ایتنا- مشترکان به تصور خود بدهی ندارند و از این جهت هشدار مبنی بر قطع و یکطرفه شدن خط ثابت را پیش از دریافت صورتحساب جدید، مشکل سیستمی یا شوخی میپندارند.
برخی مشترکان تلفن ثابت علیرغم پرداخت صورتحساب تمامی دورههای پیشین، ناگهان با پیغام "شما بدهی میاندوره دارید" در تلفن خود مواجه میشوند که نمیدانند باید چکار انجام دهند.
به گزارش ایتنا از تسنیم، برخی مشترکان تلفن ثابت ممکن است علیرغم پرداخت کامل صورتحساب دوره پیشین و پیش از صدور صورتحساب جدید، با هشداری از سوی مخابرات مبنی بر احتمال قطع تلفن برای بدهی مواجه شوند.
این قبیل مشترکان به تصور خود بدهی ندارند و از این جهت هشدار مبنی بر قطع و یکطرفه شدن خط ثابت را پیش از دریافت صورتحساب جدید، مشکل سیستمی یا شوخی میپندارند.
اما باید دانست که ممکن است مشترکان تلفن ثابت به دلایل مختلفی قطع شوند؛ علاوه بر درخواست خود مشترک برای قطعی خط در مواردی نیز به سبب بدهی یا به درخواست مراجع قضایی، شرکت مخابرات اقدام به قطع تلفن خواهد کرد.
مشترک معمولا زمانیکه نمیخواهد برای مدتی از تلفنش استفاده کند، با مراجعه به مرکز مخابراتی تقاضای قطع موقت میکند تا هزینه برای او در مدتی که استفادهای ندارد، لحاظ نشود یا کسی از ظرفیت آن سوء استفاده نکند.
قطع به سبب بدهی هم که روشن است یعنی صورتحساب دوره پرداخت نشده و مخابرات جلوی استفاده را گرفته است؛ اما نکتهای که در ابتدا به آن اشاره شد درباره صورتحساب میان دورهای بود.
صورتحساب تلفن ثابت هر دو ماه یکبار و در ماههای فروردین، خرداد، مرداد، مهر، آذر و بهمن صادر و از طریق پست برای مشترکان ارسال میشود؛ صورتحساب میان دورهای برای مشترکان با کارکرد بالاست.
اگر از جمله مشترکانی هستید که استفاده بالایی از تلفن دارید و هزینههای تماسهای شما معمولا از ودیعه تلفن خریداری شده بیشتر است، بنابراین تعجبی ندارد که پیش از موعد صدور صورتحسابهای دوره جدید با هشدار قطع و یکطرفه شدن خط مواجه شوید.
در حال حاضر قیمت خطوط تلفن ثابت ۵۰ هزار تومان است و افرادی نیز در گذشته با قیمتهای بالاتری مثلا ۱۰۰ هزار تومان خریداری کردهاند؛ این رقمها حکم ودایع را دارد و اگر میزان استفادهتان از تلفن بیش از این ارقام ودایع شود، مخابرات به صورت سیستمی به شما هشدار میدهد.
معمولا از طریق آنونس در تلفن گفته میشود که استفاده شما به حداکثر میزان رسیده و با پرداخت میان دوره ظرف ۷۲ ساعت، امکان استفاده از تلفن را خواهید داشت.
مشترکان عادی هم که استفادهای تا اندازه ودایعشان ندارند، میتوانند برای سبک شدن صورتحساب خود با شمارهگیری ۱۸۱۸ از رقم صورتحساب میان دورهای خود مطلع شده و بدهیشان را خرد خرد بپردازند تا در پایان دوره دو ماهه نیاز به پرداخت رقمی زیاد نباشند.
برابر آئیننامه تقاضا و اشتراک تلفن، آن دسته از مشترکانی که بدهکار مخابراتی به حساب میآیند در صورت عدم پرداخت صورتحسابشان، تلفن آنان قطع، تخلیه و سپس سلب امتیاز میشود. علاوه بر این، نام مشترک در لیست سیاه درج و از ارائه هرگونه سرویس مخابراتی به وی جلوگیری خواهد شد.
در صورت قطع تلفن به دلیل عدم پرداخت صورتحساب در مهلت مقرر، برای وصل فوری میتوان از طریق سامانههای ۱۸۱۸ و ۲۰۰۰ قبض را پرداخت کرد که در این صورت تلفن قطع شده بلافاصله پس از پرداخت بدهی، وصل میشود.