ایتنا- اینبار غولهای عرصه فناوری اطلاعات تصمیم دارند خود رئیسجمهور آینده آمریکا را انتخاب کنند.
تصمیمات مخفیانه گوگل برای انتخاب رئیسجمهور بعدی آمریکا
۳ سناریو سال ۲۰۱۶
خبرگزاری فارس , 2 شهريور 1394 ساعت 15:45
ایتنا- اینبار غولهای عرصه فناوری اطلاعات تصمیم دارند خود رئیسجمهور آینده آمریکا را انتخاب کنند.
این احتمال وجود دارد که رئیسجمهوری بعدی آمریکا بر مبنای تبلیغات موفق تلویزیونی و سخنرانیهای انتخاباتی نامزدها تعیین نشود و تصمیمات مخفیانه گوگل حرف نهایی را در این زمینه بزند.
به گزارش ایتنا از فارس، شاید اظهارنظرهایی از این دست برای برخی کاربران اینترنت و افراد عادی عجیب به نظر برسد، اما برخی تحقیقات نشان میدهد غولهای عرصه فناوری اطلاعات که این روزها امپراطوریهای جهانی تاسیس کردهاند قصد دارند خود رئیسجمهور بعدی آمریکا را تعیین کنند و در این میان گوگل در حال ایفای نقشی منحصر به فرد است.
بررسیهای انجام شده در سالهای اخیر نشان میدهد گوگل در حال سازماندهی و افزایش قوای خود برای کنترل انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده آمریکاست.
گوگل به عنوان پربازدیدترین سایت در بسیاری از کشورهای جهان و با هدایت 70 درصد از جستجوهای صورت گرفته در جهان نقش غیرقابل انکاری برای کنترل دیدگاهها و عقاید انسانها دارد.
الگوریتمهای جستجو در گوگل میتوانند به سادگی بر روی علائق و اولویتهای رای دهندگانی که هنوز تصمیم نهاییشان را نگرفتهاند تاثیر بگذارند.
تحقیقات دانشگاهی نشان میدهد میزان این تاثیرگذاری بر روی افراد مردد تا 20 درصد و بیشتر است، ما میزان تاثیرگذاری جستجوگر گوگل بر برخی گروههای جمعیتی تا 80 درصد هم افزایش مییابد.
نتایج این بررسی در قالب یک مقاله علمی – پژوهشی منتشر شده که از آدرس اینترنتی http://www.pnas.org/content/112/33/E4512.abstract در دسترس است.
با توجه به اینکه در سالهای اخیر پیروزی در بسیاری از انتخابات ریاستجمهوری در آمریکا و دیگر نقاط جهان با تفاوتهای ناچیز رخ داده، قدرت گوگل برای تغییر عقیده 25 درصد از جمعیت رای دهنده در جهان بسیار تعیین کننده خواهد بود.
در نیمی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اختلاف نامزدهای برنده و بازنده کمتر از 7.6 درصد بوده است و در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 آمریکا اوباما تنها با اختلاف 3.9 درصدی برنده شد و گوگل میتواند بر تعداد افرادی به مراتب بیشتر تاثیر بگذارد.
حداقل سه سناریو وجود دارد که گوگل میتواند از آنها - و حتی بدون اطلاع رهبران و مدیرانش – برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاستجمهوری سال 2016 آمریکا استفاده کند.
به بیان دیگر حتی اگر مدیران گوگل تمایلی به نقشآفرینی در انتخابات سال آینده ایالات متحده نداشته باشند، کارکنان این شرکت که به طور دائمی در حال تنظیم الگوریتمهای این موتور جستجو هستند در عمل اذهان مردم عادی را به طور لحظه به لحظه دستکاری کرده و تحت تاثیر قرار میدهند.
این دستکاریها اذهان مردم و روش تفکر آنها را متحول میکند و در نهایت بر تصمیم آنها برای رای دادن به نامزدها تاثیر میگذارد.
دستکاری انتخابات به سبک گوگل چگونه رخ میدهد؟
تاثیر موتور جستجوها بر کاربران که به Search Engine Manipulation Effect SEME مشهور شده یکی از بزرگترین تاثیرات رفتاری است که تاکنون کشف شده است.
در مقاله مذکور 5 آزمایش بر روی بیش از 4500 نفر مشارکت کننده در دو کشور صورت گرفته است.
باید توجه داشت که تاثیرگذاری موتورهای جستجو بر مردم یکی از انواع نامرئی تاثیرگذاری اجتماعی است، زیرا این تاثیرگذاری بسیار بزرگ است و در حال حاضر هیچ قانون و قاعدهای در جهان برای بازداشتن گوگل از استفاده یا سواستفاده از این روش تاثیرگذاری وجود ندارد.
رابرت اپستین و رونالد رابرتسون در مقاله خود در این مورد با عنوان search engine manipulation effect (SEME) and its possible impact on the outcomes of elections به این نتیجه رسیدهاند تاثیرگذاری موتورهای جستجو بر اذهان کاربران جدیترین تهدید برای سیستم دموکراتیک حکومت داری است.
بر طبق اطلاعات موجود در سرویس روندهای گوگل در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که از آدرس google.com/trends/story/c5c95ce9-6b74-4939-b112-57e405ef0109 در دسترس است، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در 47 ایالت از 50 ایالت آمریکا در صدر نامزدهایی قرار دارد که برای کسب اطلاع در موردشان از موتور جستجوی گوگل استفاده شده است.
آیا میتوان انتظار داشت که این فعالیت وی را در رتبهبندی جستجو تقویت کند و آیا جایگاه بالاتر پشتیبانی بیشتری برای وی به ارمغان میآورد؟
این امر بستگی به آن دارد که کارکنان گوگل الگوریتمهای جستجوی این سایت را چگونه دستکاری و تنظیم کنند.
گوگل اعلام کرده که هر سال 600 بار این الگوریتمها را تنظیم میکند، اما فرایند مربوط به این کار مخفی است.
لذا تاثیر میزان بالای جستجوی نام ترامپ در گوگل بر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامعلوم است.
بررسی یادشده تقریبا ثابت میکند که گوگل از توانایی کنترل رایدهندگان برخوردار است.
در جریان بررسیهای آزمایشی آنلاین و آزمایشگاهی در آمریکا محققان توانستهاند تنها بعد از یک جلسه جستجوی 15 دقیقهای در موتور جستجویی مشابه گوگل به نام Kadoodle – که توسط محققان طراحی شده بود - بر تعداد طرفداران هر یک از کاندیداها بین 37 تا 63 درصد بیفزایند.
به طور قطع شدت این تاثیرگذاری در صورت در دورههای زمانی چند هفتهای یا چند ماهه بیشتر خواهد بود.
لذا اگر بعد از جستجوی نام یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در گوگل، چند صفحه اول نتایج جستجو مرتبا لینکهایی در حمایت از وی یا اخباری مثبت در مورد او نمایش داده شود ذهن کاربران در مورد آن فرد مثبتتر خواهد شد و البته عکس این مطلب هم صحیح است.
اثبات تاثیرگذاری گوگل بر نتایج انتخابات هند
این بررسی بر روی 2000 رای دهنده مردد در هند که در جریان انتخابات نخستوزیری سال 2014 این کشور واجد شرایط رایدهی بودند هم انجام شده و ثابت شد که نظرات این نمونه آماری هم در مورد نامزدها بعد از جستجو در گوگل بیش از 20 درصد و در برخی گروههای جمعیت شناختی تا بیش از 60 درصد تغییر کرده است. با توجه به این مساله سؤال زیر پیش میآید:
آیا گوگل برنده انتخابات هند را مشخص کرده است؟ دادههای روزانه خود گوگل در مورد جستجوهای کاربران در مورد انتخابات هند که البته در حال حاضر در اینترنت در دسترس نیست نشان میدهد نام نارندا مودی نامزد پیروز در یک دوره زمانی ۶۱ روزه پشت سرهم نسبت به دو نامزد اصلی رقیبش حدود ۲۵ درصد بیشتر در گوگل جستجو شده است.
این حجم از جستجو باعث شده تا نام وی در رتبهبندی جستجوگر گوگل هم بهبود یابد.
گوگل در واکنش به این تحقیقات و مقاله منتشر شده اعلام کرده که ارائه پاسخهای مرتبط همیشه و از آغاز رویکرد اصلی گوگل در حوزه جستجو بوده و اگر ما آن را تغییر دهیم اعتماد مردم به نتایج جستجو در گوگل را تضعیف کردهایم.
محققان این موضعگیری را بیمعنا و یک تکذیبیه کامل توصیف کردهاند که با واقعیت در تضاد است.
سه سناریو برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا
به اعتقاد رابرت اپستین و رونالد رابرتسون سه سناریو توسط گوگل برای انتخابات ریاستجمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا رقم خواهد خورد.
سناریوی اول این است که مدیران ارشد گوگل در مورد اینکه پیروزی کدامیک از نامزدها برای این شرکت بهتر است به تصمیم قطعی میرسند و رتبهبندی آن فرد در جستجوگر گوگل را بر همین اساس تنظیم میکنند.
این مساله در آمریکا بیسابقه نیست و به عنوان مثال Rutherford B. Hayes نوزدهمین رئیس جمهور آمریکا با حمایت قدرتمندانه شرکت وسترن یونیون به ریاستجمهوری رسید.
این شرکت در اواخر قرن نوزدهم میلادی انحصار ارتباطات در آمریکا را در دست داشت و قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۸۷۶ کاری کرد که تنها اخبار مثبت در مورد نامزد محبوبش در روزنامههای آمریکا منتشر شود.
این شرکت تمامی تلگرام های ارسالی توسط ستادهای انتخاباتی نامزدهای رقیب را هم در اختیار ستاد انتخاباتی Rutherford B. Hayes میگذاشت.
با توجه به روابط مستحکم گوگل با دموکراتها و با شخص اوباما میتوان انتظار داشت که الگوریتم جستجوگر گوگل به نفع هیلاری کلینتون تنظیم شود.
در سال 2012 گوگل و مدیران ارشدش بیش از 800 هزار دلار به اوباما و تنها 37 هزار دلار به رامنی رقیب وی کمک مالی کردند و شش تن از مدیران ارشد شرکتهای فناوری در دولت وی حضور دارند.
از زمان به قدرت رسیدن اوباما نمایندگان گوگل دهبار به کاخ سفید دعوت شدهاند و البته اوباما با دیگر شرکتهای فناوری هم روابط مستحکمی دارد.
هیلاری کلینتون هم روابط خوبی با گوگل دارد و در آوریل گذشته Stephanie Hannon یکی از مدیران ارشد گوگل را برای فعالیت به عنوان مدیر اصلی فناوری خود انتخاب کرد.
هیچ بعید نیست که چنین افرادی بتوانند بر نحوه نمایش اطلاعات نامزدها در جستجوگر گوگل و دستکاری ذهن مردم عادی تاثیر بگذارند.
سناریوی دوم این است که یکی از کارکنان گوگل که از سطح دسترسی کافی یا توان هک بالا برخوردار است بعد از دریافت پیامی از دوستان قدیمیش در یک ستاد انتخاباتی خاص رتبهبندی نامزد مورد نظرش را دستکاری کند.
در سال 2010 و در جریان جمعآوری انبوهی از اطلاعات شخصی مردم توسط گوگل از طریق سرویس نمای خیابانی همه تقصیرها به گردن یک کارمند خطاکار انداخته شد.
این فرد که از طریق شبکههای وای.فای خانهها توانسته بود اطلاعات شخصی میلیونها نفر را در 30 کشور جمعآوری کند Marius Milner نام داشت و مهندس نرمافزار بود.
وی از گوگل اخراج نشده و بر طبق نمایه اش در LinkedIn یک هکر است. اگر تنها چند نفر از 37 هزار کارمند گوگل از چنین توان و جسارتی برخوردار باشند مشکلات تازهای در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به وجود میآید.
در سناریوی سوم که از همه ترسناک تر است کل تقصیرات به گردن نرمافزار و الگوریتم جستجوی گوگل میافتد و این نرمافزار یک نامزد را بر مبنای فعالیتهای جستجوی میلیونها کاربر به صدر میبرد.
این فرایند طبیعی توصیف شده و ادعا میشود یک برنامه رایانهای نتیجه انتخابات را تعیین کرده است.
به هر حال هیچ یک از این سه سناریو در این مساله که نتایج انتخابات ریاستجمهوری سال 2016 را گوگل تعیین میکند، تغییری ایجاد نمیکند.
در این زمینه جمهوری خواهان از دموکراتها آسیبپذیرتر هستند، زیرا در برخی آزمایشها عقیده حامیان این حزب بعد از استفاده از جستجوگر گوگل تا 80 درصد به نفع رقیب تغییر کرده است.
کد مطلب: 37795
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/37795/تصمیمات-مخفیانه-گوگل-انتخاب-رئیس-جمهور-بعدی-آمریکا