ایتنا- هماکنون در کشورهای پیشرفته و حتی جهان سوم، اغلب مشتریان تمایل به خریدهای اینترنتی دارند.
فروشگاههای مجازی، فرصت و تهدید
4 اسفند 1394 ساعت 15:01
ایتنا- هماکنون در کشورهای پیشرفته و حتی جهان سوم، اغلب مشتریان تمایل به خریدهای اینترنتی دارند.
مشتریان پس از انتخاب محصول، آن را در سبد خرید مجازی خود قرار میدهند که در حال حاضر سایتهای فروش مجازی، سبد خرید را حتی تا مراجعه بعدی محفوظ نگه میدارند و افراد با نام کاربری و رمز عبورخود مجددا مراجعه و سبد خرید خود را تکمیل میکنند.
به گزارش پلیس فتا، فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه مجازی به فروشگاهی اطلاق میشود که تعدادی محصول را روی وبسایت خود که به نوعی همانند ویترین مغازه است، قرار میدهد و مشتریان میتوانند از این ویترین انتخاب و سپس خرید انجام دهند.
تجارت الکترونیک که هماکنون سالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی جهانی در آن صورت میگیرد، در سال ۱۹۷۹ توسط مایکل آلدریچ در انگلستان ابداع شد و به دلیل داشتن امتیازاتی مثل سرعت، دقت و امنیت، از مشتریمداری بسیار زیادی برخوردار است.
مشتریان پس از انتخاب محصول، آن را در سبد خرید مجازی خود قرار میدهند که در حال حاضر سایتهای فروش مجازی، سبد خرید را حتی تا مراجعه بعدی محفوظ نگه میدارند و افراد با نام کاربری و رمز عبورخود مجددا مراجعه و سبد خرید خود را تکمیل میکنند.
نحوه پرداخت وجه و ارسال محصول را مدیر سایت تعیین میکند که به چند صورت است:
۱- تحویل در محل توسط پیک: پس از تکمیل سبد خرید، فروشنده محصول را با پیک به درب منزل افراد میفرستند و خریدار به دو صورت هزینه را میپردازد:
الف ) هزینه را درب منزل پرداخت و کالا را دریافت میکند.
ب ) از قبل پول را در سایت به صورت الکترونیکی پرداخت و محصول را درب منزل تحویل میگیرد.
۲- ارسال پستی: خریدار هنگام خرید، پول را در فروشگاه مجازی پرداخت و پس از چند روز کالا توسط پست درب منزل نحویل داده میشود.
۳- مراجعه مستقیم خریدار به فروشنده: برخی فروشگاههای مجازی و اینترنتی دارای دفتری حقیقی نیز هستند و آدرس آن را جهت مراجعه حضوری مشتریان در وبسایت قرار میدهند. در صورتی که خریدار مایل باشد میتواند به دفتر فروشنده مراجعه و کالا را تحویل بگیرد.
از مزایای فروشگاههای اینترنتی برای خریداران و فروشندگان این است که خریدار با صرف هزینه کمتر و وقت کمتری میتواند خرید انجام دهد.
همچنین فروشنده میتواند از قدرت تبلیغات بالاتر و قدرت فروش بالاتر و کسب مشتریان بیشتر با صرف هزینه کمتر بهره ببرد.
اما مشکل زمانی است که برخی افراد سود جو و کلاهبردار قصد راهاندازی فروشگاه اینترنتی را داشته باشند نه برای کسب و کار بلکه برای کلاهبرداری و سوءاستفاده.
در این حال کار برای مشتریان و فروشندههای مجازی سخت میشود که چگونه به فعالیت قانونی خود بپردازند.
نکاتی برای خریداران از فروشگاههای اینترنتی
۱- از فروشگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیک که مورد تائید مرکز توسعه و تجارت الکترونیک هستند خرید نمایید.
۲- همواره برای خرید محصول از چند فروشگاه اینترنتی استعلام قیمت بگیرید و قیمتها را مقایسه کنید تا بهترین خرید را داشته باشید.
۳- هیچگاه برای ثبت نام و ورود، هویت واقعی خود را وارد نکنید و از اسامی متفرقه استفاده نمایید.
۴- هیچگاه از ایمیل کاری و اصلی خود برای عضویت استفاده نکنید.
۵- در صورتی که کالایی با قیمتی غیرقابل باور ارزانتر از قیمت اصلی به فروش میرسد به آن شک کنید.
۶- هرگز به تبلیغات تورهای مسافرتی بسیار ارزان قیمت که در سایتها مشاهده میکنید اطمینان نکنید و قبل از دریافت بلیط، هزینهای پرداخت ننمایید و حتی الامکان به صورت حضوری این کار را انجام دهید.
۷- هرگز به شرکتهای ارائه دهنده خدمات بیمهای که خدمات بسیار ویژه و ارزان انجام میدهند، اعتماد نکنید و حتما پس از بررسی به دفاتر آنها مراجعه نمایید و مجوز آنها را بررسی کنید.
۸- حتی الامکان از فروشگاههایی خرید نمایید که معتبر هستند و یا اینکه امکان پرداخت وجه را در هنگام تحویل محصول، ارائه میدهند.
۹- اگر چه ثبت قانونی شدن دلیل بر قانونی عمل کردن نیست، سعی کنید از فروشگاههایی که آدرس و تلفن خود و همچنین شماره ثبت خود را روی سایت قرار میدهند، استفاده کنید.
کد مطلب: 41447
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/41447/فروشگاه-های-مجازی-فرصت-تهدید