والدین الگویی نامناسب برای استفاده فرزندان از شبكههای اجتماعی مجازی
ایتنا- نحوه استفاده والدین و میزان زمانی که با موبایلهایشان سرگرم هستند، مستقیما الگوی کودکان قرار میگیرد.
یك مطالعه نشان میدهد كه بسیاری از والدین با وجود نگرانی از نحوه استفاده فرزندان از شبكههای اجتماعی مجازی و سایر رسانهها، اما خود الگویی نامناسب در این زمینه هستند.
به گزارش ایتنا از ایرنا، مطالعه روی والدین ۱۰۷ كودك و نوجوان نشان میدهد كه بسیاری از والدین با صرف وقت زیاد در شبكههای اجتماعی، در این زمینه به الگوی نامناسبی برای فرزندان خود بدل میشوند.
محققان انگلیسی از شركت كنندگان در این مطالعه خواستند مدت زمانی را كه خود و فرزندانشان برای استفاده از تكنولوژی، مشاهده تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، بازیهای ویدیوئی و شبكه اجتماعی صرف میكنند، اعلام كنند.
براساس نتایج این مطالعه، والدین و فرزندان برای انجام این قبیل فعالیتها زمان زیادی صرف میكنند و در حقیقت، ارتباط بسیار نزدیكی بین بازههای زمانی والدین و فرزندان وجود دارد. در عین حال، دو سوم والدین مورد مطالعه از گستردگی استفاده كودكان خود از شبكههای اجتماعی و سایر رسانهها نگران بودند.
جودیت رمزی نویسنده مطالعه از دانشگاه متروپولیتن منچسترگفت: ما باید سطح آگاهی والدین را افزایش دهیم چراكه تاثیر زیادی در فرزندان آنها دارد، تدوین و توسعه سیاستهای حرفهای كه استفاده صحیح از اینترنت را به كودكان آموزش میدهد، باید همراه با نقش موثر والدین درنظر گرفته شود.
یك شبكه اجتماعی، ساختاری اجتماعی متشكل از گروههایی ـ فردی یا سازمانی ـ است كه به واسطه یك یا چند نوع وابستگی به هم متصل هستند. شبكههای اجتماعی در بستر یك جامعه اطلاعاتی پیچیده، كاركرد موثر شبكه (همگرایی) را تصویر میكنند. با نگاهی دقیقتر، جامعه تركیبی از شبكههای متعدد میان سازمانی، درون سازمانی، شخصی، رایانهای و نیز فرا مرزی است كه در نهایت موجب انتقال اطلاعات هستند.
این مطالعه در نشست سالانه انجمن روانشناسی انگلیس در ناتینگهام ارائه شد.