ایتنا- زارعیان: این امکان وجود دارد که تعرفه هر دقیقه تماس و آبونمان تغییر کرده و به حالت منطقی تبدیل شود.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران از ارائه سه طرح پیشنهادی این شرکت برای تغییر تعرفههای تلفن ثابت خبر داد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، داوود زارعیان در توضیح بیشتر این مطلب با اشاره به تعاملاتی که میان مخابرات و وزارت ارتباطات بوجود آمده، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴ برای تغییر تعرفههای تلفن ثابت پیشنهاداتی را مطرح کردهایم که امیدواریم یکی از این پیشنهادات مورد موافقت قرار گیرد تا مشکلات شرکت در توسعه و پرداختهای جاری برطرف شود.
وی پیشنهاد اول مخابرات برای تغییر تعرفه را اینگونه عنوان کرد که آبونمان ثابتی برای تمام مشترکان تلفن ثابت در نظر گرفته شود و پس از آن تمام مکالمات ثابت به ثابت مشترکان دائم از شهری و بین شهری فاقد هزینه باشد.
سخنگوی مخابرات رقم در نظر گرفته شده در این زمینه را ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان در مناطق روستایی،۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان در شهرهای مختلف و ۷۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان در کلانشهرها اعلام کرد.
وی پیشنهاد دیگر مخابرات را در نظر گرفتن آبونمان ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومانی برای نقاط مختلف کشور دانست و گفت: بر این اساس شرایطی ایجاد میشود تا حداقل هزینههای نگهداری خطهای تلفن تامین شوند، چراکه اکنون در برخی مناطق تنها برای این که یک خط تلفن حفظ شود در طول ماه حدود ۱۱ هزار تومان هزینه به شرکت مخابرات تحمیل میشود.
زارعیان ادامه داد: پیشنهاد دیگری نیز وجود دارد که در خصوص آن هنوز عدد و رقم قطعی در نظر گرفته نشده، اما بر اساس پیشنهاد سوم این امکان وجود دارد که تعرفه هر دقیقه تماس و آبونمان تغییر کرده و به حالت منطقی تبدیل شود.
سخنگوی مخابرات با یادآوری اینکه از ابتدای دولت یازدهم شرکت مخابرات خواهان منطقی شدن تعرفهها بوده و از سال ۱۳۸۲ تعرفههای تلفن ثابت تغییر نکرده و پس از آن نیز با اجرای طرح همکدسازی کاهش یافته، متذکر شد: اکنون پیشنهاد ما تعدیل تعرفههاست و برای تغییر تعرفه در بخش موبایل یا اینترنت درخواستی نداشتهایم.
وی همچنین عنوان کرد: در صورت عدم موافقت با پیشنهادهای مطرح شده نه تنها مخابرات در عملیات توسعهای و پرداختهای خود دچار مشکل میشود بلکه سهم ۵۰ درصدی دولت از محل درآمدهای این شرکت نیز کاهش پیدا میکند.
زارعیان در عین حال متذکر شد: آمارهای جهانی گویای آن است که در اکثر کشورهای دنیا رشد تلفن ثابت منفی است اما این روند در ایران رشد مثبت دارد چراکه در ایران افراد بدون پرداخت آبونمان بالا میتوانند یک خط تلفن خریداری کرده و حتی برای سالیان سال از آن استفاده چندانی هم نداشته باشند. به همین دلیل اکنون در شهری مانند تهران ما یک میلییون خط تلفن بلا استفاده داریم در حالی که ۵۰ هزار نفر در همین شهر در نوبت دریافت خط هستند.
وی ادامه داد: اگر برای خطهای تلفن ثابت آبونمان منطقی در نظر گرفته شود تنها افرادی که واقعا به تلفن نیاز دارند از آن استفاده میکنند و هزینه سرمایهگذاری برای خط جدید که رقمی بسیار بالا است به حداقل میرسد.
زارعیان در پایان صحبتهای خود با اشاره به پیشرو بودن مجمع عمومی شرکت مخابرات از قرارهای گذاشته شده مبنی بر تغییر نمایندگان دولت در هیات مدیره مخابرات خبر داد و متذکر شد: اردیبهشتماه امسال زمان عضویت سایر اعضای هیات مدیره مخابرات نیز به پایان میرسد و براین اساس اعضای هیات مدیره این شرکت بار دیگر انتخاب خواهند شد.