ایتنا- گویا برخی تنظیمات پیش فرض ویندوز 10 پهنای باند اینترنت کاربران را تا حد قابل توجهی اشغال میکند.
با گذشت چند روز از عرضه ویندوز 10 ، مایکروسافت به علت رویکردش در قبال حریم شخصی کاربران مورد انتقادهای تند قرار گرفته است.
به گزارش ایتنا از فارس،با گذشت یک روز از عرضه ویندوز 10 این سیستمعامل بر روی بیش از ۱۴ میلیون رایانه شخصی نصب شد ولی بررسی تنظیمات پیش فرض این سیستمعامل نشان میدهد که اطلاعات شخصی کاربرانی که آن را نصب کردهاند برای مایکروسافت ارسال میشود.
همچنین برخی بازیهای ویندوز که قبلا رایگان بودند در ویندوز 10 همراه با آگهی نمایش داده میشوند و برای حذف آگهیها باید مبالغی از سوی کاربران پرداخت شود که این مساله هم مورد اعتراض برخی افراد قرار گرفته است.
بررسیهای تخصصی نشان داده که برخی تنظیمات پیش فرض ویندوز 10 پهنای باند اینترنت کاربران را تا حد قابل توجهی اشغال میکند و دادههای شخصی کاربران بعد از نصب این ویندوز برای رایانههای دیگری ارسال میشود.
همچنین مواردی از به اشتراکگذاری کلمات رمز شبکههای وای.فای و حذف قابلیت به روزرسانی امنیتی هم به همین علت گزارش شده است.
گزارشهای دیگری نشان میدهد که بعد از نصب ویندوز 10 بر روی هر رایانه یک شناسه تبلیغاتی خاص به آن اختصاص مییابد و این شناسه به ایمیلی که کاربر در سایت مایکروسافت برای دریافت ویندوز 10 ثبت کرده متصل میشود. این ادرس به سرویسهای دیگری مانند بارگذاری app، کلود و ... هم متصل میشود.
مایکروسافت میتواند به این روش تبلیغات هدفمندی را برای میلیونها کاربر ارسال کند و در زمان حضور آنها در وب یا بارگذاری محتوا هربار تبلیغاتی را بر مبنای نحوه کاربری آنها به نمایش درآورد.
تغییر قابل تامل دیگر این است که کاربران ویندوز 10 مجبور به بارگذاری فایلهای به روزرسان عرضه شده توسط مایکروسافت هستند و هیچ گزینهای برای جلوگیری از بارگذاری آنها وجود ندارد.
کاربران تنها می توانند راه اندازی مجدد رایانه بعد از نصب بسته های به روزرسان را به تاخیر بیندازند.