ایتنا- نوکیا را حالا دیگر شاید بتوان نوستالژی نامید! مخصوصا بعد از خریده شدن توسط مایکروسافت!
هر سال فهرستی از بزرگترین و موفقترین شرکتهای فناوری جهان توسط موسسه اینتربرند منتشر میشود. در جدیدترین فهرست منتشر شده از این موسسه موسوم به Interbrand's 2015 ، اپل و گوگل دو کمپانی حوزه آی.تی به سیاق سالهای قبل همچنان در ردههای نخست مشاهده میشوند.
به گزارش ایتنا از ایرنا، در جدیدترین فهرست اینتربرند، مانند پارسال و دوسال پیش، اپل و گوگل در صدر برندهای جهانی معرفی شدند.
در فهرست امسال Interbrand نام چند شرکت آی.تی محور دیگر نیز وارد لیست یکصد شرکت نخست شده است. از جمله لنوو که در حوزه تولید لپتاپ و رایانه فعال است، PayPal کمپانی مشهور در حوزه پرداختهای الکترونیک و کارتهای اعتباری و شرکت اتریشی Lego که قبلا در زمینه تولید اسباببازی شناخته میشد ولی هماکنون در زمینه آی.تی از جمله تولید فیلم سینمایی و بازیهای کامپیوتری هم فعالیتهایی را آغاز کرده است. مقام لگو در اینتربرند 2015 هشتاد و دوم است.
گسترش حضور شرکتهای فناورانه در این لیست که در زمره معتبرترین فهرستهای مرجع جهانی در مورد اعتبار و جایگاه برندهای جهانی است، از جمله افزایش شرکتهای حوزه در فهرست یکصدتای اول، از 5 شرکت به 6 شرکت، نشانگر پیشرفت و رشد حوزه فناوری اطلاعات طی یک سال اخیر است.
کارشناسان یکی از علل این امر را تغییر گرایش خریداران از حوزههای خودرو، پوشاک، صنایع غذایی و بانکداری به سوی ابزارهای دیجیتال و صرف پول بیشتر در این حوزه میدانند.
امروزه فناوری به بخشی لاینفکی از علایق بسیاری از افراد تبدیل شده و همین موضوع بازار مصرف آن را تقویت کرده است.
موسسه اینتربرند هر سال بر اساس معیارهایی چون سود خالص، بهرهوری اقتصادی، گسترش مشتریان و تاثیرگذاری بر قیمت بازار، به ارزیابی و معرفی برندهای جهانی میپردازد.
با اتکا بر همین سنجهها، از سال 2013 به بعد اپل و گوگل با پایین راندن کوکاکولا بر ردههای یکم و دوم تکیه زدهاند.
اپل از لحاظ رشد هم مقام اول را کسب کرده. از سال پیش ارزش این برند 43 درصد رشد کرده و از 119 میلیارد دلار به 170 میلیارد دلار رسیده است.
شرکتهای آمازون و فیسبوک هم وضعیت رو به جلویی داشتهاند و ارزش برندشان به ترتیب 29 و 54 درصد رشد کرده است. آمازون در رتبه دهم ارزشمندترین برندهای جهانی قرار دارد و فیسبوک از رده 29 به 23 صعود کرده است.
شرکت مایکروسافت هم پیشرفت محسوسی داشته و جای IBM را در لیست برترینها گرفته است.
این برند امریکایی 11 درصد افزایش ارزش داشته است. این در حالی است که مایکروسافت طی دوسال اخیر از نظر سودآوری به طور مداوم با کاهش مواجه بوده است.
اما پس از هواوی، سازنده گوشی و تجهیزات شبکه، لنوو موفق شد به عنوان دومین شرکت چینی وارد فهرست صد برند برتر اینتربرند ود. هواوی امسال به واسطه گسترش فعالیت جهانی اش به رده 88 رسید.
در این میان، شرکتهایی هم از حوزه فناوری اطلاعات بودند که نسبت به سالهای پیشین با افت مواجه شدند.
شرکت ژاپنی نینتندو که زمانی به واسطه کنسولهای بازی اقبال فراوانی داشت و کمپانی فنلاندی نوکیا هر دو امسال از فهرست صد برند برتر خارج شدند.
گفته میشود شعبه فنلاندی نوکیا قصد دارد از سال 2016 دوباره گوشی تولید و وارد بازار کند.