بازار بازیهای رایانهای را به خارجیها واگذار کردهایم
ایتنا- سهم بازیسازی داخلی در بازار داخلی کشور در حد صفر است.
یک طراح و سازنده بازیهای رایانهای با انتقاد از عدم سرمایهگذاری در کشور در زمینه ساخت بازیهای رایانهای گفت: در حال حاضر سهم بازیسازهای داخلی از بازار این بازیها در کشور در حد صفر است.
به گزارش ایتنا از ایسنا، علی شیرزادی، با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد بازار بازیهای موبایل در دست بازیسازهای داخلی است، گفت: متاسفانه این وضعیت در زمینه بازیهای رایانهای به مراتب بدتر بوده و تقریبا بازیسازهای داخلی هیچ سهمی از این بازار ندارند.
وی علت این امر را عدم سرمایهگذاری در زمینه ساخت بازیهای رایانهای در کشور عنوان کرد و افزود: متاسفانه نگاه مسئولین به سمت سرمایهگذاری بر روی ساخت بازی نیست و عملا هیچ سرمایهگذاری در این زمینه در کشور صورت نمیگیرد.
شیرزادی افزود: از طرف دیگر متاسفانه دانش کافی برای ساخت بازی رایانهای در کشور وجود ندارد و این امر موجب شده تا عملا جایگاهی در زمینه تولیدات این نوع بازیها نداشته باشیم.
وی اظهار کرد: در کشورهای دیگر در دانشگاهها ساخت بازیهای رایانهای تدریس میشود و آموزشها در این کشورها بگونه ای است که حتی دانشجویان سال اولی علم بیشتری در زمینه ساخت بازی نسبت به بازیسازهای داخلی ما دارند.
شیرزادی افزود: در ایران هم رشته بازیهای رایانهای تدریس میشود، اما ۹۰ درصد آموزههای این رشتهها عملا کاربردی در بازیسازی ندارند.
وی با بیان اینکه در گذشته تنها بحث ارتقاء گرافیک و سایر المانهای اینچنینی در رقابت بازار بازیهای رایانهای مطرح بود گفت: امروز بازار اینگونه بازیها اشباع شده و تنها در رقابت جدید بحث ایجاد خلاقیت مطرح است.
شیرزادی با خلاق خواندن بازیسازهای ایرانی معتقد است، پتانسیلهای لازم برای پیشرفت بازیسازی در ایران وجود دارد.
این بازیساز، همچنین وجود طرح و داستان اولیه مناسب و جذاب را لازمه خلق یک بازی خوب دانست و اظهار کرد: خوشبختانه ایران به لحاظ داشتن پیشینه تاریخی خود در این زمینه دارای پتانسیل خوبی است.
شیرزادی در ادامه به تاثیرات بازی بر فرهنگ یک ملت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بازیها سمت و سوی سیاسی به خود گرفتهاند و هدف بیشتر کشورها از ساخت بازی دنبال کردن اهداف سیاسی است.
وی با بیان اینکه کارهای فرهنگی زمان بر است، گفت: بازیسازی برای کودکان قطعا بر فرهنگ آنها در دوران بزرگسالی تاثیر میگذارد و فرهنگ آنها مطابق اهداف سازندگان بازیها شکل میگیرد.
از این رو ضرورت دارد جهت پیشگیری از نفوذ فرهنگی دشمن از هماکنون با جدیت در زمینه ساخت بازیهای رایانهای مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان سرمایهگذاری شود.
شیرزادی به سرمایهگذاری کلان دیگر کشورها در زمینه ساخت بازی و انیمیشن اشاره کرد و افزود: تنها برای تبلیغات انیمیشن call of duty هزینهای برابر فروش نفت یکسال کشور ما صرف شده است.
وی اظهار کرد: این سرمایهگذاریها در زمینه ساخت بازی و انیمیشن در کشورهای دیگر در حالی است که در ایران عملا هیچگونه سرمایهگذاری مناسبی در این زمینه انجام نمیشود.