۰
plusresetminus
يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۹

حل مشکل موازی‌کاری مرکز متما و رگولاتوری

رگولاتوری مرجع سنجش سرعت اینترنت در کشور شد
ایتنا- جهانگرد: مرکز متما بررسی‌های کیفی شبکه و ترافیک را انجام می‌دهد که یکی از خروجی‌های آن بحث سنجش سرعت اینترنت بوده است.
حل مشکل موازی‌کاری مرکز متما و رگولاتوری


در حالیکه مرکز متما و رگولاتوری اعداد متفاوتی را از نتایج سنجش سرعت شرکت‌های اینترنتی اعلام می‌کردند معاون وزیر ارتباطات از واگذاری کامل این مسئولیت به رگولاتوری برای حل این موازی‌کاری و تناقض خبرداد.


به گزارش ایتنا از فارس، نصرالله جهانگرد در همایش تلکام ۲۰۱۵ در پاسخ به سوال  درباره موازی‌کاری مرکز متما (توسعه و مدیریت اینترنت) و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سنجش سرعت و کیفیت سرویس اینترنت اظهارداشت: مرکز متما بررسی‌های کیفی شبکه و ترافیک را انجام می‌دهد که یکی از خروجی‌های آن بحث سنجش سرعت اینترنت بوده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مشترکان با مراجعه به سایت مرکز متما (در زیر مجموعه سازمان فناوری اطلاعات ایران) سرعت سرویس اینترنت خود را اندازه‌گیری می‌کردند و با توجه به اینکه اغلب نتیجه تست سرعت از سرعت اسمی فروخته شده کمتر بود در سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات شکایت می‌کردند.

وی گفت: پس از مدتی متوجه شدیم که حدود ۸۰ درصد شکایات این سامانه مربوط به سازمان فناوری اطلاعات است که در نتیجه سنجش سرعت اینترنت اتفاق افتاده است.

جهانگرد گفت: بنابراین در جلسه داخلی وزارتخانه تصمیم گرفته شد که وظیفه سنجش سرعت به رگولاتوری سپرده شود و سامانه سنجش سرعت نیز از سایر مرکز متما به سایت رگولاتوری منتقل شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این تصمیم از این رو اتخاذ شد که رگولاتوری به صورت مستقیم با ارائه دهندگان سرویس در ارتباط است و بهتر است نتایج ارزیابی سرویس این شرکت‌ها را نیز رگولاتوری اعلام کند.

جهانگرد در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه پس از این، آیا آمارهای مربوط به ضریب دسترسی کاربران به اینترنت یا تعداد دسترسی‌ها و تعداد مشترکان شرکت‌های اینترنتی نیز همچنان توسط مرکز متما اعلام خواهد شد یا این آمار نیز حذف می‌شوند، گفت: ارائه آمارهای مربوطه ادامه می‌یابد و این بخش از فعالیت مرکز و سایت باقی خواهد ماند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: علاوه بر این از یک سال و نیم پیش، مرکز متما کار همکاری رسمی را با مرکز آمار برای استخراج شاخص‌های رسمی ICT در کشور آغاز کرده که این شاخص‌ها به مراجع جهانی نیز اعلام می‌شوند و روی سایت مرکز متما نیز قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه آمار و شاخص‌ها همیشه در کشور موضوع تداخل بوده است، گفت: با این اقدام تلاش کرده‌ایم که آمار به صورت رسمی از طریق مرکز آمار اعلام شود و سپس نسخه‌ای از آن توسط مرکز متما منتشر شود.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: هم‌اکنون تعداد سیم‌کارت‌های متصل به اینترنت ۴۰ میلیون سیم‌کارت است اما در واقعیت کمتر از ۲۰ میلیون نفر از اینترنت سیم‌کارت استفاده می‌کنند همچنین درصد استفاده از سیم‌کارت در ایران ۱۰۵ درصد اعلام می‌شود اما طبق آمار مشترکان فعال در لحظه، حدود ۸۰ درصد ایرانی‌ها سیم‌کارت دارند.
کد مطلب: 38379
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ