پاسخ مخابرات به وزیر ارتباطات: واگذاری مخابرات بهترین تمرین خصوصیسازی بود
ایتنا - مگر مقرر گردیده که بخش خصوصی سرمایهگذار با نگرش زیاندهی وارد کسب و کار شود؟
اخیرا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در طی سخنانی، ضمن انتقاد از عملکرد دولت گذشته در این وزارتخانه، به تندی به نحوه خصوصیسازی مخابرات تاخته بود. به گزارش ایتنا، محمود واعظی که با جمعی از رسانههای سخن میگفت، ضمن بیان این مطلب که «دولت یازدهم وارث یک بهم ریختگی عجیب و غریب شد» به صراحت مدیریت جدید مخابرات را مورد انتقاد قرار داده و افزوده بود: «ببینید مخابرات خیلی بد خصوصی شد و حقوق ملت و دولت در نظر گرفته نشد. آنهایی هم که خریدند، نیامدند مخابراتداری کنند و به مردم سرویس دهند و توسعه بدهند اینها دنبال سود بودند. الان هم مصلحت ما و دولت این نیست که بیاییم مخابرات را دولتی کنیم، ما میخواهیم آن اشکالات را برطرف کنیم و با مجلس و جاهای دیگر داریم تلاش میکنیم که مشکلات را برطرف کنیم.»
پاسخ مخابرات: اکنون و با گذشت چند روز از انتشار این خبر، شرکت مخابرات به این سخنان وزیر ارتباطات پاسخ داده است. متنی که با نام داود زارعیان مدیر کل روابط عمومی مخابرات به ایتنا ارسال شده به شرح زیر است:
خواهشمند است دستور فرمائید توضیحات زیر در پاسخ به مطلب مندرج در آن خبرگزاری مورخ ۱۹/۱۰/۹۴ با عنوان «واعظی: دولت وارث به هم ریختگی عجیبی است، نمی خواهیم پست به سرنوشت مخابرات دچار شود» منتشر گردد.
واگذاری مخابرات، بهترین تمرین خصوصیسازی دولت بود در ۶ سال پس از خصوصی شدن مخابرات، نزدیک ۱۸ هزار میلیارد تومان به عنوان سود مستقیم به دولت پرداخت شده که این رقم به اندازه تمام درآمد دولت از مخابرات بعد از انقلاب اسلامی است. وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با جمعی از مدیران رسانه و دانشجویان در اظهاراتی، به خصوصی شدن مخابرات اشاره کرده و با بیان اینکه مخابرات فقط به دنبال سود است، گفتند: نمیخواهیم پست به سرنوشت مخابرات دچار شود. در این باره، به چند نکته اشاره و قضاوت در مورد خوبی و بدی خصوصی سازی را به افکار عمومی میسپاریم: ۱- خصوصیسازی شرکت مخابرات ایران در یک فرایند قانونی و بر اساس سیاستهای کلان و چشمانداز ایران ۱۴۰۴، تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر خصوصیسازی و همچنین برنامه چهارم و پنجم توسعه -که در تمامی سرفصلهای خود توجه به خصوصیسازی و واگذاری بنگاههای مشمول اصل ۴۴ را مورد توجه قرار داده و در برنامه ششم توسعه نیز تاکیدات مشابهی وجود دارد- اجرایی شده است.
۲- بیشترین سود از خصوصی شدن مخابرات، عاید دولت شده است، به نحوی که در ۶ سال پس از خصوصیسازی، نزدیک ۱۸هزار میلیارد تومان به عنوان سود مستقیم به دولت پرداخت شده که این رقم به اندازه تمام درآمد دولت از مخابرات بعد از انقلاب اسلامی میباشد. بنابراین، وزیر محترم میبایست دستاندرکاران خصوصیسازی را تشویق میکرد تا این روند را ادامه دهند.
۳- چهار میلیون تلفن ثابت دایر شده، ۴۱ برابر شدن تعداد پورتهای پرسرعت و سرمایهگذاری ۶۸۰۰ میلیارد ریالی در بخش تلفن ثابت پس از خصوصیسازی، واگذاری بیش از ۳۰ میلیون سیمکارت و سرمایهگذاری بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومانی در بخش تلفن همراه، علیرغم فشارهای موجود، نشاندهنده نگاه توسعهای مخابرات به این بخش است، ضمن اینکه ۸۰ هزار کارمند از بدنه دولت، جدا و توسط مخابرات مدیریت میشوند.
۴- وزیر محترم ارتباطات در مقایسهای با وضعیت پست و مخابرات گفتهاند: نمیخواهیم پست به سرنوشت مخابرات دچار شود. ما هم معتقدیم وضعیت پست با مخابرات، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، زیرا فقط در بخش تعرفههای پستی از سال ۸۲ تاکنون شاهد افزایش ۳۰ برابری تعرفهها به صورت رسمی بودهایم(که البته حق پست بوده است). در حالی که تعرفههای مخابرات از سال ۸۲ تاکنون با طرحهای همکدسازی و ثانیه محوری تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. لذا مردم عزیز ما خوب درک میکنند که حفظ یک بنگاه به صورت دولتی چه هزینههایی را به آنان تحمیل کرده است. از این رو امیدواریم وزیر محترم ارتباطات و مجموعه وزارتخانه فارغ از بحثهای رسانهای و شخصی، نگاه توسعهای به حوزه ICT را دنبال کرده و در شرایط حساس کنونی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیش از پیش، یاریرسان شرکت مخابرات ایران به عنوان مهمترین بازوی اجرایی صنعت ارتباطات کشور باشند.
۵- وزیر محترم فرمودند: «بخش خصوصی دنبال سود است». در پاسخ باید گفت این فرمایش ایشان درست است؛ چرا که اگر بخش خصوصی به دنبال سود نباشد، توسعه متوقف میشود. ضمنا مگر مقرر گردیده که بخش خصوصی سرمایهگذار با نگرش زیاندهی وارد کسب و کار شود؟
۶- وزیر محترم در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله توسعه ارتباطات روستایی اشاره کردهاند که لازم است یادآوری کنیم قانونگذار در زمان خصوصیسازی مخابرات، ۳ درصد درآمد را برای این منظور پیشبینی کرده است؛ لذا وزارت ارتباطات میتواند از این بودجه برای توسعه این بخش استفاده کند و البته خوب است گزارشی از اقدامات خود را به مردم ارائه کند. به هر تقدیر معتقدیم، تنها راه نجات دولت از بحران و رکود اقتصادی، خصوصیسازی است. دولتی که ۷۵ درصد درآمد را صرف هزینه جاری و حقوق میکند، نمیتواند طرحهای توسعهای را دنبال کند. خصوصیسازی در ارتباطات، میتواند الگوی دیگر بخشها باشد، به شرطی که از حداقل حمایتهای دولت محترم برخوردار شود. همانطور که مدیران و سهامداران شرکت مخابرات ایران بارها اعلام کردهاند، حامی دولت تدبیر و امید بوده و برای کمک به دولت محترم از هیچ کوششی دریغ نمیکنند.