ایتنا- در شیوهنامه هوشمندسازی مدارس پنج مرحله نیمهالکترونیک، الکترونیک، نیمههوشمند، هوشمند و هوشمند پیشرفته میشود، امتیازبندی شده است.
رئیس گروه هوشمندسازی مدارس وزرات آموزش و پرورش، استفاده از تبلت دانشآموزی در مدارس هوشمند و یکپارچه شدن ۳۳ سامانه الکترونیکی تحت وب را از خدمات الکترونیکی این وزارتخانه اعلام کرد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، رحمان عیسیزاده درباره تبلت دانشآموزی توضیح داد: جدیدترین کار ما در مدارس هوشمند، استفاده از تبلت دانشآموزی است. بدین ترتیب دانشآموزان دیگر کتاب درسی ندارند و نرمافزار معلم هم برروی تخته هوشمند است، هم برروی تبلت بچهها و هر آموزشی که از طریق نرمافزار روی تخته قرار بگیرد، روی تبلت بچهها نیز میآید.
وی درباره چگونگی تهیه نرمافزارهای درسی گفت: برای تولید مجموعه نرمافزارها، با شرکتهای مختلف همکاری کردیم.
این نرمافزارها وقتی نصب میشود، تمام کتابهای درسی را در خود دارند و دانش آموزان به جای مراجعه به چندین کتاب درسی میتوانند با داشتن یک تبلت اطلاعات درسی مورد نیاز خود را دریافت کنند.
رئیس گروه هوشمندسازی مدارس با بیان اینکه نوعی از تبلتهایی هستند که حالت تاشوندگی دارد اظهار کرد: دنبال این هستیم در آینده کتاب درسی را حذف کنیم چون بسیاری از کشورها کتابهای چاپی را حذف کردند، مثلا در آمریکا ۴۳ درصد از دانش آموزان و معلمان از تبلت استفاده میکنند.
عیسیزاده با اشاره به انتخاب مدارس برای طرح آزمایشی استفاده از تبلت در مدارس گفت: ما ۱۵ کلاس را از ۱۵ مدرسه در مناطق محرومی مثل شهر ری و کهریزک به صورت آزمایشی و غیررسمی انتخاب کردیم و طرح مطالعاتی هوشمندسازی مدارس با استفاده از تبلت را در آنها پیاده کردیم، اما کتاب کلا کنار گذاشته نشده و قصد داریم معایب این کار را بررسی کرده تا بتوانیم آن را به صورت رسمی اعلام کنیم.
وی با توضیح درباره مراحل هوشمندسازی مدارس اظهار کرد: در شیوهنامه هوشمندسازی که طراحی شده، این مراحل که شامل پنج مرحله نیمهالکترونیک، الکترونیک، نیمههوشمند، هوشمند و هوشمند پیشرفته میشود، امتیازبندی شده است.
مثلا امکانات پروژکشن و تخته هوشمند و حداقل یک کامپیوتر برای معلم مؤلفههای نیمه هوشمندی هستند و یا مدرسه الکترونیک وقتی است که معلم کامپیوتر دارد اما پروژکشن ندارد.
رئیس گروه هوشمندسازی مدارس ادامه داد: در حال حاضر طرح هوشمندسازی در ۱۲۶ هزار کلاس درس در کل کشور پیاده شده است و این مدارس حداقل نیمههوشمند هستند، اما هر پنج مؤلفه هوشمندسازی در همه مدارس اجرا نشده است و تعداد مدارس هوشمند پیشرفته زیاد نیست.
عیسیزاده همچنین خاطرنشان کرد: بخش دیگری از فعالیتها، حدود ۳۳ سامانه الکترونیکی تحت وب از جمله سامانه دریافت فیش حقوقی معلمان و... است که آموزش و پرورش ایجاد کرده و برای اولینبار تعداد زیادی از اینها به صورت یکپارچه شده و به دنبال این هستیم که یک سیستم جامع یکپارچه در همه بخشها در آموزش و پرورش از جمله دانشآموزی، پرسنلی، اداری و مالی داشته باشیم.
همچنین سید عباس حسینی، مسئول هوشمندسازی مدارس شهر تهران گفت: با استفاده از فناوری واقعیت افزوده که از سال ۲۰۰۱ در دنیا تحقیقات زیادی روی آن شده، میتوان تصویرهایی را دید که در کتاب نیست، اما از دریچه دوربین قابل دیدن است، بدین ترتیب آناتومی بدن و یا اجزای ماشین را میتوان با استفاده از آن دید که ایجاد انگیزه میکند.
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر در هشت مدرسه در تهران، به جای کامپیوتر و کیس، مینی کامپیوترهایی هست که با یک جثه خیلی کوچک کارایی زیادی از جمله مصرف برق خیلی پایین و عمر خیلی زیاد دارد و هزینههایش نیز پایینتر از کامپیوتر هست.