ایتنا- گوگل با دستکاری الگوریتمهای جستجوگرش همواره خدمات شرکت خود را جزو برترین لینکها ارائه میدهد.
بررسیهای محققان دانشگاه ییل آمریکا ثابت کرده که گوگل با دستکاری الگوریتمهای جستجوگر خود کاری میکند که نتایج مربوط به خدمات و سرویسهای وابسته به این شرکت در میان برترین لینکها ظاهر شود.
به گزارش ایتنا از فارس، جستجوگر گوگل حتی اگر کیفیت ارائه خدمات از سوی شرکتهای رقیب برتر باشد یا کاربران از خدمات مؤسسات دیگر بیشتر راضی باشند، باز هم ترجیح میدهد حقیقت را کتمان کرده و به طور غیر مستقیم برای خود و خدمات مورد پشتیبانیش تبلیغات کند.
نتایج این بررسی که توسط گروهی به سرپرستی " تیم وو" استاد حقوق برجسته دانشگاه و مؤسسه یلپ صورت گرفته، ثابت میکند که به عنوان مثال در زمان نمایش لینکهای مربوط به رستورانهای برتر مورد جستجوی کاربران نظرات کاربران در این مورد که در سایتهای مختلف ثبت میشوند، به اندازه کافی مورد توجه قرار نمیگیرند.
محققان برای انجام این بررسی افزونه خاصی را طراحی و به مرورگرهای اینترنتی اضافه کردهاند تا عملکرد موتور جستجوی گوگل را شبیهسازی کرده و نتایج حاصل را با نتایجی که گوگل نمایش میدهد مقایسه کنند.
این امر به خصوص در مورد جستجوهای محلی کالاهای مختلف به نتایج کاملا متفاوتی منجر شده است.
تحلیل نتایج ۲۶۹۰ جستجو نشان داده که عملکرد جستجوگر گوگل در ۴۵ درصد موارد موجب انحراف کاربران به سمت کلیک کردن بر روی نتایجی شده که به نوعی به گوگل وابستگی داشتهاند.
گوگل مدعی است این کار را با هدف بهبود کارآیی جستجوگر خود انجام میدهد.
گوگل قبلا به علت این رفتار انحصارطلبانه خود با واکنشها و انتقادهای تندی مواجه شده بود و شرکتها و رگولاتورهای چند کشور اروپایی حتی موضوع را از طریق دادگاههای خود پیگیری کرده بودند و در چند مورد گوگل را به پرداخت جریمه محکوم نمودند.
این شرکت هم اکنون از سوی اتحادیه اروپا به جرم انحصارطلبی تجاری تحت تعقیب است و در صورت اثبات تلاش گوگل برای تبلیغ غیرمستقیم محصولاتش از طریق جستجوگر اینترنتیش احتمال جریمه چند میلیارددلاری هم وجود دارد.