند. در این مطلب کوشیدهایم بخشی از راههایی که میتوان برای جذب فالوئر (دنبال کننده) در اینستاگرام رفت مرور کنیم.
در اینجا مواردی را فهرست کردیم که ارتباطی با خود عکسی که میگیرید ندارد. بدیهیست که اگر عکس خوبی بگیرید و هیچ کدام را به موقع، انطور که باید منتشر نکنید، راه را به خطا رفتهاید.
هزار دنبالکننده برای اینستاگرام این روزها در بازار آزاد اینترنت ایران قیمت دارد.. این کار از طریق دریافت پول توسط صفحههای پر مخاطب و اجاره یک عکس و لینک به صورت تعدادی یا زمانی چند ساعته ممکن است ولی اینستاگرام، خود این روش را ممنوع میداند و چندان هم روش اخلاقی و حرفهای نیست…
اگر میخواهید راه و رسم جلب دنبالکننده را اخلاقی و مطابق هنجار جلو بروید، اولین راه، لایک کردن عکسهاییست که میپسندید. این که به کسی بگویید که عکسش را پسندیدهاید، چیزی از شما کم نمیکند. برای دیدار از عکسهای زیبا به بخش Explore بروید. و روی عکسهای محبوب کلیک کنید. هر کتاب از آنها را که پسندیدید لایک کنید. این کار مثل این است که در یک میهمانی به کسی با نگاهتان بگویید که از حضورش خوشحالید و کارهایش را پیگیری میکنید. قطعا حس خوبی از شما در آن محیط به جا خواهد گذاشت که میتواند منجر به دنبال کردن شما توسط افراد شود.
مرحله بعد، جستجوی عکسها بر اساس نام اشخاص، مکانها یا موضوعات مورد علاقه است. عکسهایی که از پل طبیعت گرفته شده باشندمیتواند برای مثال اگر به مناظر تهران علاقه دارید جذاب باشد. اگر پاتوق شما کافیشاپ خانه هنرمندان است، نام آن را جستجو کنید و عکسهایی که از روی میزهای کناری شما گرفتهشده اند را بیابید و در صورتی که پسندیدید، لایک کنید.هشتگهای مورد علاقه خود را پیدا کنید. این روزها رسانههای زیادی به صورت مرتب به معرفی هشتگ ها میپردازند.
کامنت گذاری را شروع کنید. با گذاشتن هر نظر پای عکسهای دیگران، در واقع به او میگویید که کارهایش واکنش جدی شما را بر میانگیزد. اگر در همان میهمانی به فردی بگویید: «چه لباس قشنگی پوشیدهای»، حتم بدانید که حس خوبی در او بر خواهید انگیخت،مگر آنکه بیهوده بخواهید به هر سمت رفته و به همه همین طور ابراز احساسات کنید. برای این کار کافیست کامنت کوتاهی بگذارید و از روی دل سخن بگویید، لازم نیست انشا بنویسید تا توقع داشته باشید بر دل کسی بنشیند.
درست است که ۹۰ درصد اینستاگرام را عکسها احاطه کردهاند اما هنوز هم کلمه، قدرت و توان خود را حفظ کرده است. زیر عکسهای بامزه، خلاقاته و بیهمتای خودتان هم حتما یک شرح مناسب بنویسید. این شرح مناسب به هیچ وجه قرار نیست طولانی باشد. نوشتههایتان باید مخاطب را وادار به عکسالعمل کند. برای مثال اگر عکسی از سگ و یا گربه خانگی منتشر کردهاید، بنویسید که اگر دوست دارید عکس حیوانات خانگی دوستانتان را هم در هشتگ #سگ یا #گربه ببینید. با این کار دوستانتان را وادار میکنید به گرفتن عکس و انتشار آن بیندیشند.
بعضی از اکانتهای اینستاگرام در روز تعداد زیادی عکس منتشر میکنند. هیچ وقت در این کار افراط نکنید، مزاحمت برای مخاطب، همین تعداد هواداری که دارید را هم خواهد پراند. عکس نگذارید که فقط عکس گذاشته باشید. اینستاگرام یک طرفه نیست. کمی در روز وقت بگذارید تا عکسهای دیگران را هم ببینید و از احوال فالوئرهایتان خبر داشته باشید.
خروس بی محل نباشید. زمان درست آپدیت کردن را بدانید. شما ممکن است بهترین، جذابترین و بامزهترین عکس جهان را هم گرفته باشید اما زمانی آن را منتشر کنید که کسی آنلاین نیست. بدانید که بیشترین مخاطب شما در چه ساعاتی آنلاین است. مثلا زمانی بود که در اینستاگرام آپ کردن در روز جواب بهتری میداد اما آنهایی که این ماه گذشته ۱۲ شب عکس میگذارند، سخن از نتایج خیرهکننده آن میگویند. این قاعده این روزها صدق میکند اما ممکن است چند ماه دیگر، زمین بازی عوض شود و مثل روال جهانی شود، در جهان بر اساس نتایج به دست آمده، ساعت رونق ۵ تا ۶ عصر است که بیشترین کاربران مشغول اینستاگرام بازی هستند، درست برخلاف تهران که این ساعت، همه در ترافیک به سر میبرند و اعصابشان احتمالا خرد شده و دهانشان به ناسزا باز است! ابزارهایی در اینترنت هستند، که ساعت رونق مخاطبانش ما را میتوانند به شما اطلاع دهند.
تکنیک دیگری که میتواند برای شما مخاطب بیاورد این است که به دیگران اهمیت بدهید. اگر کسی شما را منشن کرد، نسبت به منشن او واکنشی واقعی داشته باشید. اگر احساس کردید چیز خاصی برای فرد خاصی جالب است نام او را زیر عکس منشن کنید. هرگز کسی را بی ارتباط با عکس مورد نظر تگ نکنید و با فعالیت خود، ترحم نه، بلکه توجه برانگیزید.
بعضی از اکانتهای محبوب، به خاطر عکسهای خوبشان همیشه مورد توجه هستند. عکس خوب گرفتن از واجبات است اما خط سیر داشتن فعالیت اکانت شما میتواند خود منجر به جلب مخاطب شود. این که از یک تم پیروی کنید جذاب است. همیشه عکسهای غذا روی صفحه شما منتشر شوند، یا اغلب عکسهای سیاه سفید بگیرید یا امضای خود را پیدا کنید. «لیلی چی میخونه» هر روز از کتابهاش عکس میگیرد و منتشر میکند. شما هم سعی کنید راه خود را پیدا کنید. در آن صورت مخاطبتان میداند با چه چیزی در صفحه شما طرف است، چرا باید شما را به دیگران توصیه کند و دیگران هم راحتتر مجاب میشوند تا مشتری شما شوند.
نام کاربری خوبی انتخاب کردن، باعث میشود افراد راحتتر به شما اطمینان کنند و چهره موجهتری از خود به جای بگذارید. اگر دسترسی اینستاگرام درباره خود شماست، نام شما در این میان نقش بزرگی بازی میکند. در غیر این صورت خوب است به محتوایی که منتشر میکنید مربوط باشد. از انتخاب نام و نشانیهای عمومی بی هویت خودداری کنید تا به هویت شما در این فضا احترام گذاشته شود.
بخشی که به نام bio در صفه پروفایل وجود دارد، اگرچه زیاد دم دست نیست اما برای افراد کنجکاو دنبال کردن شما عنصر مهمی به شمار میرود. روی وجههای از شخصیت خود که میخواهید تاکید کنید فکر کنید و جملهای در این رابطه بنویسید. این که میخواهید مثلا روی عکاس بودن خود تاکید کنید یا آنکه به همه بگویید یک فرد خوشحال هستید، از روزمرگیهایتان عکس میگیرید یا عکسهایتان در جهت توضیح حرفهآی خاص مثل آشپزی، صنایع دستی یا مانند آن است.
یکپارچه کردن همه فعالیتها در شبکههای اجتماعی هم سود دارد و هم ضرر. ضرر آن این است که هویت شما را در شبکههای مختلف یک شکل میکند و این از نظری برای حضور حرفهای چندان مناسب نیست. اینکه در فیسبوک و توییتر و اینستاگرام یک شخصیت یک شکل را نشان دهید میتواند برای عدهای خوشایند نباشد اما اگر شغلتان کار رسانههای اجتماعی نیست میتوانید با این کار، از وقت بهترین بهره را ببرید.
به بخش تنظیمات رفته و دسترسی اینستاگرام خود را به شبکههای دیگر متصل کنید. با این کار وقتی عکسی در اینستاگرام میگذارید در توییتر هم توییت کردهاید و در فیسبوک استتوس گذاشتهاید، وبلاگ تامبلر و آلبوم فلیکر خودتان را هم به روز کرده اید. من شخصا این کار را زیاد توصیه نمیکنم و در روز وقت زیادی برای به روز رسانی متفاوت دسترسیها میکنم اما تصمیم با خودتان!
عکسها را تگ کنید. عکسی گرفتهاید از مرکز خریدی در شمال شهر یا قهوهخانهای در جنوب شهر، میخواهید روی بخشی از عکس تاکید کنید. یا عکسخانوادگیای را منتشر کردهاید از میهمانی آخر هفته که بهتر است نام افراد را روی آن تگ کنید تا هر کس مشخص باشد که چه دسترسیای دارد و کیست. از تگ مربوط به آن شخص یا شیء استفده کنید و او را تگ کنید. این کار را همزمان با هشتگ زدن هم انجام دهید. مثلا عکسی دونفره در غروب گرفتهاید. میتوانید نام خود و شریکِ تصویرتان را تگ کنید و در زیر عکس هم در بخش کامنتها، از هشتگ #غروب استفاده کنید.
برای هشتگ زدن هم بهتر است به جای اختراع هر روزه آن، از هشتگهای مرتبط مشهور استفاده کنیم. مثلا هشتگ #روزانه های یک_زوج_خوشبخت_در_غروب_مهتابی_رامسر هیچ دردی را دوا نخواهد کرد، اما هشتگ های #غروب #آفتابی #رامسر همه افرادی را که به دنبال عکس های غروب، عاشقانه و رامسر هستند به سوی عکس شما خواهد کشاند.
با رعایت این مسائل به شما قول میدهم بعد از مدت کوتاهی بتوانید رشدی در عدد فالوئرهایتان تجربه کنید که شما را به فعالیت بیشتر امیدوار میکند. اما آیا هزار دنبالکننده عدد خوبیست؟ برای پله اول عالیست، اما تازه آغاز کار است. برای رسیدن به عدد ۱۰ هزار دنبالکننده چه فکری دارید؟
پیشنهاد جانبی: شبکهای در ایران در حال گسترش است که داخلی است و توسط همان گروهی که شبکههای آپارات و کلوب را مدیریت میکنند تاسیس شده است. این سایت نمونهمشابه و بینابینی اینستاگرام و پینترست است. اگر حال و حوصله داشته باشید تا همزمان همان عکسها و منطق را در یک شبکه دیگر هم انجام بدهید، تجربه من میگوید از لنزور میتوانید نه به اندازه اینستاگرام ولی بیشتر از چیزی که فکر میکنید جواب بگیرید. روزی حداکثر نیم ساعت وقت گذاشتن، در ازای یافتن هواداران تازه ارزشش را دارد.