ایتنا- واعظی با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس از عملکرد این وزارتخانه در ساماندهی وضعیت پیامکهای تبلیغاتی دفاع کرد اما توضیحات وزیر، نماینده سوال کننده را قانع نکرد.
محمود واعظی عصر روز گذشته با حضور در کمیسیونهای فرهنگی و صنایع مجلس به سوالات نمایندگان در خصوص عملکرد این وزارتخانه در حوزه پیامک انبوه، پیمانکاری شبکه فیبرنوری زیرساخت و اینترنترسانی به روستاها پاسخ گفت.
به گزارش ایتنا از مهر، در این جلسه معاونان وزیر ارتباطات از جمله رؤسای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ارتباطات زیرساخت و نیز مدیرانعامل ۳ اپراتور تلفن همراه، واعظی را همراهی کردند.
مرتضی براری معاون امور مجلس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جزئیات جلسه برگزار شده میان محمود واعظی و کمیسیونهای فرهنگی و صنایع را تشریح کرد.
وزیر ارتباطات در شرایطی در مجلس حضور یافت که پیش از این دوبار از سوی نمایندگان به کمیسیونهای فوق دعوت شده بود اما به دلیل مشغلههای کاری، در این جلسات حضور نیافت که این موضوع انتقاداتی را از سوی این نمایندگان به همراه داشت.
دفاع واعظی از ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی معاون وزیر ارتباطات با اشاره به حضور وزیر در کمیسیون فرهنگی برای پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر از اعضای کمیسیون مبنی بر نظارت بر پیامکهای تبلیغاتی اظهار داشت: در این جلسه وزیر از عملکرد این وزارتخانه در زمینه ساماندهی فنی موضوع پیامکهای تبلیغاتی دفاع کرد.
چرا که موضوع نظارت بر محتوای پیامکها طبق مصوبه شورایعالی فضای مجازی بر عهده کمیتهای به ریاست وزیر ارشاد و با عضویت سایر وزارتخانههای ذیربط است.
براری با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساختهای مدنظر برای نظارت بر محتوای پیامکهای تبلیغاتی را برای وزارت ارشاد آماده کرده است اضافه کرد: براساس اظهارات وزیر ارتباطات، وزارت ارشاد بایید سامانه آنلاین نظارت و کنترل پیامکهای تبلیعاتی را راهاندازی کند.
وی با اشاره به تاکید نماینده کمیسیون فرهنگی برای مدیریت پیامکهای تبلیغاتی از سوی مشترکان، گفت: اپراتورهای تلفن همراه طبق دستور وزیر ارتباطات، شرایطی را فراهم آوردهاند که از نظر فنی امکان مدیریت تمامی پیامکهای تبلیغاتی و حذف و انتخاب آنها برای کاربران و مشترکان وجود دارد.
امکان قرار دادن سرشماره در بلکلیست برای مشترکان فراهم شد معاون امور مجلس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مصوبه شورایعالی فضای مجازی برای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده، حدود ۴ ماه گذشته به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است ادامه داد: در فاز نخست، وزارت ارتباطات امکان حذف پیامکهای تبلیغاتی و نیز انتخاب پیامکهای تبلیغاتی و یا اطلاعرسانی را فراهم کرد.
در فاز دوم نیز با هماهنگی ایجاد شده با اپراتورهای موبایل، امکان قراردادن سرشماره در لیست سیاه (بلکلیست) و یا انتخاب سرشماره خاص برای دریافت پیامک، برای کاربران فراهم شده است.
براری با اشاره به توضیحات وزیر ارتباطات از امکان به وجود آمده برای مشترکان موبایل، خاطرنشان کرد: براساس دستور وزیر ارتباطات به اپراتورهای تلفن همراه، این اپراتورها موظف شدهاند که سامانهای ایجاد کنند که امکان مدیریت پیامکهای تبلیغاتی برای مشترکان وجود داشته باشد.
در این زمینه اپراتور ایرانسل آمادگی خود را اعلام کرده و اپراتورهای همراه اول و رایتل نیز به زودی این سامانه را راهاندازی میکنند.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه طبق مصوبه شورایی عالی فضای مجازی، فراهم کردن زیرساختهای نظارت بر محتوای پیامکهای انبوه و تبلیغاتی، از جمله تکالیف وزارت ارتباطات است اضافه کرد: طبق اظهارات وزیر ارتباطات، وزارت ارشاد باید سامانه مانیتورینگ پیامکهای تبلیغاتی را راهاندازی کند.
سوال نمایندگان مجلس در مورد گرانی نرخ پیامکهای ارزش افزوده براری در مورد سوالات دیگر نمایندگان کمیسیون فرهنگی از وزیر ارتباطات به موضوع تعرفه پیامکهای خدمات ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: نمایندگان نرخ این پیامکها را گران ارزیابی کردهاند و این درحالی است که طبق مصوبه کمیسیون تنظیممقررات ارتباطات، تعرفه این خدمات از ۳۵ تا ۲۰۰ تومان تعیین شده است.
اما موضوع قابل توجه آن است که در زمینه پیامکهای ارزش افزوده با موافقت مشترک، این هزینه از حساب وی کسر میشود و به مشترک در این زمینه آگاهیرسانی میشود.
وی با اشاره به دستور وزیر ارتباطات به اپراتورهای موبایل برای دریافت رضایت کاربر قبل از ارسال پیامکهای خدمات ارزش افزوده تاکید کرد: پیش از این امکان حذف و لغو کردن پیامکهای ارزش افزوده وجود نداشت اما هماکنون مشترکان موبایل این امکان را دارند که در صورت عدم رضایت از دریافت پیامکها، آن را لغو کنند.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید براینکه در زمینه پیامکهای ارزش افزوده، کاربر با انتخاب و رضایت خود این پیامکها را که هزینه دارد دریافت میکند، خاطرنشان کرد: موضوع محتوای پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده که دغدغه کمیسیون فرهنگی مجلس است دغدغه وزارت ارتباطات نیز محسوب میشود اما باید توجه داشت این مقوله، مربوط به تکالیف وزارت ارشاد است.
وی با بیان اینکه برخی پیامکهای تبلیغاتی موازین قانونی اجتماعی و فرهنگی را رعایت نمیکنند تاکید کرد: این موضوع را نباید به تمامی پیامکها تعمیم داد چراکه بسیاری از محتواهای مفید و سالم نیز از طریق پیامکهای ارزش افزوده و تبلیغاتی به کاربران ارسال میشود.
توضیحات واعظی، پژمانفر را قانع نکرد براری گفت: با وجود توضیحات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه برای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی، آقای پژمانفر از توضیحات وزیر قانع نشد.
وی با تاکید براینکه عدم حضور وزیر ارتباطات در جلسات هفتههای گذشته کمیسیون فرهنگی را نباید کم محلی و بیتفاوتی به مجلس عنوان کرد افزود: در دعوت اولی که از وزیر ارتباطات شد به دلیل ماموریت پیش آمده برای دکتر واعظی، امکان حضور در این جلسه میسر نشد و ما به صورت کتبی به کمیسیون فرهنگی نیز اعلام کردیم که جلسه را به زمان دیگری موکول کند.
معاون وزیر ارتباطات گفت: با وجود مشغله کاری که برای وزیر ارتباطات در بار دوم دعوت کمیسیون فرهنگی، پیش آمد، جلسهای جداگانه با آقای پژمانفر داشتیم و از نظر فنی موضوع ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی را تشریح کردیم.
وی در مورد حضور وزیر ارتباطات در کمیسیون صنایع و پاسخ به سوال دو تن از نمایندگان این کمیسیون نیز، گفت: سوال نمایندگان مربوط به پیمانکاران شبکه فیبرنوری شرکت ارتباطات زیرساخت و نیز توسعه شبکه اینترنت در روستاها بود که وزیر ارتباطات در این زمینه توضیحاتی ارائه داد.