ایتنا- آیا با ورود این بخش، بازار رقابتی ایجاد میشود و به انحصار تلفن ثابت از سوی شرکت مخابرات ایران پایان داده خواهد شد؟
سرویسدهی اپراتورهای جدید اینترنت و دارنده پروانه خدمات ارتباطات ثابت (FCP) از دو ماه دیگر آغاز میشود و یکی از خدماتی که از طریق این پروانه به کاربران ارائه خواهد شد تلفن ثابت است و این بدین معنا است که تا دو ماه دیگر رقبای جدید وارد میدان تلفن ثابت خواهند شد، میدانی که تا این لحظه در انحصار مخابرات است.
مخابراتی که مدتها بر سر افزایش تعرفه تلفن ثابت با وزارت ارتباطات در حال چانهزنی است؛ اینک این سؤال مطرح میشود با ورود بخش خصوصی به بازار تلفن ثابت تعرفه خدمات ارائه شده از سوی بخش خصوصی چگونه خواهد بود و تعرفهها افزایش خواهد یافت؟
و اینکه آیا با ورود این بخش، بازار رقابتی ایجاد میشود و به انحصار تلفن ثابت از سوی شرکت مخابرات ایران پایان داده خواهد شد؟
ارائه صدها خدمات ارزش افزوده به مشترکان «تنها ۱۰ روز است که پروانه سرویس دهی اپراتورهای جدید اینترنت و دارنده پروانه خدمات ارتباطات ثابت (FCP) شرکت ما صادر شده است ولی با این حال تمام کارها مانند شناسایی بازار و طرحهای ارائه خدمات ارزش افزوده از طریق تلفن ثابت که برای مشترکان قابل ارائه است طراحی و آماده شده اما بخش عملیاتی کار هنوز آغاز نشده است.»
محسن یوسفپور، مدیر تلکام و بخش خدمات ارزش افزوده یک شرکت خصوصی (فناپ) که یکی از شرکتهای دارنده پروانه خدمات ارتباطات ثابت (FCP) است، درباره آمادگی این شرکت و سایر شرکتهای رقیب با بیان مطلب فوق میگوید: از اقدامات دیگر شرکتها مطلع نیستم ولی اگر موانع سد راه در زمان کوتاه و مناسب حل شود، ارائه خدمات ارتباطات ثابت (FCP) بعد از دو ماه دور از ذهن نیست.
تا دو ماه دیگر رقبای جدید وارد میدان تلفن ثابت خواهند شد، میدانی که تا این لحظه در انحصار مخابرات است.
محسن یوسفپور میافزاید: بعضی از موانع، مربوط به صدور مجوزهایی است که باید برخی نهادها صادر کنند. از سوی دیگر بحث تأمین تجهیزات مطرح است که به برداشته شدن تحریم و اجرای برجام مربوط میشود، چراکه بیشتر تجهیزاتی که در زمینه ارائه خدمات از طریق تلفن ثابت در دنیا وجود دارد، ساخت کشورهای غربی است بنابراین با برداشته شدن تحریم براحتی میتوان تجهیزات ارائه سرویسهای جدید از طریق تلفن ثابت را وارد کشور کرده و با نصب آنها کار خدمات دهی را آغاز کنیم. امیدواریم بعد از دو ماه بتوانیم با تجهیز، سرویسدهی در زمینه تلفن ثابت را راهاندازی کنیم.
اما شرکتهای دارنده پروانه خدمات ارتباطات ثابت (FCP) قرار است چه نوع خدماتی به مشترکان ارائه دهند که یوسفپور در کنار ویس (صدا) به ارائه طرحهای ارزش افزوده اشاره کرده و در اینباره میگوید: قرار است خدمات پرداختی، ارتباطی، اینترنتی، تل کنفرانس و... به کاربران ارائه شود.
وی میافزاید: استفاده از خدمات ارائه شده با تلفن ثابت امروزه خیلی در بین مشترکان و کاربران متداول نیست و شاید در کل حدود ۱۰ خدمت از سوی مخابرات ارائه شده باشد اما در دنیا تعداد خدمات ارزش افزودهای که از طریق تلفن ثابت ارائه میشود به چند صد خدمت میرسد و درصدد هستیم که تعداد خدمات بیشتری را به مشترکان خود ارائه دهیم.
تعرفهها بدون تغییر بحث تعرفه در تلفن ثابت قصه طولانی دارد و شرکت مخابرات ایران با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره افزایش تعرفه در مقابل هم قرار گرفتهاند؛ از یک سو شرکت مخابرات ایران خواهان افزایش تعرفه است از سوی دیگر وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات افزایش تعرفه را به نفع عموم مردم ندانسته و با این افزایش مخالفت میکند.
اما با راهاندازی بخش ارتباطات ثابت (FCP) از دو ماه دیگر آیا تغییراتی در بحث تعرفه تلفن ثابت و سرویسها و خدمات ارزش افزوده ایجاد خواهد شد؟
آیا شرکت مخابرات ایران که دوباره تلاش خود را برای افزایش تعرفه تلفن ثابت آغاز کرده است به نتیجه خواهد رسید و سرانجام تعرفه، تغییری خواهد کرد یا خیر؟
محسن یوسفپور درباره بحث تعرفهها میگوید: رگولاتوری تعرفههایی را که برای ارائه هرگونه خدمات از طریق تلفن ثابت ارائه خواهد شد، تغییر نداده است بنابراین خدمات و سرویسها با همان تعرفهای که پیش از این تصویب شده است، محاسبه خواهد شد.
جهانگیر اسدی سخنگوی سازمان رگولاتوری: بحث تغییر تعرفههای تلفن ثابت مطرح نیست بلکه هدف، ایجاد شبکه اضافه برای ارائه خدمات تلفن ثابت به مشترکان با تعرفههای قبلی است.
یوسفپور میافزاید: البته اپراتورهای جدید و ذینفع در حال مذاکره با سازمان رگولاتوری هستند که تعرفه تلفن ثابت تغییر یابد و به نظر میرسد در نهایت تغییر تعرفه رخ خواهد دهد.
وی با بیان اینکه در دنیا منبع درآمدهای مخابراتی از محل خدمات پایه نیست، بلکه از طریق ارائه خدمات و سرویسهای متنوع ارزش افزوده است، میگوید: اپراتورها باید به فکر منطقی کردن تعرفهها و توسعه سرویسهای جدید باشند و خدمات جذاب به کاربر ارائه دهند تا بتوانند درآمدکسب کنند.
جهانگیر اسدی سخنگوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) نیز درباره راهاندازی سرویس دهی اپراتورهای خدمات ارتباطات ثابت (FCP) و تعرفههای تلفن ثابت میگوید: با راهاندازی سرویس دهی اپراتورهای جدید اینترنت و دارنده پروانه خدمات ارتباطات ثابت (FCP) بحث تغییر تعرفههای تلفن ثابت مطرح نیست بلکه هدف، ایجاد شبکه اضافه برای ارائه خدمات تلفن ثابت به مشترکان با تعرفههای قبلی است.
اسدی میافزاید: براساس پروانه فعالیت صادر شده برای اپراتورها، تمامی خدمات اینترنت، تلفن ثابت، تلفن اینترنتی و وای.فای و نیز سایر سرویسها بدون محدودیت تکنولوژی، قابل ارائه از سوی اپراتورهای FCP خواهد بود.
تمامی تعرفهها مبتنی بر سرویس در نظر گرفته شده است و تعرفه جدیدی به این خدمات اختصاص نمییابد و برای خدمات تلفن نیز همان تعرفههای فعلی تلفن ثابت درنظر گرفته شده است.
داوود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران نیز با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران کماکان در پی افزایش تعرفه تلفن ثابت است میگوید: بسته پیشنهادی شرکت مخابرات ایران برای تغییر تعرفه که شامل پرداخت مبلغ ثابت و مکالمه نامحدود، تغییر آبونمان با سود منطقی برای مخابرات و ثابت ماندن تعرفهها و تغییر آبونمان و تعرفه به صورت همزمان است تحویل رگولاتوری شده و حتی بدنه کارشناسی هم تعدیل و تغییر تعرفه را قبول دارد ولی در کمیسیون مطرح نمیشود چراکه در شرایط فعلی به دلیل انحصار تلفن ثابت دولت انگیزهای برای کمک به این بخش ندارد و تعرفهها را ثابت نگه داشته است.
جهانگیر اسدی سخنگوی سازمان رگولاتوری نیز درباره اظهار نظر زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران مبنی بر مطرح نکردن طرحهای مخابرات در کمیسیون میگوید: ممکن است شرکت مخابرات ایران بسته پیشنهادی برای تغییر تعرفه داده باشد ولی حتماً حافظ منافع مشترکان نبوده که در کمیسیون مطرح نشده است.
تأثیر ورود بخش خصوصی به بازار تلفن ثابت محسن یوسفپور مدیر یکی از شرکتهای دارنده پروانه FCP: در دنیا منبع درآمدهای مخابراتی از محل خدمات پایه نیست، بلکه از طریق ارائه خدمات و سرویسهای متنوع ارزش افزوده است بنابراین اپراتورها باید به فکر منطقی کردن تعرفهها و توسعه سرویسهای جدید باشند و خدمات جذاب به کاربر ارائه دهند تا بتوانند درآمدکسب کنند.
اما در این میان چه تعرفهها تغییر کند و چه تغییر نکند ورود و فعالیت اپراتورهای دارنده پروانه خدمات ارتباطات ثابت (FCP) برای شرکت مخابرات ایران رقیب محسوب میشود.
آیا حضور رقیبان جدید برای مخابرات تهدید محسوب میشود؟ داوود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران میگوید: درست است که دولت با این کار میخواهد تلفن ثابت را از انحصار شرکت مخابرات ایران خارج کند اما حضور رقیبان در بازار خدمات ارتباطات ثابت (FCP) و ارائه خدمات ارزش افزوده به مشترکان تهدیدی برای شرکت مخابرات ایران محسوب نمیشود، بلکه وجود رقیب بخصوص اگر توانمند و دارای عملکرد مثبت باشد، قاعدتاً به سود مخابرات ایران خواهد بود و تأثیر مثبتی بر عملکرد شرکت خواهد داشت.
محسن یوسفپور مدیر یکی از شرکتهای دارنده پروانه خدمات ارتباطات ثابت (FCP) نیز با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران خدمات و سرویسهای خوبی به برخی مناطق داده است، میافزاید: باید اپراتورهای جدید به سراغ مناطقی بروند که شرکت مخابرات به آن مناطق یا ورود نکرده است یا در صورت ورود به آن مناطق، باید امتیاز ویژه و متمایزی را نسبت به مخابرات ارائه دهند که یکی از این امتیازهای ویژه همان سرویسهای متنوع بر اساس خدمات ارزش افزوده است. منبع : ایران