ایتنا- آیا مشکل مخابرات صرفا با افزایش تعرفهها حل خواهد شد؟
عضو دولت در هیات مدیره شرکت مخابرات ایران از وضعیت این شرکت اظهار نگرانی کرد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، هفتهای که گذشت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار آگهی مزایده سهام حاکمیتی مخابرات آغاز شد و تا پایان هفته نیز بخش مهمی از گفتوگوها به این امر اختصاص پیدا کرد.
بر این اساس شرکت توسعه اعتماد مبین که سهام ۵۰ درصد به علاوه یک سهم مخابرات را در اختیار دارد با انتشار فراخوانی آمادگی خود برای فروش صد در صدی سهام این شرکت اعلام کرد.
این اتفاق در شرایطی رخ داد که هفته گذشته سیدمصطفی سیدهاشمی - رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران - نیز با اشاره به ضرر ۲۷۰ میلیارد تومانی مخابرات اینگونه اعلام کرده بود که ما عاشق نگه داشتن سهام مخابرات نیستیم و اگر فردی بخواهد این سهام را بخرد با همان شیوهای که آن را خریداری کردهایم واگذار خواهیم کرد.
وی همچنین اظهار کرده بود: نگرانی ما بابت این موضوع است که این تعرفهها یکی پس از دیگری مهرههای کمر مخابرات را خرد کرده و دیگر از این ساختار نمیتوان انتظار داشت که مانند یک انسان سالم بدود.
هزینه تماس در هیچ کجای دنیا مانند تلفن ثابت ایران نیست و در میان ۱۶۶ کشور عضو اتحادیه بین المللی مخابرات، ایران ارزانترین تعرفهها را دارد.
اما در این زمینه نصرالله جهانگرد به عنوان نماینده دولت در هیات مدیره شرکت مخابرات ایران به ارائه توضیحات خود درباره وضعیت اخیر این شرکت و تصمیم شرکت توسعه اعتماد مبین برای فروش سهام آن پرداخت.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور، با بیان اینکه لازم است صحبت درباره مخابرات به فرصت دیگری موکول شود، توضیح داد: بیش از پنج و حدود شش سال از خصوصیسازی این شرکت میگذرد، اما طی این سالها میزان سرمایهگذاری مخابرات در زیرساختها کافی نبوده و اکنون ما در آستانه یک نگرانی بسیار بزرگ هستیم.
وی ادامه داد: برای دگردیسیهایی که مدنظر ماست و مواردی مانند اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات زمانی که وارد حوزه دسترسی مردم میشویم میبینیم که دچار اختلال است، چراکه از نظر تکنیکی زیرساختهای آن در مخابرات ایران آماده نشده است.
معاون وزیر ارتباطات درباره اینکه در نهایت با توجه به اقدام شرکت توسعه اعتماد مبین برای واگذاری سهام چه برخوردی با مخابرات پیشبینی میشود، اظهار کرد: در این خصوص بحث و گفتوگو میان ما و سهامداران صورت میگیرد که آثار برخی از این گفتوگوها در موارد متعدد دیده شده است.
گاهی نیز گفتوگوهایی در رسانهها منتشر شده که بخشهایی از این گفتوگوها صحیح نبوده و یا موضوعات به صورت نیمه گفته شده است.
جهانگرد ادامه داد: به هر حال اجازه دهید به دور از بحثهای رسانهای با همکاری و همفکری دوستانمان در سایر بخشهای سهامداری تصمیم عاقلانهای برای ارتقاء کیفیت مخابرات کشور بگیریم.
وی در بخش پایانی صحبتهای خود متذکر شد: اکنون ما نگران کیفیت، بقای سرویسها، گستردگی و یکپارچگی و تداوم خدمات این شرکت در کشور هستیم و وظیفه دولت میدانیم که از این بخشها مراقبت کرده و منافع مردم را حفظ کنند برای این کار نیز طبیعتا نظرات خود را مطرح کرده و اگر لازم باشد برخورد هم میکنیم و بدین ترتیب دولت در چارچوب رگولاتوری و راهکارهایی که از سوی وزارت ارتباطات اعمال میشود سیاست خود را اعمال خواهد کرد.
همچنین در این مدت مدیرعامل پیشین مخابرات نیز تاکید کرد: آنچه طی ماهها و سالهای اخیر در زمینه مخابرات مشکلساز بوده، بیش از همه به عدم توجه افراد به قانون و اعمال سلایق شخصی باز میگردد.
صابر فیضی در توضیح بیشتر این مطلب اظهار کرد: اینکه مخابرات مدعی است ضرر میکند موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
زمانی در سال ۱۳۸۵ قانونی تصویب شد که اجرای آن چندین سال طول کشید براساس این قانون لازم بود که کدهای درون استانی حذف شوند و تعرفه جدیدی برای مکالمات درون استانی اعمال شود، اما در این قانون که به منظور رعایت عدالت تعریف و اجرایی شد، قرار بر آن بود اگر مخابرات کاهش درآمد پیدا کرد متناسب با میزان کاهش این شرکت، تعرفهها افزایش پیدا کند.
مدیر عامل اسبق مخابرات ادامه داد: اکنون با توجه به اینکه این موضوع به صراحت در قانون آمده به نظر میرسد حق با مخابرات است چراکه از ابتدا هم قرار بر آن بوده که تعرفهها به گونهای تنظیم شود که مخابرات ضرر نکند.
فیضی در ادامه متذکر شد: با اجرای طرح همکدسازی تلفن ثابت مخابرات از نظر درآمد نسبت به گذشته زیان دید و حال براساس همان قانونی که اشاره شد دولت موظف است راهکار جبران این ضرر و زیان را فراهم کند.