رونق بازار ارزشافزوده با اخذ هزینه اجباری از مشترکان
سامانه حذف برای پیامکهای پولی هم راهاندازی شود
ایتنا- سرویسهای ارزشافزوده پیامکی را میتوان معضل فعلی پدیده تلفن همراه در ایران دانست که روی دست پیامکهای تبلیغاتی بلند شدهاند و امروز دیگر زخمنخوردهای در اینباره وجود ندارد.
اگرچه زنجیره دولت، اپراتور، ارائهدهنده سرویس و تامینکننده محتوا از محل سرویسهای ارزشافزوده که روی موبایل مشترکان ارسال میشود کسب سود میکنند اما این منفعت از محل هزینههای اجباری اخذ شده از مشترکان است.
به گزارش ایتنا از فارس، علیرغم اعتراض عمومی مشترکان با توجه به اینکه معاون وزیر و رئیس رگولاتوری (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) معتقد است نمیتوان بازار و کسبو کار سرویسهای ارزش افزوده را از بین برد، هیچ راه قانونی برای غیر فعال کردن پیامکهای پیشنهادی سرویسهای ارزشافزوده اندیشیده نشده و قانون در اینباره نسبت به اعتراض و گلایه مشترکان ساکت است.
وجود این خلاء قانونی هر روز نیز بر تعداد شاکیان این سرویسها اضافه میکنند زیرا هر روز افراد جدیدی در این سرویسها درگیر شده و اغلب آنها نیز ناخواسته ناگزیر به پرداخت هزینههای مربوطه میشوند.
بنابراین در حالی که زنجیره دولت، اپراتور، ارائه دهنده سرویس و تامینکننده محتوا از محل سرویسهای ارزشافزوده کسب سود میکنند اما این منفعت از محل هزینههای اجباری از مشترکان اخذ شده است.
واضح است که در بازار سرویسهای ارزشافزوده برخی مشترکان نیز علاقمند به سرویسها هستند و از روی میل سرویس را فعال میکنند و برای آن هزینه میپردازند اما واضحتر است که تعداد افرادی که علاقمند به پرداخت هزینه برای این سرویسها نیستند از علاقمندان بسیار بیشتر است.
علاوه بر موضوعات ضرر و زیان مالی، این سرویسها دغدغه و نگرانی اضافهای را نیز برای مشترکان رقم زدهاند.
زیرا مشترک هنگامی که پیامکی از سرویس ارزشافزوده دریافت میکنند در اغلب موارد اصلاً اطلاع ندارند که این سرویس برای او فعال است و هزینه کسر میکند یا این پیامک تبلیغ اولیه سرویس و رایگان است.
بنابر اظهارات شفافی این دو نوع پیامک باید با روشهایی از هم قابل شناسایی باشند اما در بسیاری موارد اصولی که الزامی اعلام میشود رعایت نشده است.
علاوه بر تمام این موارد، عدم اطلاع مشترکان از روش قطع سرویس مزید بر علت است که مانند تمام موارد قبلی به نارضایتی مشترکان منجر میشود.
با توجه به اینکه پس از فعال شدن خواسته یا ناخواسته سرویس امکان عودت وجه به مشترک وجود ندارد، چرا باید مسیری که قطعاً به نارضایتی بخش قابل توجهی از مشترکان و اخذ هزینههای اجباری از آنها حذف میشود باز گذاشته شود؟
با استناد به تمام این موارد لازم است سازمان تنظیم مقررات با اتخاذ سیاست صحیح در جهت حفظ حقوق مشترکان تلفن همراه، خلاء قانونی موجود درباره سرویسهای ارزش افزوده موبایل را پر کند و مانند پیامکهای تبلیغاتی سامانهای برای اعلام تمایل و یا عدم تمایل به دریافت این پیامکها را پیشبینی کند.
با توجه به اینکه تلفنهمراه یک وسیله شخصی محسوب میشود، قطعا دارنده این ابزار باید درباره اینکه چه پیامکهایی روی موبایل خود دریافت کند، اختیار عمل داشته باشد.
در حال حاضر این اختیار از دارنده موبایل سلب و به ارائهدهندگان سرویسهای ارزشافزوده تفویض شده است که در نتیجه نگاه فعلی به مشترک تلفنهمراه در قالب یک منبع کسب درآمد است و تغییر این رویه ضروری است.