ایتنا- بررسیها و آمارها حاکی از آن است که بازار بازیهای ویدئویی در ایران ظرف سالهای آینده محبوبتر از قبل شود.
چشم آمریکا به بازار 140 میلیون دلاری کنسول بازی و رایانه ایران
خبرگزاری فارس , 17 بهمن 1394 ساعت 15:03
ایتنا- بررسیها و آمارها حاکی از آن است که بازار بازیهای ویدئویی در ایران ظرف سالهای آینده محبوبتر از قبل شود.
با پایان تحریمها، بازار رایانه و کنسولهای بازی ایران بیش از گذشته مورد توجه شرکتهای فناوری خارجی قرار گرفته است.
به گزارش ایتنا از فارس، بررسیهای موسسه Newzoo نشان میدهد که در سال ۲۰۱۵ ارزش بازار رایانههای شخصی و کنسولهای بازی در ایران از مرز ۱۴۰ میلیون دلار گذشته و انتظار میرود ارزش این بازار در سال ۲۰۱۶ از مرز ۱۶۷ میلیون دلار بگذرد.
اگر چه با توجه به نبود مجاری رسمی توزیع محصولات رایانهای در بازار ایران و دههها تحریم وضعیت بازار فناوری ایران شفاف نیست، اما تلاشها برای شناسایی پتانسیلهای این بازار دست نخورده آغاز شده است.
نتایج یک بررسی اینترنتی که با دریافت پاسخهای 743 کاربر ایرانی در ماه ژانویه 2016 صورت گرفته نشان میدهد که استفاده از کنسولهای بازی در ایران بسیار محبوب است، زیرا تمامی پاسخدهندگان کاربر و مالک یکی از انواع کنسولهای بازی بودهاند.
در میان کنسولهای مختلف بازی، Xbox 360 با 42 درصد مالکیت محبوب ترین کنسول بازی است و PS3 و PS4 سونی با 33 و 31 درصد مالکیت در رتبه های دوم و سوم هستند.
رتبه چهارم هم با سهم 14 درصدی متعلق به Xbox One مایکروسافت است. کنسول Wii نینتندو هم دارای سهم 8 درصدی از بازار مذکور است.
کارشناسان معتقدند، استقبال از دو کنسول نسبتا قدیمی Xbox 360 و PS3 در بازار بازیهای ویدئویی ایران تا چند سال آینده ادامه مییابد، زیرا این بازار مملو از کپیهای ارزان قیمت بازیهای مختلف قدیمیتر و محلی شده است.
قیمت نسخه اصلی این نوع بازیها 15 تا 20 برابر بیش از مبلغی است که ایرانیها برای خرید آنها میپردازند.
در این گزارش به درجهبندی بازیهای رایانهای از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم اشاره شده و با توجه به اعمال این درجهبندیها بر روی کپیهای غیرقانونی بازیهای خارجی از چنین کاری انتقاد شده است.
در گزارش مذکور روند تهیه و انتشار بازیهای ویدئویی خارجی در ایران توصیف و ادعا شده شرکتهای توزیعکننده بازیهای یاد شده داستان، بخشهای هنری و متون بازیها را به گونهای تغییر میدهند که با خط مشیهای اخلاقی در جمهوری اسلامی ایران مطابقت داشته باشند و سپس بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بررسی بازی آن را درجهبندی کرده، اجازه توزیعش را صادر میکند و از این طریق کسب سود میکند.
البته با توجه به غیرقابل دست کاری بودن نسل هشتم کنسولهای بازی و بازیهای طراحی شده برای آنها، علاقمندان به این بازیها مجبور به خریداری نسخههای اصل و گران قیمت آنها خواهند بود.
با توجه به خرید قابل توجه کنسول بازی PS4 در ایران میتوان نتیجه گرفت که ایرانیان به خرید بهترینها صرف نظر از هزینه این کار علاقه دارند و میتوان پیشبینی کرد خرید و فروش کپیهای غیرقانونی بازیها در ایران متوقف شده و راه برای فعالیت توزیعکنندگان قانونی بازیهای ویدئویی هموار شود.
۶۲ درصد از علاقهمندان به بازیهای ویدئویی کنسولها و بازیهای خود اعم از قانونی یا غیرقانونی را از فروشگاههای داخل ایران تهیه میکنند و بسیاری از فروشگاههای بازار فناوری ایران فعالیت خود را مدیون غیبت توزیع کنندگان رسمی در سه دهه اخیر بودهاند.
البته خرید آنلاین هم در ایران رو به افزایش است و 27 درصد ایرانیان به خرید محصولات مختلف از سایتهای تجارت الکترونیک روی آوردهاند. این فروشگاهها هم کپیهای غیرقانونی بازیهای ویدئویی را به فروش میرسانند.
از مجموع کاربران ایرانی بازیهای ویدئویی 49 درصد حداقل روزی یکبار و 26 درصد چندبار در روز این بازیها را اجرا میکنند.
54 درصد روزی یک ساعت و 22 درصد سه ساعت یا بیشتر از وقت خود را صرف بازیهای ویدئویی میکنند. 5 درصد هم بیش از 5 ساعت در روز درگیر اجرای این بازیها هستند.
در میان ژانرهای مختلف بازیهای ویدئویی، بازیهای اکشن و ماجراجویی توجه 47 درصد کاربران را جلب کرده و در رتبه اول است و بازیهای ورزشی با جلب نظر 21 درصد کاربران در رتبه دوم است.
اجرای بازیهای آنلاین در ایران هم علیرغم سرعت پایین اینترنت و قطع و وصل شبکه پررونق است.
58 درصد کاربران گفتهاند در زمان بازی آنلاین چنین مشکلی داشتهاند و یک سوم این افراد آن را تقریبا همیشگی دانسته و به شدت از این امر اظهار نارضایتی کردهاند.
27 درصد کاربران روزی یکبار و 15 درصد چندبار درروز بازیهای ویدئویی آنلاین انجام میدهند. 30 درصد افراد هم از خدمات یا امکانات داخل بازیها بهره میگیرند.
ارزش 73 درصد این خریدها در ماه کمتر از 30 دلار است و 21 درصد کاربران هم هر ماه بین 30 تا 85 دلار صرف خرید در محیط بازیهای ویدئویی میکنند.
تنها 4 درصد از کاربران بازیهای آنلاین ماهانه بین 85 تا 142 دلار صرف خرید در این محیط میکنند و در مورد 3 درصد هم این رقم حتی به بیش از 285 دلار در ماه میرسد.
همچنین 33 درصد افراد با رایانههای شخصی خود بازی میکنند که 35 درصد این افراد این کار را حداقل یکبار در روز و 21 درصد چندینبار در روز صورت میدهند.
شبکه اجتماعی بازی استیم هم در ایران طرفداران زیادی دارد و 35 درصد از این طریق بازیهای ویدئویی انجام میدهند و 22 درصد این افراد روزی چندبار و 19 درصد حداقل روزی یکبار بازیهای یاد شده را اجرا میکنند.
کد مطلب: 40937
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/40937/چشم-آمریکا-بازار-140-میلیون-دلاری-کنسول-بازی-رایانه-ایران