۴
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۰

داستان کم‌فروشی اینترنت چه بود؟

ایتنا- طبق اعلام رگولاتوری لازم است شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت، پهنای باند خود را با ضریب یک به هشت در اختیار مشترکان قرار دهند.
داستان کم‌فروشی اینترنت چه بود؟


سازمان تنظیم مقررات ارتباطات طی روزهای گذشته از اخطار توقف فروش به برخی از اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت خبر داد، موضوعی که واکنش برخی از این شرکت‌ها را به دنبال داشته و موجب ارائه توضیح از سوی آنها شد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری اینگونه اعلام کرده است که با توجه به نظارت‌های انجام شده سه اپراتور PAP شامل صباگستر ندا، های‌وب و شاتل به دلیل عدم تناسب میزان پهنای باند با تعداد مشترکان و اپراتور وایمکس ایرانسل به دلیل عدم نصب سامانه سنجش کیفیت اینترنت اخطار توقف فروش دریافت کرده‌اند.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات لازم است شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پهنای باند خود را با ضریب یک به هشت در اختیار مشترکان قرار دهند اما اگر شرکتی بیش از میزان پهنای باند خود به جذب مشترک اقدام کند در بحث ضریب اشتراک اوضاع متفاوت شده و ضریب اشتراک یک به هشت رعایت نخواهد شد، موضوعی که از آن با اصطلاح کم‌فروشی اینترنت یاد می‌شود.

بر همین اساس وزارت ارتباطات، شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه آن در گذشته راهکاری برای حل این مشکل در نظر گرفته و اعلام کردند هرگاه ۹۰ درصد پهنای باند شرکتی مورد استفاده قرار گرفته و پر شود، لازم است آن شرکت برای جذب مشترکان بیشتر به افزایش پهنای باند خود اقدام کند.

با توجه به این نکته نیز طی ماه‌های گذشته اخطارهایی به شرکت مخابرات داده و جذب مشترک جدید برای اینترنت مخابرات در شش استان کشور ممنوع شد.

حال در خبر جدید سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در این زمینه از شرکت‌های دیگری نیز یاد شده است.

شرکت‌هایی که پیش از این به اعلام وزارت ارتباطات از ارائه کنندگان برتر اینترنت بوده اند و مشترکان آنها رضایت‌مندی نسبتا خوبی از خدمات ارائه شده داشته‌اند.

به دنبال انتشار این خبر، مسئولان شرکت شاتل که یک روز قبل از انتشار خبر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در نشستی خبری تاکید کرده بودند که به هیچ عنوان در این شرکت کم‌فروشی صورت نمی‌گیرد، نسبت به صحبت‌های معاون رگولاتور واکنش نشان داده و توضیحاتی در این باره از طریق رسانه‌ها ارائه کردند و مدیرعامل این شرکت بار دیگر تاکید کرد: شاتل هرگز کم فروشی نکرده است.

احمد نخجوانی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: رگولاتوری اول تیر ماه سال جاری طی نامه‌ای اعلام کرد طبق بررسی‌های صورت گرفته در ۱۲ مرکز مخابراتی در استان‌های قزوین، زنجان و گیلان، مصرف پهنای باند ما از ۹۰ درصد پهنای باند تامین شده بیشتر شده و اعلام کرده است ترتیبی اتخاذ شود تا در تمامی زمان‌های ارائه سرویس در مراکز مخابراتی تحت پوشش سرویس آن شرکت، میزان پهنای باند مصرفی از ۹۰ درصد پهنای باند تامین شده برای آن مراکز عدول نکند.

وی ادامه داد: از همین رو طی نامه‌ای به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات توضیح دادیم شرکت ما هم‌اکنون از فناوری‌های جدید و پیشرفته ISG و COA برای تخصیص و مدیریت ترافیک کاربران خود استفاده می‌کند که این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران در دسترسی به محتوای موجود در اینترنت و نیز محتوای داخلی، سرعتی متفاوت داشته باشند.

ضمن این که مبتنی بر همین قابلیت، سرعت کاربران را برای دسترسی به محتوای داخلی کشور و به عبارتی شبکه ملی اطلاعات بسیار فراتر از سطح تضمین‌کننده در قرارداد باز گذاشته است.

به گفته نخجوانی، حتا اگر به ظاهر ظرفیت انتقال پهنای باند در گراف‌ها پر باشد، این موضوع تا حد زیادی ناشی از دسترسی فراتر از سرعت قراردادی کاربران است اما مشترکان به صورت تضمین شده و با کیفیت، دسترسی به اینترنت را خواهند داشت.

وی همچنین متذکر شد: به همین دلیل ضمن آن که این شرکت همواره درخواست افزایش پهنای باند بین مراکز را در نوبت واگذاری شرکت مخابرات استان‌های تحت پوشش اداره‌های کل سازمان تنظیم مقررات دارد، چنانچه مصداق یا نمونه‌ای وجود دارد که کاربر نتوانسته سرویس با کیفیت دریافت کند، معرفی شود تا بی‌درنگ به آن رسیدگی شود.

او همچنین عنوان کرد: پیرو توضیحات ارائه شده به رگولاتوری، طی نامه‌ای در تاریخ ۱۰ مرداد ماه جاری به شاتل اعلام شد با توجه به دو عامل تاثیرگذار در فروش و ارائه خدمات اینترنت ADSL شامل سرعت مورد تعهد و میزان ترافیک فروخته شده مشخص است که سرویس‌های ارائه شده دارای سرعت کف و سقف برای بهره‌مندی از شبکه برای مصرف ترافیک فروخته شده هستند و این تا زمانی قابل پذیرش است که تعداد مشترکان آنلاین براساس سرعت و ترافیک مورد تعهد کمتر از ظرفیت شبکه به جهت سرعت و میزان ترافیک قابل بهره‌برداری در آن لحظه باشند تا تمامی کاربران بتوانند از حداقل تعهد شرکت در دوره قرارداد بهره‌مند شوند.

نخجوانی گفت: رگولاتوری در نامه خود تاکید کرده است که برای رعایت مصرف حداکثر ۹۰ درصد تهیه شده، شرکت موظف است ضمن رعایت میزان مصرف حداکثر ۹۰ درصد پهنای باند موجود در هر مرکز مخابراتی، در صورت افزایش مصرف نسبت به توقف فروش و ارتقای شبکه خود اقدام کند.

وی افزود: از همین رو نامه ارسالی رگولاتوری در حکم اخطار توقف فروش به دلیل کمبود پهنای باند نیست و تنها تاکید بر رعایت میزان پهنای باند مصرفی از سوی کاربران و تامین و افزایش پهنای باند در صورت مصرف بیش از ۹۰ درصد پهنای باند موجود است.

به گفته وی، این شرکت درحال حاضر در بیش از ۱۰۰۰ مرکز مخابراتی در سراسر کشور خدمات اینترنت پرسرعت ارائه می‌دهد و این درحالی است که تنها ۱۲ مرکز مخابراتی مورد نگرانی رگولاتوری بوده و تعمیم این موضوع به توقف فروش اینترنت شاتل و انعکاس آن در رسانه‌ها حرفه‌ای نیست و از رگولاتوری انتظار می‌رود این موضوع را برای اذهان عمومی شفاف کند.

اظهارات مدیر عامل شاتل در حالی است که تاکنون مدیران دو شرکت صباگستر ندا و های‌وب واکنشی به اخطار سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نداشته‌اند.
کد مطلب: 37582
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
چرا رگولاتوری یقه مخابرات رو نمیگیره؟ مگه از مخابرات کم‌فروش‌تر داریم؟ این جور رفتارهای دوگانه این رو به ذهن متبادر میکنه که نکنه روابط رگولاتوری با شرکت‌ها صرفا بر اساس معیارها و وظایف قاونوی نیست و جریانات دیگه ای هم برقراره؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
دلیلش معلومه.چون مخابرات جیزه.کسی حق انتقاد از بعضیا رو نداره چه برسه به برخورد
feedback
Iran, Islamic Republic of
برای این که بخش بزرگی از سهامش متعلق به یک ارگان نظامیه. یقه نظامیان و سرداران رو که نمیشه گرفت! فقط میشه گفت بله قربان چشم قربان.
amir
feedback
Iran, Islamic Republic of
شاتل همیشه کیفیت خوبی نداردبعضی وقتهاسرعتش کمی بیشترازلاکپشت استوعضی وقتهاهم کمی بیشترتر
بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ