ایتنا- کتابچهای با عنوان کسبوکار صنعت بازیهای رایانهای در حال انتشار است که برای شناساندن بازیهای ایرانی به کشورهای مختلف داده میشود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تاکیدکرد
لزوم شناساندن بازی ایرانی به جامعه جهانی
خبرگزاری ايسنا , 15 ارديبهشت 1395 ساعت 9:12
ایتنا- کتابچهای با عنوان کسبوکار صنعت بازیهای رایانهای در حال انتشار است که برای شناساندن بازیهای ایرانی به کشورهای مختلف داده میشود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای ضمن اعلام برنامههای این بنیاد برای سال ۱۳۹۵ از لزوم برقراری ارتباط با جامعه بینالمللی در کنفرانسهای برگزارشده سخن گفت.
به گزارش ایتنا از ایسنا، حسن کریمی قدوسی امروز در نشست خبری بنیاد ملی بازیهای رایانهای با تاکید بر برنامهریزی برای سال ۱۳۹۵ برای اولینبار گفت: با تشکیل کارگروه توسعه و سرمایه انسانی، نیازهای صنعت بازی را بررسی و برای آن برنامهریزی کردیم و برای کارهایی که میخواهیم انجام دهیم بودجه عملیاتی داریم.
وی با اشاره به جریانسازی، حمایت و نظارت به عنوان سه وظیفه اساسی بنیاد ملی بازیهای رایانه اظهار کرد: در حوزه جریانسازی یک بخش به اسم برقراری ارتباط با جامعه بینالمللی داریم با توجه به لغو تحریمها و علاقهمندی سرمایهگذاران، زیرا در حال حاضر هیچ راهنمایی برای سرمایهگذاران خارجی وجود ندارد. همچنین کتابچهای با عنوان کسبوکار صنعت بازیهای رایانهای در حال انتشار است که برای شناساندن بازیهای ایرانی به کشورهای مختلف داده میشود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به برگزاری کنفرانسهای بینالمللی در حوزه بازیهای رایانهای بیان کرد: در اسفند ماه سال جاری در برج میلاد مجموعهای به اسم TGC -Tehran Game Connect - برای صحبت با اسپانسرهای داخلی و خارجی و محیطی است برای کسانی که میخواهند بازیهای ایران را درک کنند و در قالب یک فضای تجاری وارد کشور شوند برگزار میشود.
کریمی در ادامه افزود: همچنین کنفرانس بازیهای جدی (serious games) در پاییز امسال برگزار میشود و با توجه به اکوسیستم ایران این بازیها با محوریت آموزش، درمان، آموزش پزشکان میتواند مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به برگزاری مسابقات در حوزه بازی گفت: مسابقات بازیسازی در تابستان امسال بین انستیتو ملی بازیسازی و دو دانشگاه در ترکیه و پاریس برگزار میشود و دانشجویان این فضاها به ساختن بازی اقدام میکنند. همچنین مسابقات استانی بازیسازی از تابستان امسال به صورت ماهانه برگزار میشود در دانشگاههای معتبر کشور و قصد داریم در شهرستانها نیز انجمنهای بازیسازی ایجاد کنیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با تاکید بر حمایت مادی و معنوی از گیمرهای برجسته کشور به صورت دادن شخصیت حقوقی و اعتباربخشی بیان کرد: پیش از این گفته میشد ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار گیمر داریم، اما فعالیتهای تحلیل و تخمین بازار و آماری که از سال ۱۳۹۲ به روزرسانی نشده بود، تیر ماه امسال منتشر میشود و همچنین نشریه تخصصی مطالعات بازی به وجود خواهد آمد که اولین ژورنال پژوهشهای بازی بوده که در تمام طول سال منتشر خواهد شد.
کریمی با اشاره به فرهنگسازی در حوزه بازیهای رایانهای بیان کرد: در زمینه فرهنگسازی رونمایی از تبلیغات بازیهای رایانهای براساس شایستهسالاری و رای گیمرها صورت میگیرد و همچنین برای خانوادهها در سراهای محله، کلاسهای آموزشی برگزار میشود و بحث استفاده صحیح از بازیهای رایانهای به آنها آموزش داده میشود، میخواهیم رشته بازیسازی رایانهای در سطح ارشد در دانشگاه آزاد را نیز ایجاد کنیم.
وی در ادامه افزود: با همکاری ستاد مبارزه با بازیهای رایانهای غیرمجاز در کنار فعالیتهای سلبی آنان، آموزش نیروهای امور تربیتی آموزش و پرورش انجام میشود که به کودکان و نوجوانان مضرات استفاده غیرصحیح از بازیها ارائه میشود. در زمینه نظارت نیز مشاورههای تلفنی و اینترنتی برای استفاده صحیح از بازیها به خانوادهها داده میشود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به حمایت به عنوان یکی از وظایف بنیاد ملی بازیهای رایانهای اظهار کرد: در حال برنامهریزی سامانهای به نام «چه جوری» هستیم تا فضایی برای بازیسازان باشد که سوالاتشان را از یکدیگر بپرسند و همچنین در سه دانشگاه معتبر تهران که در حال حاضر دانشگاه تهران قطعی شده است سه آزمایشگاه و پایگاه در این حوزه ایجاد میکنیم.
کریمی ادامه داد: سال گذشته سامانه CG jobs راهاندازی شد که فضایی برای بازیسازانی که میخواهند کار پیدا کنند و یا شرکتها برای پیدا کردن نیرو بود. همچنین توسعه آزمایشگاه بازی در حال بررسی است که تعامل کاربر با بازی را نشان میدهد. ما در زمینه حمایت از پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکترا و حمایت از میزبانی بازیهای ایرانی آنلاین نیز اعتبارهایی را اختصاص دادیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای گفت: ششمین جشنواره احتمالا اسفندماه سال جاری همزمان با TGC برگزار میشود. برای نمایشگاه نیز با بخش خصوصی صحبت کردیم که شاید آن هم در اسفندماه و در برج میلاد تشکیل شود، زیرا بنیاد که در حال حاضر اعتبارات دریافتیاش برای برگزاری نمایشگاه قطع شده، نمیتواند به تنهایی این نمایشگاه را برگزار کند.
کریمی با تاکید بر حمایت از بازیسازها اظهار کرد: براساس تعامل با وزارت ICT تصویب شد برای بازیسازها وام کمبهره با پنج تا ۱۰ درصد سود داده شود و همچنین بسته ارتقاء صنعت دو با معاونت علمی ریاست جمهوری که در سال گذشته هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به آن اختصاص یافته بود تصویب شد.
وی با اشاره به برگزاری بازار دیجیتال بازیهای کامپیوتری گفت: از بزرگترین اتفاقاتی که در بهمنماه و اسفندماه میافتد برنامهریزی برای توزیع بازیها در بازار دیجیتال بازیهای کامپیوتری است که آخر امسال شاهد رونمایی این بازار خواهیم بود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای افزود: از دو سال پیش اقدام به نظارت بر هولوگرامها کردیم. در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۷ میلیون هولوگرام، در سال ۱۳۹۳، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار و در سال ۱۳۹۴ حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار هولوگرام برای انتشار بازیها داده شد و کم شدن هولوگرامها نشان از کاهش بازیهای فیزیکی و افزایش بازیهای دیجیتالی دارد.
کریمی با اشاره به صدور مجوز برای انتشار بازیهای رایانهای خارجی بیان کرد: پیش از این به همه ناشران برای انتشار یک بازی مجوز داده میشد، اما ما به خاطر نبودن کپیرایت تمهیدی اندیشیدیم که این فضا جمع شود و از اول سال جاری ماهانه ۲۰ مجوز برای عرضه بازیهای خارجی داده میشود بدین ترتیب ۱۵ هر ماه مزایدهای برگزار شده و برنده مشخص شده و ۲۰ هر ماه ردهبندی بازیها اعلام میشود.
وی در پاسخ به دلیل تاخیر در صدور مجوز بازیهای رایانهای اعلام کرد: فرآیند نظارت بر بازیها بیش از ۱۰۰ ساعت طول میکشد و دلیل تاخیر در صدور مجوز هم همین است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته ما پنج میلیارد اعتبار داشتیم که چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن تخصیص پیدا کرد. امسال نیز روی کاغذ نیز ۱۳ میلیارد تومان اعتبار داریم و باید دید چه میزان از آن تخصیص مییابد و البته بودجهبندی عملیاتی یعنی اینکه برای این اعتبارات برنامهریزی کردهایم.
کد مطلب: 42718
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/42718/لزوم-شناساندن-بازی-ایرانی-جامعه-جهانی