کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیریت فرآیند کسب و کار و معماری سرویس گرا

ادغام دو فناوری برای بهبود عملکرد شرکت

17 بهمن 1394 ساعت 11:31

ایتنا - BPM و SOA فناوری هایی نوینی هستند که می‌توانند پتانسیل شرکت‌ها را برای رشدی چشمگیر، افزایش دهند.




BPM (مدیریت فرآیند کسب‌وکار) و SOA (معماری سرویس‌گرا) می‌توانند با هدف نهایی بهبود فرآیندهای کسب‌وکار و نیز عرضه محصولات و خدمات به مشتریان نهایی، مکمل یکدیگر باشند.


BPM یا مدیریت فرآیند کسب‌وکار، ابزاری است که می‌تواند محصولات و سرویس‌های موردنظر را خلق نماید، درحالی‌که SOA یا معماری سرویس‌گرا به عنوان موتوری عمل می‌کند که BPM را به کار می‌اندازد و کار موردنظر را به کاربر مشخص می‌رساند.

این رابطه، رابطه‌ای نمادین است که می‌تواند به طور کلی تمام عملیات شرکت را بهینه‌سازی کند.

معماری سرویس‌گرا ساخته شد تا به شرکت‌ها برای نیاز محاسباتی‌شان، انعطاف بخشد.

به دلیل اینکه خصوصیت اساسی SOA توزیع معماری محاسبه است، این شانس را برای شرکت‌ها به وجود می‌آورد تا میان سکوهای (Platform) مختلف، مکان‌های مختلف و پشتیبانی فناوری اطلاعات محلی (Local) مختلف کار کنند.

با داشتن این نوع معماری، یک مدیریت فرآیند با مرکزیت وب و معماری سرویس‌گرا می‌تواند میان یک شبکه گسترده ناپیوسته کار کند.

این کار موجب می‌شود تا دیگر نیازی به متمرکز کردن زیرساخت‌های IT -به منظور اجرای BPM بر روی یک شبکه گسترده- نباشد.

متمرکز سازی به ناچار همراه هزینه‌های سرباری مانند نصب کردن محیط IT، نگهداری از پرسنل زیرساخت و نیز پشتیبانی آن می‌باشد.

بنابراین ادغام SOA و BPM نه تنها موجب منعطف شدن شرکت‌ها در اجرای فرآیند جریان کار می‌شود، بلکه می‌تواند این امکان را به آنها بدهد که بخش‌های جداگانه کسب‌وکارشان را به هم مرتبط و از همه مهم‌تر، صرفه‌جویی زیادی در منابع موردنیاز شرکت کنند.

BPM و SOA فناوری هایی نوینی هستند که می‌توانند پتانسیل شرکت‌ها را برای رشدی چشمگیر، افزایش دهند.

اگر از BPM و SOA به درستی و به صورت مکمل استفاده شود، می‌توانند موجب بهبود، بهره‌وری و در نتیجه بالا رفتن سود و تقویت رشد و دوام یک شرکت شوند.

منبع: پایگاه دانش BPM رایورز


کد مطلب: 40897

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/40897/ادغام-دو-فناوری-بهبود-عملکرد-شرکت

ايتنا
  https://www.itna.ir