ایتنا- براساس اعلام رسانهها اعتبار راهاندازی موتور جستوجوی یوز و پارسیجو معادل ۱۷۰ میلیارد تومان است.
ضرورت وجود جویشگرهای فارسی
خبرگزاری ايسنا , 4 خرداد 1394 ساعت 9:26
ایتنا- براساس اعلام رسانهها اعتبار راهاندازی موتور جستوجوی یوز و پارسیجو معادل ۱۷۰ میلیارد تومان است.
اکنون در ایران دو موتور جست وجوی 'پارسی جو' و 'یوز' فعالیت دارند و گسترش آنها نیازمند حمایت دولت است.
به گزارش ایتنا از ایسنا، در حال حاضر دو موتور جست جو در کشور وجود دارد که با گرنت پژوهشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و از طریق دانشگاهها توسعه داده شده است که شرکتهای دانش بنیانی تاسیس شده که این دو موتور جست و جو را نگه داری میکنند.
پارسیجو با حمایت دانشگاه یزد و جویشگر یوز که محصول شرکت دانش بنیانی است که از طریق سازمان فناوری اطلاعات گرنت پژوهشی گرفته است. این محصول را از دو سال قبل آغاز کرده است و در دهه فجر افتتاح شد.
براساس اعلام رسانهها اعتبار راه اندازی موتور جست وجوی یوز و پارسی جو معادل ۱۷۰ میلیارد تومان است که البته این بودجه طی چند سال باید صرف توسعه این جویشگرها شود.
دکتر علیرضا یاری، رییس پژوهشگاه فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه معتقد است: ما نمیخواهیم موتور جست وجوی بومی مانند گوگل و یاهو ایجاد کنیم، شرکتهای ایرانی ابتدایی و کوچک هستند و ما هیچگاه تصور نمیکنیم که این شرکتها بتوانند با شرکتهایی مانند گوگل و یاهو رقابت کنند.
او میگوید: هدف طرح ما این است که پروژههایی که از گرنت پژوهشی استفاده کردهاند و در بخش خصوصی توسعه یافتند شناسایی شده و با مکانیزمی یکپارچه تبدیل به شرکتهای بزرگ شود تا این شرکتها بتوانند در مقابل شرکتهای بزرگ مانند گوگل حرفی برای گفتن داشته باشند.
دلایل ضرورت تخصیص بودجه برای ایجاد موتورهای جست و جوی بومی بر اساس اطلاعات مندرج برروی سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این شرح است:
۱- جویشگر بومی زیرساخت لازم برای شاهراه اطلاعاتی را فراهم میکند
طرح 'جویشگر بومی' به نوعی به شکلگیری این زیر ساخت اطلاعاتی را در کشور فراهم کند و قصد دارد تا زیرساخت شاهراه اطلاعات را در کشور طوری برنامهریزی و پیادهسازی کند که شرکتها در کنار هم قرار گیرند، یکپارچه شوند و در نهایت بستر محتوای داخلی نیز فراهم شود.
۲- خط و زبان فارسی
به گفته رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با گسترش هرچه بیشتر خط و زبان کشور در فضای وب رتبه کشورهای حاوی آن زبان در تجارت جهانی افزایش مییابد.
۳- مسائل فرهنگی
از دیگر موارد ضرورت شکل گیری جویشگرهای بومی را مسائل فرهنگی است و مسلما وقتی که میخواهیم رتبهبندی مطلبی را در وب بیابیم به فرهنگها توجه میکنیم که این فرهنگها در هر کشور متنوع است.
۴- محرمانگی اطلاعات
به گفته یاری از طرفی مساله محرمانگی اطلاعات کاربران بسیار مهم است؛ وقتی که در گوگل یا هر جویشگر دیگر پروفایلی باز کنیم تمام اطلاعات در دست دیگران قرار میگیرد ولی با استفاده از جویشگر ملی میتوان انتظار داشت که این اطلاعات در داخل کشور قرار گیرد.
۵- زنجیره ارائه خدمات کامل
یاری دلیل دیگر ضرورت توسعه خدمات جویشگر بومی را ایجاد زنجیره ارائه خدمات کامل عنوان کرد و خاطرنشان کرد: با داشتن محتوای داخلی مانند نقشههای داخلی، پست، اطلاعات ۱۱۸ ، اطلاعات مربوط به شرکتها و رستورانها و دیگر موارد که ممکن است گوگل جسته و گریخته داشته باشد، میتوان از طریق موتور جست وجو در اختیار کاربران قرار دهیم.
۶- پوششدهی گویشهای ایرانی
کشورهایی مانند کشورما که دارای گویشهای متفاوت هستند باید بستر جست و جو ی بیشتر در این زمینه را فراهم کنند.
این عوامل الزام ایجاد جستجوگر بومی را نشان میدهد. به نوعی تولید محتوای بومی به هر زبان باعث بالا رفتن رتبه کشور در ردهبندیهای خاص میشود و این امر یکی از فاکتورهای اساسی در توسعه تجارت الکترونیک محسوب میشود.
۷- افزایش ترافیک داخلی و ایجاد درآمد از طریق ترافیک
اگر موتور جست وجوی بومی ایجاد کنیم که محتوای بومی را پشتیبانی کند و محتوا توسعه یابد، ترافیک را در داخل شبکه بومی ایجاد میشود و در شبکه اپراتور داخلی باعث چرخش درخواستها میشود که سبب درآمدزایی برای موتورهای جست وجو و اپراتورها میشود.
حتی اگر هیچ کس به طور مستقیم به موتور جست وجو پول ندهد مانند گوگل درآمد این موتورهای جست وجو از گردش اطلاعات نیز حاصل میشود.
۸- توسعه ایدهها بر بستر جویشگرهای بومی
شرکتهای دانش بنیان تازه تاسیس میتوانند ایدههای نو در حال گردش در شبکه داخلی را بر بستر این موتورهای جست و جو رصد کنند.
این بستر هم اکنون و به گفته رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود ندارد و همه سراغ جاهای دیگر به جز بستر فناوری اطلاعات سرمایهگذاری میکنند؛ شرکتهایی را سراغ داریم که پول خود را از بستر فناوری اطلاعات بیرون کشیده و در زمینههای دیگر سرمایهگذاری کردهاند چراکه در حوزه سودآوری آنچنانی نداریم؛ علت این است که در حوزه زمانی میتوانیم سودآوری زیاد ایجاد کنیم که خدمات ما به سمت الکترونیکی شدن و محتوا و گردش اطلاعات در شبکههای داخلی رخ دهد.
او اضافه کرد: شرکتهایی مانند کافه بازار، آپارات و دیگر شرکتهای حوزه تولید محتوا ایحاد شدهاند که مورد علاقه کاربران ایرانی است و ترافیکی ایجاد کردند که باعث شده از طریق ترافیک درآمدزایی ایجاد کنند و مراجعه کننده زیادی دارند. این نوع حرکت در موتور جست وجو نیز ایجاد میکند.
موتور جست وجو فضایی را ایجاد میکند که محتوایی مانند ویدئو، خرید و فروش، گردشگری و دیگر محتواها قابل دسترسی میشود و در نهایت گردش اطلاعات را بیشتر میکند.
کد مطلب: 36233
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/36233/ضرورت-وجود-جویشگرهای-فارسی