توضیحات چندین باره مخابرات در مورد نرخهای فعلی تلفن ثابت
ایتنا- مخابرات اعلام کرد: با اجرای طرح یکسانسازی کدهای ارتباطی و تغییر ساختار تعرفهای، نرخ مکالمات تلفن ثابت به کمتر از تعرفههای سال ۸۲ رسیده است.
موضوع نرخ مکالمات تلفن ثابت بار دیگر محل مناقشه شرکت مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شده است.
به گزارش ایتنا از مهر، مديركل حقوقی رگولاتوری روز گذشته اعلام كرد که ادعای شركت مخابرات ايران درباره عدم افزايش تعرفه تلفن ثابت از سال ۱۳۸۲ درست نبوده و تعرفه تلفن ثابت از سال ۸۲ تاکنون دوبار افزايش يافته است.
همایون علی حسينی گفت: از اسفند سال ۹۰ تعرفههای شركت مخابرات به ازای هر پالس از ۴۴.۷ ريال به ۵۱.۰۳ ريال يعنی حدود ۱۴درصد افزايش پيدا كرد.
پس از اجرای همكدسازی شمارههای تلفن ثابت نیز برای جبران هزينهها، تعرفههای تلفن ثابت در استانهای هم كد شده از ۵۱.۰۳ ريال به ازاي هر پالس به ۵۸.۷۱ ريال حدود ۱۵درصد افزايش یافت.
در این باره شرکت مخابرات ایران در پاسخ به این اظهارات واکنش نشان داد.
شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در بخش تلفن ثابت از ابتدای سال ۸۲ تاکنون دوبار افزایش تعرفه را در ظاهر به چشم دیده، اما در مجموع با اجرای طرح همکدی و تغییر ساختار تعرفهای، به تعرفههای کمتر از سال ۸۲ رسیده است. لذا ادعای مطرح شده توسط مديركل حقوقی رگولاتوری صحیح نیست.
مخابرات در این اطلاعیه آورده است: در سال ۱۳۸۲ تعرفههای مخابراتی در شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شد؛ در حالی که در ۱۲ سال گذشته تعرفهها و خدمات در بخشهای مختلف از ۵ تا ۲۰ برابر افزایش پیدا کرده است.
بعد از ده سال در سال ۱۳۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات، تعرفههای مخابراتی را تغییر داد؛ اما با ورود دکتر واعظی به وزارت ارتباطات، تعرفههای جدید، حالت اجرایی پیدا نکرده و به جای آن طرح تغییر ساختار تعرفهها مصوب شد.
همچنین در طرح تغییر ساختار تعرفهها، پالس محوری به ثانیه محوری تبدیل و در ادامه با اجرای طرح همکدی، کدهای داخل استانی در کل کشور، حذف و تعرفه یک دقیقه مکالمه درون استانی به مبلغ ناچیز ۳۰ ریال کاهش یافت که در نتیجه آن در استانهای کوچک ۸ درصد و در استانهای بزرگ تا ۳۰ درصد کاهش درآمد در حوزه تلفن ثابت ایجاد شد.
البته پس از پایان طرح همکدسازی در آبان ماه ۱۳۹۳، گزارش مالی از مجموعه اقدامات انجام شده، تقدیم وزرات ارتباطات شد و لذا در حال حاضر بر خلاف ادعای مطرح شده، نه تنها افزایش تعرفه در حوزه تلفن ثابت نداریم، بلکه شاهد کاهش تعرفه هم بودهایم.
در مورد خدمات ارزش افزوده نیز باید دانست که در کشور ما دست اپراتورها برای ارائه خدمات ارزش افزوده باز نیست؛ زیرا حاکمیت وارد بحث تعرفه و قیمتگذاری خدمات میشود که این امر صرفه اقتصادی را از اپراتور میگیرد.
درست است که بخشی از درآمد مخابرات باید از خدمات ارزش افزوده باشد، اما باید بدانیم که در دنیا قیمتگذاری در بخش خدمات ارزش افزوده، توافقی است.
همچنین از نظر قوانین کشور ما نیز خدمات ارزش افزوده تلفن ثابت باید قابلیت ارائه و اجرائی شدن را داشته باشند که در بسیاری از موارد این قابلیت وجود ندارد. ضمن اینکه در خوشبینانهترین حالت، درآمد خدمات ارزش افزوده کمتر از ۳۰ درصد است.
مخابرات تاکید کرد: پس از خصوصی شدن مخابرات، برغم تمام مشکلات مالی ناشی از عدم افزایش تعرفهها ، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار خط تلفن ثابت، ۳۰ میلیون خط تلفن همراه و چهار میلیون پورت ADSL واگذار شده که نسبت به رقم ۴ سال قبل از خصوصی شدن، رقم بالاتری است.